درحالیکه مشهد سالانه پذیرای بیش از 30 میلیون زائر از سایر نقاط کشور است وباید به تمام این زائران بهترین خدمات را ارایه کند اما همچنان سرانه سلامت این شهر با ملاکهایی مشابه مردم سایر نقاط کشور سنجیده و پرداخت میشود.

بی توجهی دولت به خدمات درمانی پایتخت معنوی کشور/ سرانه سلامت 3میلیون مشهدی درخدمت 30میلیون زائر

شاید بارها وبارها وقتی گذرتان به بیمارستانها یا حتی مطب پزشکان درمشهد افتاده باشد ؛ مشاهده کرده اید که بخش زیادی از بیماران لهجه هایی غیر ازمشهدی دارند ؛ پرس وجوهای معمول نشان میدهد که آنها یا زائرانی هستند که گرفتار انواع بیماریها شده اند یا از شهرها وشهرستانهای دیگربرای درمان و زیارت توام به مشهد سفر کرده اند.

شواهد حاکی است ، وقتی به بررسی سرفصل بودجه های درمانی شهر مشهد میپردازیم  و آنرا با دیگر شهرهایی که کمترین میزان مسافر را درخود جای میدهند مقایسه میکنیم ؛ تفاوت چشمگیری مشاهده نمیشود . این درحالی است که مردم مشهد همواره بخاطر حضور تعداد زیاد بیمارانی  که از دیگر نقاط  وبویژه مناطق محروم شرق کشور راهی این شهر شده اند باید مصائب مضاعفی را تحمل کنند . از دیگر سو امکانات درمانی که براساس جمعیت و نیاز مردم مشهد تدارک دیده شده باید به بیش از 30میلیون زائر خدمات دهی کند.

شاید دور از عدالت نباشد اگر بگوییم  که در توزیع سرانه سلامت برای مردم مشهد بی عدالتی صورت میگیردو مسوولان هم دست روی دست گذاشته وهیچ کاری نمیکنند . به نظر میرسد اگر نهادهایی همچون آستان قدس رضوی و برخی مراکز خیریه درحوزه درمان وارد نمیشدند و قرار بود سلامت زائران ومجاوران فقط با بودجه های دولتی ادراه شود امروز مشهد گرفتار یک بحران مزمن درمانی شده بود.

کما اینکه نمکی وزیر بهداشت هم میگوید: وی افزود: استان خراسان رضوی به‌ویژه شهر مشهد دارای جایگاه متفاوتی نسبت به دیگر شهرهاست درواقع مولفه‌هایی چون رفت و آمدهای افاغنه و اتباع بیگانه، وجود زائران و جمعیت زیاد حاشیه‌نشین شهر مشهد که ۳۰ درصد جمعیت مشهد را به خود اختصاص داده‌اند منجر به ویژه بودن موقعیت مشهد شده است.

***سرانه سلامت مشهد را بدهید

درهمین راستا ؛ استاندار خراسان‌ضوی گفت: یکی از درخواست‌های ما این است که رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی که زائران خود را به مشهد می‌فرستند، بخشی از سرانه درمانی‌شان را بر عهده بگیرند.

  علی‌رضا رزم‌حسینی اظهار کرد: خراسان رضوی به دلیل ویژگی‌های خاص خود مورد توجه همگان قرار گرفته است. نخستین ویژگی آن حضور بارگاه علی‌بن‌موسی الرضا است که سالانه بر اساس آمارهای میدانی به‌دست آمده بیش از 30 میلیون نفر برای زیارت از سراسر استان‌ها به این شهر می‌آیند. همچنین بیش از 3 میلیون زائر خارجی نیز سالانه وارد مشهد می‌شوند.

وی افزود: از سویی دیگر، 500 هزار نفر از اتباع کشورهای دیگر مقیم استان خراسان رضوی هستند. بر اساس آمار رسمی موجود، جمعیت استان 6 میلیون و 700 هزار نفر است، اما همواره 2 تا 3 میلیون نفر جمعیت شناور در طول سال در خراسان رضوی زندگی می‌کنند.

استاندار با اشاره به سرانه بهداشتی استان تشریح کرد: سرانه بهداشتی، درمانی و تخت بیمارستانی در سطح دانشگاهی نسبت‌به شهرهای تبریز، شیراز، فارس و تهران دارای رتبه نخست است. بنابراین یکی از درخواست‌های ما این است که رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی که زائران خود را به مشهد می‌فرستند، بخشی از سرانه درمانی‌شان را بر عهده بگیرند.

***هزینه درمانی ۳۰ میلیون زائر

 درهمین حال ، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هزینه‌های درمانی ۳۰ میلیون زائر و ۵۰۰ هزار تبعه بر دوش دانشگاه علوم پزشکی مشهد است.

محمد دارابی با بیان اینکه مشهد به دلیل داشتن جمعیت زیاد، تعداد حاشیه زیاد حاشیه‌نشین‌ها، حضور تعداد زیادی زائر به‌صورت سالانه دارای شرایط ویژه‌ای است گفت: این شرایط منجر شده تا مسئولیت ما در ارائه خدمات درمانی و بهداشتی دو چندان شود و تلاش داریم تا بتوانیم فعالیت‌های بیشتری را در این زمینه انجام دهیم. هرچند که در ارائه خدمات درمانی بی نقص و مشکل نیستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: این دانشگاه دارای مشکلات گوناگونی است ازجمله کمبود اعتبارات مادی، تاخیر در پرداخت بیمه‌ها، کمبود نیروی انسانی در بخش‌های خدماتی و به‌ویژه پشتیبانی و توسعه‌های ناهمگون در حوزه‌های آموزشی. همچنین متحمل شدن هزینه‌های درمانی ۳۰ میلیون زائر و ۵۰۰ هزار تبعه از جمله مشکلاتی است که ما با آن روبرو هستیم.

وی اضافه کرد: در کنار این وضعیت حضور زائران خارجی که اغلب با هدف درمان به این شهر می آیند نیز موجب شده تا اعتبارات فعلی در این حوزه جوابگوی نیازهای موجود نباشد و همچنان این شهر با کمبود مواجه باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی مشهد بدون اشاره به میزان اعتبارات این دانشگاه گفت: اجرای طرح تحول سلامت هم اکنون با کمبود اعتبارات مواجه است زیرا نمی‌توان برای بیمه سلامت آن هم در شهری مانند مشهد و با شرایط حضور میلیونها نفر به صورت ثابت و موقت سقف و حد تعیین کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.