مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: سال گذشته تعداد محدودی مجوز شکار صادر شده است. چون هزینه صدور مجوز برای شکارچی بسیار بالاست، شکارچیان غیر بومی و خارجی توانسته اند این مجوز را دریافت نمایند.

هیچ نقطه امنی برای متخلفین محیط زیست در خراسان وجود ندارد / صدور مجوز شکار برای افراد غیر بومی و خارجی

تورج همتی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین عنوان کرد: سازمان محیط زیست استان جایگاه حاکمیتی، فرابخشی و شبه نظامی دارد و تنها متولی حفاظت از حیات وحش محسوب می شود. پس از گرانی گوشت قرمز در سال گذشته، شکار غیرمجاز برخی گونه های جانوری از جمله بز و کل و قوچ و میش برخی سودجویان از مراتع طبیعی استان احساس می شد. لذا اقدامات بسیار سختگیرانه و مراقبت های حفاظتی از مراتع تشدید شد.

وی ادامه داد: از جمله این اقدامات که در سطح ملی صورت گرفت، افزایش جرایم متخلفان شکار غیرقانونی صید بود. این موضوع نقش بازدارندگی دارد و متخلف می داند که در صورت دستگیری  و تشکیل پرونده قانونی، مدتها گرفتار مراحل دادرسی و دادگاه بوده و جرایم سنگین برای او در نظر گرفته خواهد شد.

وی اظهار کرد: خراسان رضوی از نظر تعداد مراتع اولین استان در کشور است. تعداد بسیار زیادی کل و بز و قوچ و میش و آهو در مراتع استان وجود دارد. به رغم اینکه نیروی انسانی و یگان حفاظت سازمان محیط زیست مطابق استانداردها نیست و از این نظر  کمبود داریم اما یگان حفاظت محیط زیست استان با تشدید گشت زنی ها و حفاظت ها، اجازه ندادند که هیچ نقطه امنی برای متخفلین در استان وجود داشته باشد.

وی افزود: با اقدامات صورت گرفته یگان محیط زیست حفاظت استان، افزایش قیمت گوشت قرمز هیچ تاثیری بر افزایش شکار بز و میش و قوچ نداشته است. این تلاش های شبانه روزی باعث شد که یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در سال گذشته به عنوان یگان برتر حفاظت کشور شناخته شود.

وی در خصوص این شائبه که به رغم این همه تلاش و مقابله با شکارچیان، چرا برخی با پرداخت پول، مجوز شکار می گیرند و به صورت قانونی در مراتع استان شکار می کنند، گفت: سازمان محیط زیست هر ساله بررسی ها و برآوردهای بر اساس ظرفیت سنجی و توان و قابلیت زیستی زیستگاه ها انجام می دهد. پس از آن اگر شرایط به گونه ای بود که وضعیت منابع زیستی و گونه ها در حد قابل توجهی است، با هماهنگی سازمان مرکزی در زمینه مجوزهای موردی انجام می شود.

وی ابراز داشت: سال گذشته تعداد محدودی مجوز شکار صادر شده است. چون هزینه صدور مجوز برای شکارچی بسیار بالاست، شکارچیان غیر بومی و خارجی توانسته اند این مجوز را دریافت نمایند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی تصریح کرد: مجوز شکار در سال گذشته تنها برای ۱۵ راس، صادر شده است. ظرفیت های استان برای سال جاری در حال بررسی است و هنوز به جمع بندی برای صدور مجوز نرسیده ایم.

وی با اشاره به محل صرف درآمدهای صدور مجوز گفت: درآمدهای صدور مجوز، صرف ارتقای امکانات همان زیستگاه شده است. به عنوان مثال برخی مجوزهای شکار سال گذشته در پناهگاه حیات وحش حیدری صادر شده است. با درآمد حاصل از آن برای این پناهگاه تعداد ۷ دستگاه موتورسیکلت تهیه شد. همچنین توانستیم با فنس کشی، برخی از پناهگاههای محیط زیستی را محصور کرده تا بین حضور این گونه های جانوری با روستاها و آبادی های منطقه مانع ایجاد شود. وی اضافه کرد: برای برخی از مدارس و مساجد و بخش های عمومی و عمرانی که بعضی از روستاهای محلی نیاز داشتند نیز هزینه کردیم تا بتوانیم برای ساکنان آنجا فرهنگ سازی کرده و شاهد همکاری و احساس مسئولیت بیشتری از آنها باشیم.

وی تاکید کرد: یک تیم از کارشناسان و متخصصان سازمان محیط زیست، شکارچیان را در هنگام شکار تحت کنترل داشته اند. در واقع شکارچیان تنها اجازه دارند حیوانی که به آنها معرفی می شود را شکار کنند. ابتدا کارشناسان این سازمان، گونه ای پیر که به صورت طبیعی در آینده ای نزدیک از چرخه طبیعت خارج می شود را شناسایی و نشان کرده و بعد شکارچیان اجازه شکار آن را پیدا می کرده اند.

همتی در خصوص حمله حیوانات به مزارع و آسیب به محصولات کشاورزی و نحوه برخورد با اینگونه از جانوران گفت: در این موارد از میرشکارهای محلی استفاده می شود. در برخی از روستاها و مناطق محلی افرادی تحت عنوان میرشکار حضور دارند که زیر نظر یگان حفاظت محیط زیست استان قرار دارند. بعد از گزارش آسیب گونه ها به زمین های کشاورزی میرشکارها به منطقه اعزام شده و جانواران را با روشهایی مانند شلیک هوایی از منطقه دور می کنند.

وی بیان داشت: تلاش سازمان حفاظت محیط زیست این است که با روشهای کاربردی بتوانیم از این تعارضات جلوگیری نماییم. به عنوان مثال سال گذشته در زیست گاه شیراحمد ۱۶۰ هکتار گیاه آتریپلکس کاشتیم تا آهوها به جای هجوم به مزارع، از این گیاه استفاده نمایند. توسعه فضای سبز مورد نیاز گونه های جانوری در سال گذشته بالغ بر یک میلیارد تومان هزینه در بر داشته است.

وی یادآور شد: البته باید در نظر داشت که توسعه مناطق کشاورزی به نحوی بوده است که در برخی موارد زمین های کشاورزی از محدوده روستایی خارج و وارد زیست گاه ها شده اند. بعضی از کشاورزان در مراتع طبیعی و اراضی ملی مشغول کشاورزی شده اند.

وی خاطرنشان کرد: موضوعی که باید به آن اذعان داشت این است که مردمان خراسان رضوی در زمینه مسایل زیست محیطی افرادی بسیار طبیعت دوست و مسئولیت پذیر و همراه هستند و در این زمینه مشارکت بسیار خوبی دارند. بسیار اتفاق افتاده است که آنها با گونه ای جانوری که در حال آسیب به زمین های کشاورزیشان است، برخورد مستقیم انجام نداده و به همکاران ما اطلاع داده اند تا بتوان به نحو احسن با آسیب رسانی آن گونه مقابله کرد.

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.