گرگان- روستای زیارت با آب‌وهوای معتدل جنگلی که پیش‌ازاین یکی از مناطق ویژه گردشگری و جزو ۱۰ روستای دارای بافت باارزش تاریخی کشور محسوب می‌شد آن‌قدر در آن ویلا ساختند تا از لیست روستاهای گردشگری حذف شود.

عنایت رهبری شامل حال روستاهای گلستان شد

قدس آنلاین-گروه استان ها: طی کمتر از ۱۵ سال پیش این روستا چنان طبیعت بکر و بدیعی داشت که یکی از روستاهای موردتحقیق دانشجویان مرمت و معماری سراسر کشور بود اما حالا اما نه از روستا نشانی مانده و نه از طبیعتی که شهره ایران بود.

متأسفانه حجم تخریب‌ها و زمین‌خواری در این منطقه به‌گونه‌ای است که این روستا را از فهرست روستاهای گردشگری و هدف حذف و هم‌چنین موجب شد تا طبق گزارش دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی و دستور ایشان معاون اول رئیس‌جمهوری هیئتی را برای بررسی پرونده‌های مفسده به این منطقه اعزام کند.

روستای زیبای زیارت از شمال به نهارخوران و ارتفاعات بند سر و از جنوب به آبشار و ارتفاعات پوشیده از جنگل محدود می‌شود اما مدتی است که ساخت‌وسازهای غیرمجاز و ویلاهای رنگارنگ چهره این روستای تاریخی را خدشه‌دار و اذهان روستائیان را مکدر کرده است.
گفتنی است بنا بر استناد اداره امور اراضی گلستان و هم‌چنین سخنان دادستان مرکز استان در روستای زیارت بیش از ۶ هزار  واحد غیرمجاز ساخته‌شده که مجوز کمیسیون ماده یک تبصره یک جهاد کشاورزی را ندارند و ساخت آن‌ها به قبل از دهه ۷۰ شمسی برمی‌گردد.
روستای زیارت دارای ۹۰۰ هکتار زمین کشاورزی و مستثنایت است که بیشتر این زمین‌ها از شیب ۱۲ تا ۱۵ درصد برخوردار بوده و باید به باغ تبدیل شوند تا از فرسایش خاک ممانعت شود این در حالی است که بسیاری از اقشار مرفه پیش‌ازاین دادستان گرگان مقصران اصلی ساخت‌وسازهای غیرمجاز در روستای زیارت را شماری از مسئولان ذی‌ربط عنوان کرده بود که این مسئولان به دلایل مختلف در مباحث مختلف به‌ویژه نظارت و اجرای قانون کوتاه آمده‌اند.

متأسفانه دامنه تخریب‌ها و ساخت‌وسازها تا حدی است که مقام معظم رهبری به‌منظور جلوگیری از زمین‌خواری با دستوری ویژه دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی را عازم این منطقه برای بررسی بیشتر کرد.

نشانی از روستا نمانده است

کاظم پالیزدار دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی که به‌منظور بررسی زمین‌خواری در این منطقه با عنایت مقام معظم رهبری و دستور معاون اول رئیس‌جمهور به این استان سفرکرده بود اظهار کرد: گزارش دقیقی از سوی دفتر مقام معظم رهبری  به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری ارائه‌شده بود لذا این مقام مسئول به ما مأموریت داد تا برای بررسی موضوع به منطقه بیاییم.

وی افزود: تغییر کاربری و تصرف ایجادشده وضعیت بسیار خطرناکی برای منطقه به وجود آورده  و متأسفانه روستایی که شهره ایران بود در حال حاضر از اصالت خود دور شده است.

وی بیان کرد: ساخت‌وساز گسترده در مناطق حاشیه منابع طبیعی و مناطق حفاظت‌شده گلستان نشان می‌دهد که مدیران این استان عزم جدی در برخورد با این تخلفات ندارند.

کاظم پالیزدار بابیان اینکه مسئولان گلستان نسبت به این ساخت‌وسازها بی‌تفاوت هستند ادامه داد: شرایط به‌گونه‌ای است که گویی دل مردم و مسئولان استان به طبیعت و انفال عمومی نمی‌سوزد.

ویروس زمین‌خواری

رئیس‌کل دادگستری گلستان با ابراز تأسف از اینکه چه به سر روستای زیارت آمده است می‌گوید: ساخت‌وسازهای غیرمجاز طی چند سال گذشته مانند یک ویروس به جان روستاهایی هم چون «توشن» و «چه جا» و مناطق ییلاقی گلستان مانند «درازنو» نیز سرایت کرده است.

«هادی هاشمیان» با اشاره به اجرای ۴۰ حکم قضایی قلع‌وقمع بناهای غیرمجاز در ۳ ماهه ابتدای امسال در این روستا ابراز کرد: در کنار اجرای احکام قلع‌وقمع در روستای زیارت واقع در گرگان، جلوگیری از ساخت‌وسازهای جدید نیز به‌طور جد در حال پیگیری است.

وی راه‌اندازی گیت ورودی برای روستای زیارت را یکی از مصوبات نشست اعضای ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی و اعزامی به استان عنوان کرد و گفت: متأسفانه در برخی از مناطق مانند جهان‌نما اختلاف‌نظر بین سازمان محیط‌زیست و منابع طبیعی خود به ایجاد حاشیه امن برای سودجویی دامن می‌زند.

رئیس‌کل دادگستری گلستان بیان کرد: در جلسه قبلی شورای حفظ بیت‌المال استان، قرار شد استانداری این اختلاف را حل کند، اما هنوز دراین‌باره اقدامی نشده است که اگر به‌زودی تعیین تکلیف نشود برای مدیران متولی اعلام‌جرم خواهیم کرد.

و در خصوص اقدامات قضایی برای تعیین تکلیف پرونده روستای زیارت ابراز کرد: گزارش کاملی از میزان و نوع تخلفات در منطقه زیارت گرگان به کمک دادستان و بازرسی استان در حال جمع‌آوری و تدوین است که پس از تکمیل، نتیجه این گزارش از طریق رسانه‌ها به مردم اعلام خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.