بوشهر-تکدی گری در بوشهر از جمله مشاغل پر سودی است که هر چه مسئولان برای حل این مشکل تلاش کرده و هر سال راه های جدید ی را برای برخورد با این موضوع اتخاذ می کنند اما هنوز این چهره مخدوش از شهر بندری بوشهر رخت بر نبسته است.

جولان متکدیان وارداتی در خیابان های بوشهر

قدس آنلاین-گروه استان ها: متکدیان در خیابان ها به اشکال گوناگونی از جمله معرفی به عنوان توریست، با در دست داشتن نسخه های پزشکی ویا با معلولیت های مختلف سعی می کنند تا با ایجاد ترحم و برانگیختن احساسات شهروندان از این راه پولی به جیب بزنند.

از آنجایی که بندر بوشهر به دلیل داشتن هوای گرم قابلیت بیشتری برای جذب متکدیان دارد و هر چه قدر که تلاش هایی برای جمع آوری این متکدیان می شود اما ظاهرا اثری در کاهش این مشکل ندارد.

 اگر یادتان باشد هشتم آذر ماه سال ۱۳۹۴ ماموران شهرداری بوشهر یک متکدی به نام «اسماعیل.ک» را در خیابان طالقانی این شهر دستگیر کردند که پس از بازرسی از خانه وی افزون بر ۹ کیلو ۳۰۰ گرم اسکناس مچاله به دست آمد بررسی موجودی حساب وی در بانک ها نیز حاکی از پس انداز ۵۵۰ میلیون ریالی بود.

استفاده از کودکان کم سن و سال و مفلوج در سر چهار راه ها و یا بر پشت برخی از زنان یکی از شیوه های مرسوم برای برانگیخته ساختن احساسات مردم است این در حالی است که  مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری بوشهر از پشت برده باند های بین المللی در این راستا خبر می دهد و اظهار می کند: اغلاب این کودکان اتباع بیگانه ای هستند که از کشور پاکستان و با هدف گدایی به ایران ارسال می شوند و حتی معلویت آن ها تعمدی است!

سودجویی پشت نقاب تکدی گری

هر چند امروزه بسیاری از شهروندان با مشاهد دسته جمعی و مستمر این متکدیان به این نتیجه رسیده اند که دراین بین پای گروه ها و باند های سود جو در میان است و این افراد توسط سرگروه هایی خاص برنامه ریزی شده و مدیریت می شوند، اما هنوز هم بسیاری از مردم ما، ناآگاهانه از سر دلسوزی و حس نوع دوستی به این افراد کمک می کنند و همین امر باعث شده تا متکدیان نسبت به ادامه کار خود انگیزه بیشتری پیدا کنند.

حس ترحم و دلسوزی نسبت به متکدیان با دیدن صحنه هایی مانند نشان دادن چهره معصوم کودکانی که در آغوش دارند، نمایش پا و دست های معلول و یا چهره مظلوم آن دختر بچه یا پسر بچه ای که با آن جسه نحیفش، قدش را روی نوک انگشتان پاهایش بلند می کند تا شیشه خودرویی را دستمال بکشد و نظیر اینها، مهم ترین نقش را در برانگیختن حس نوع دوستی مردم و ارائه کمک های مالی به این افراد ایجاد می کند

متکدیان وارداتی

مدیرکل امور اجتماعی استانداری بوشهر در همین رابطه از وجود باند های تکدی گری و دست های پشت پرده برای ساماندهی متکدیان خبر داده و می گوید: در بسیاری از چهار راه های شهر کودکانی مشغول کار هستند که بدون شک ترحم بسیاری از خانواده ها را برانگیخته و موجب کمک های نقدی به آن ها می شود.

عباس برزگرزاده اظهار می کند: استان بوشهر از نظر تعداد کودکان کار در کشورشرایط وخیمی ندارد اما این نمی تواند دلیلی برای بی توجهی نسبت به این پدیده باشد.

وی ابراز می کند: بر اساس بررسی های صورت گرفته توسط کارشناسان اداره کل بهزیستی بالغ بر ۸۵ درصد کودکان کار در  سر چهارراه‌ها و میادین را کودکان اتباع بیگانه و بدون مجوز تشکیل می دهد.

وی ابراز می کند: پدر و مادر این کودکان که به صورت قاچاق وارد کشور شدند کودکان خود را مجبور به کار در خیابان ها می کنند.

وی می افزاید: بررسی ها نشان می دهد که حتی تعدادی از این کودکان در کشور پاکستان به صورت حرفه ای و عمدی فلج شده و برای استفاده در این حرفه به باند های تکدی گری در ایران و سایر کشور ها فروخته می شوند.

برزگرزاده با اشاره به اینکه طرح ساماندهی متکدیان و کودکان کار اتباع بیگانه در تابستان امسال از شمال استان آغاز شده است ابراز می کند: کودکان کار بر دو نوع هستند یا اینکه پدر و مادر این کودکان دارای مجوز هستند که پس از تحویل به اداره اتباع اخطار دریافت می کنند و در صورت تکرار مجوز آن ها لغو  و در نهایت طرد می شوند.

وی از شهروندان می خواهد تا به این کودکان کمک نکنند زیرا کمک های نقدی شهروندان موجب می شود تا انگیزه بسیاری از سودجویان برای تکدی گری و یا کار در خیابان ها افزایش یابد و رغبت بیشتری برای متکدیان به منظور کار در بوشهر ایجاد کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.