وزیر امور خارجه گفت: رئیس جمهور در تماس تلفنی با مکرون تأکید کرده است که اگر آمریکایی‌ها خواهان کاهش تنش هستند می‌توانند اقداماتی را که برای جلوگیری از فروش نفت ایران انجام داده‌اند متوقف کنند.

آمریکایی‌ها حتی اگر نمی‌خواهند به برجام بازگردند مانع فروش نفت نشوند

وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که محتوای نامه‌ای که هفته گذشته سید عباس عراقچی فرستاده ویژه روحانی برای امانوئل مکرون برد و سخنگوی وزارت امور خارجه آنرا طرح متقابل ایران برای طرح فریز فرانسوی‌ها اعلام کرد چه بود، به خبرنگار قدس آنلاین گفت: آنچه ما مطرح کردیم این بود که آمریکا یک تعهداتی در برجام داشته‌اند و اگر می‌خواهند تنش کاهش پیدا کند باید آنها را انجام دهند.

وی افزود: آمریکایی‌ها اگر هم نمی‌خواهند به برجام بازگردند برای کاهش تنش لازم است تروریسم اقتصادی علیه مردم ایران را متوقف کنند و از اقداماتی که  برای اعمال فشار بر فروش نفت ایران و بازگشت عواید آن  انجام داده‌اند دست بردارند. این یک راه است.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: اروپایی‌ها هم یکسری تعهداتی داشته و بعد از خروج آمریکا از برجام هم تعهداتی داده‌اندو اگر دنبال کاهش تنش هستند می‌توانند این تعهدات را انجام دهند.

ظریف اظهار داشت: جناب آقای دکتر روحانی در تماس‌هایی که با آقای مکرون داشتند بر این زمینه‌ها تأکید کردند. گفتگوها کماکان ادامه دارد و آقای مکرون نیز هم در داخل اروپا و هم بیرون از اروپا مشغول رایزنی هستند چون این مذاکرات و رایزنی‌ها دو وجه دارد یک وجه آمریکایی و یک وجه اروپایی.

وی تصریح کرد:ما هم هیچ گاه مخالف گفت‌وگو به ویژه با کسانی که با آنها روابط سیاسی و دوستانه داریم نبوده و نیستیم. بنابراین گفت‌وگو هم با فرانسه و آقای مکرون و هم در عضو دیگر اروپایی برجام و دیگر اعضای ۱+۴  ادامه پیدا می‌کند. ما امیدواریم با اجرای تعهدات مسیر رو به جلو باشد.

گفتگوی قدس آنلاین با وزیر امور خارجه را اینجا ببینید

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.