قراراست هفته داغی را پیش رو داشته باشیم ؛ روزهای گرمی که از آخر این هفته شروع شده وتا پایان هفته آینده ادامه خواهد داشت .

دلهره مشهد از دومین موج گرمایی تابستانی/ تب 50درجه ای خراسان رضوی درهفته آینده/ ظهرهای داغ مشهد رکورد شکنی میکند

گرمای این روزهای مشهد اگرچه تنها با زرد شدن برگ درختان وقرمز شدن مصرف برق بیشتر به چشم آمد اما باعث شد تا بسیاری از مشاغل روزهای بسیار سختی را پشت سربگذارند. مشاغلی که خود حرارت زا هستند مانند نانویی وکار باکوره و مشاغلی که درفضای آزاد صورت میگیرد مانند کارگران ساختمانی و ....

***تداوم افزایش دما در خراسان رضوی

آنگونه که از خبرها پیداست قرار است روند افزایش تدریجی دما که در مناطق مختلف استان خراسان رضوی شروع شده  تا پایان هفته آینده  ادامه داشته باشد.

کارشناس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی خراسان رضوی گفت: بیشینه دمای مشهد تا روز جمعه هفته جاری به ۴۰ درجه سلسیوس می رسد که این میزان در مناطق گرمسیری استان تا بیش از ۴۴ درجه نیز پیش بینی شده است.

فریدون سنگچولی افزود: وزش باد به نسبت شدید تا  شدید به ویژه در نواحی شرقی و جنوبی خراسان رضوی تا پایان هفته جاری عصر هر روز تداوم خواهد داشت.

***درانتظاردمای ۵۰ درجه

درهمین حال مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: اطلاعات آینده پژوهی نشان می‌دهد که ما دمای ۵۰ درجه را نیز در استان تجربه خواهیم کرد.

محمد علایی اظهار کرد: وضعیت استان از نظر آبی ناپایدار است به طوری که میانگین بارش ۴۵ ساله استان ۲۲۱ میلی متر بوده که با ۷۸ درصد تبخیر و تعرق آب موجب شده تا میزان منابع تجدید پذیر کم باشد.

وی ادامه داد: با در نظر گرفتن شرایط خشک و نیمه خشک خراسان و زیاد بودن دامنه تغییرات بارندگی نیاز به بازنگری در برنامه‌ها داریم.لذا باید به نحوی پروانه صار کنیم تا برداشت آب از چاه های کشاورزی متناسب با شرایط اقلیمی باشد و میزان برداشت باتوجه به بارندگی تغییر کند و کشاورز را برای این موضوع قانع کنیم.

 مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی تصریح کرد: در مدت ۴۰ سال ۳۰ میلیارد متر مکعب اضافه برداشت داشتیم که با توجه به وضعیت تغییر اقلیمی که رخ داده، اطلاعات آینده پژوهی نشان می‌دهد که ما دمای ۵۰ درجه را نیز در استان تجربه خواهیم کرد.علایی افزود: با توجه به این شرایط باید مصرف بهینه را نهادینه کنیم؛ براین مبنا ابتدا باید دغدغه کمبود آب به دغدغه هر خراسانی تبدیل شود، سپس برنامه سازگاری با کم آبی با عنوان همیاران آب اجرایی شود تا ۶۰۰ میلیون متر مکعب اضافه برداشت از منابع آبی تا افق ۱۴۰۵ کنترل و صرفه جویی شود.

***گرمای 50 درجه‌ درهواشناسی

 درهمین راستا ؛ رئیس مرکز پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی خراسان رضوی گفت: در فصل گرم سال قرار داریم و رسیدن دمای هوا در برخی نقاط استان به حدود 50 درجه سلسیوس مسئله حادی نیست و پیش از این تجربه دمای بالا و ماندگاری گرما را داشته‌ایم و ممکن است در آینده نیز به وقوع بپیوندد.

یحیی قائنی‌پور ، در واکنش به خبر رسیدن دمای هوا در استان به 50 درجه سلسیوس، اظهار کرد: این روزها هوای گرم بر روی استان مستقر است و پیش‌بینی می‌شود هفته آینده دمای هوا در برخی نقاط استان به حدود 50 درجه سلسیوس برسد، با این وجود پیش‌بینی می‌شود از هفته آینده به بعد دمای هوا در سطح استان کاهش پیدا کند.

وی با بیان اینکه «با افزایش دمای هوا مواجه بوده‌ایم»، ادامه داد: به هر حال در فصل گرم سال قرار داریم و رسیدن دمای هوا در برخی نقاط استان به حدود 50 درجه سلسیوس مسئله حادی نیست و پیش از این تجربه دمای بالا و ماندگاری گرما را داشته‌ایم و ممکن است در آینده نیز به وقوع بپیوندد.

قائنی‌پور تصریح کرد: معمولاً بالاترین دمای هوا در سطح استان در شهر سرخس به ثبت می‌رسد. در دوره آماری دمای هوا 48 درجه سلسیوس بود که امسال سرخس رکورد دمای هوا را شکست و دمای 49 درجه سلسیوس را تجربه کرد.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس احتمال اینکه در نقاطی از استان دمای بالا داشته باشیم وجود دارد، اما احتمال اینکه دما هوا در اکثر شهرهای استان به 50 درجه سلسیوس برسد وجود ندارد.رئیس مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی خراسان رضوی اضافه کرد: باید توجه داشت گرمای هوا متخص خراسان و ایران نیست و در مرداد ماه با توجه به گسترش سامانه جنوبی و موج گرم آفریقایی  کل منطقه خاورمیانه درگیر گرمای هوا هستند .

***خراسان رضوی گرمتر از هرسال

بنابرگزارشهای رسیده خراسان رضوی امسال گرمای بیشتری را تجربه کرد و تعداد روزهای گرم با میانگین دمای هوای ۴۰ درجه سلسیوس و بالاتر طی تیرماه امسال در استان خراسان رضوی افزایش یافت و به اوج خود رسید.

درهمین خصوص رئیس مرکز تحقیقات کاربردی اداره کل هواشناسی خراسان رضوی افزود: در این میان شهرستان سرخس با ۲۶ روز هوای گرم در تیرماه امسال و با میانگین دمای هوای  ۴۰ درجه سلسیوس و بالاتر در رتبه اول قرار دارد و  شهرستان های سبزوار و بردسکن به ترتیب با ۱۸ و ۱۷ روز هوای گرم در رتبه های بعدی قرار دارند.

وی اضافه کرد: در تیرماه امسال که خراسان رضوی شاهد روزهای گرمی بود و همچنان این گرما ادامه دارد میانگین دمای هوا در استان خراسان رضوی ۱.۹ درجه سلسیوس نسبت به دمای هوای تیر ماه در دوره آماری بلند مدت افزایش یافته که میزان زیادی است.

رئیس مرکز تحقیقات کاربردی اداره کل هواشناسی خراسان رضوی گفت: میانگین دمای هوای استان خراسان رضوی در تیرماه امسال به  ۳۰.۳ درجه رسید درحالی که این میزان در دوره آماری  ۲۸.۴ درجه بوده است.

رسولی  با بیان اینکه در تیرماه امسال در تمام شهرستان های خراسان رضوی افزایش دمای هوا رخ داده است افزود: در این میان شهرستان سرخس با افزایش ۲.۷ درصدی  رتبه اول میانگین  افزایش دمای هوا  را در بین شهرستان های استان طی تیرماه امسال یافته است.

وی خاطر نشان کرد: بعد از سرخس شهرستان کاشمر با افزایش ۲.۴ درجه ای و شهرستان های سبزوار و تربت جام با افزایش ۲.۳ درجه ای گرمترین شهرستان های خراسان رضوی در تیرماه امسال شناخته شده اند.

***رکورد شکنی گرما

شاید برخی گمان کنند این گرما مخصوص خراسان رضوی است درحالیکه شواهد نشان میدهد اگرچه استان ما جزو گرمترین استانها بوده است اما سایر نقاط کشور نیز این تب تند تابستانی راپشت سرگذاشته اند.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با بیان اینکه امسال گرما در برخی شهرها رکورد زد، گفت: تعدادی از شهرها از جمله تهران و خراسان رضوی با موج گرمایی مواجه بوده‌اند همچنین در برخی شهرها با افزایش دمای شب مواجه بوده‌ایم.

صادق ضیائیان با تاکید بر اینکه در تیرماه امسال دمای همه استان‌ها بدون استثنا بالاتر از حد نرمال بوده است،اظهارکرد: بررسی‌ عددهای ثبت شده در ایستگاه‌های هواشناسی نشان می‌دهد که در تیرماه امسال دما در تعدادی از شهرها و ایستگاه‌ها رکورد آمار سال‌های گذشته را زده است، به طوری که در زرقان استان فارس در تاریخ ۲۵ تیرماه دما به ۴۵ درجه رسید درحالی‌که بالاترین دمای این منطقه مربوط به ۲۲ اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۷۲، با عدد ۴۳.۷ بوده است.

وی ادامه داد: در ۲۲ تیرماه امسال سرخس استان خراسان رضوی دمای ۴۸.۶ درجه سلسیوس را تجربه کرد در حالی‌ که بالاترین دمای ثبت شده در این ایستگاه، مربوط به ۱۲ تیرماه سال ۱۳۹۰ با ۴۷.۶ درجه سلسیوس بوده است همچنین امسال در ۲۸ تیرماه در نهاوند همدان، دما به ۴۰.۲ درجه سلسیوس رسید و قبل از این بالاترین دمای ثبت شده در این منطقه در تیرماه سال گذشته بوده است که دما در حد ۴۰ درجه سلسیوس بود.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با بیان اینکه از ابتدای تابستان تاکنون کرمان و اردبیل به عنوان گرم‌ترین و خنک‌ترین استان‌ها شناخته می‌شوند، گفت: در تیرماه سال جاری ایستگاه شهداد استان کرمان دمای ۵۳ درجه سلسیوس را ثبت کرد که با این دما عنوان گرم‌ترین شهر کشور را از آن خود کرد اما در مقابل پایین‌ترین دما در ایستگاه زواره استان اردبیل ثبت شده که در حد ۲.۹ درجه سلسیوس بوده است.

وی در ادامه با بیان اینکه امسال در برخی نقاط کشور شاهد وقوع موج گرمایی بودیم، تصریح کرد: موج گرمایی به وضعیت دمایی گفته می شود که طی پنج روز پی‌درپی، دما حداکثر پنج درجه افزایش یابد. با این تعریف در استان خراسان رضوی در دو ایستگاه در مشهد (از ۲۵ تا ۳۰ تیرماه) و سرخس (۲۵ تا ۲۹ تیرماه) موج گرمایی رخ داده که در ایستگاه مشهد دمای ۴۰.۷ و سرخس دمای ۴۶.۶ درجه سلسویس ثبت شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.