اصفهان- دست‌فروشی در زمره مشاغلی است که تنها به شهرهای ما منتهی نمی‌شود چراکه اقتصاد شهری در جهان به این نتیجه رسیده است که حذف دست‌فروشان موجب کاهش رقابت در فعالیت‌های اقتصادی می‌شود و کسب‌وکارهایی که به فروشندگان خیابانی جنس می‌فروشند در نبود آن‌ها دچار خسارت سنگین می شوند.

دست‌فروشی خوب یا بد؟ ساماندهی دست‌فروش‌ها نتیجه می دهد

قدس آنلاین-گروه استان ها: باوجود چنین باوری اما در اصفهان هنوز چگونگی برخورد داشتن یا نداشتن با دست‌فروشان محل مناقشه است و گاهی شاهد برخوردهایی هستیم که مورد تائید هیچ مقامی نیست.

نصف جهان به دلیل تکثر گردش گران و آثار باستانی متعدد با حجم زیادی از دست‌فروشان روبرو است که به نظر می‌رسد تنها برخوردهای قهری و یا جمع‌آوری آن‌ها دردی از این مشکل درمان نمی‌کند.

گشت‌وگذاری در جمعه‌بازار اصفهان یا همان بازار بعثت و حجم شهروندانی که در بازار با یکدیگر گره‌خورده و با شور و اشتیاق پای بساط‌های پهن‌شده می‌نشینند نشان می‌دهد که دست‌فروشی و ساماندهی آن‌ها نتیجه داده و مشتری دارد.

دست‌فروشی خوب یا بد؟

در این رابطه زیبا سلمانی یکی از شهروندان اصفهانی می‌گوید: دست‌فروشان معمولاً اقشار ضعیف جامعه هستند و لذا باید با ساماندهی از اقتصاد خرد آن‌ها که برای خانواده نان رسان است حمایت کرد.

وی اظهار می‌کند: همه مردم می‌دانند که دست‌فروشان سود کمتری بر روی اجناس خود کشیده و لذا با استقبال خوبی از طرف مردم روبرو هستند.

شناسایی دست‌فروشان

علی دلیجانی نیز می‌گوید: دست‌فروشان باید شناسایی و برای آن‌ها کارت شناسایی و در قالب قانون فعالیت کنند چون ممکن است اجناسی به‌ویژه مواد خوراکی را به فروش برسانند که برای مردم خطرآفرین بوده و لذا ساماندهی آن‌ها می‌تواند به تحت پیگرد قرار دادن آن‌ها در صورت تخلف کمک کند.

وی می‌افزاید: برخی کارخانه‌ها تولیدات تاریخ‌مصرف گذشته خود را به دست‌فروشان می‌سپارند تا در بازار آب کنند چون می‌دانند که نظارتی بر روی کار دست‌فروشان نیست و لذا باید دست‌فروشان هم ساماندهی شوند.

از شیر مرغ تا جان آدمیزاد

مهدی خوانساری یکی دیگر از شهروندان اصفهانی نیز با اشاره به راه‌اندازی جمعه‌بازارها و هم‌چنین بازار دست‌فروشان بعثت اظهار می‌کند: استقبال بیش‌ازحد مردم از این بازار خود گواه ضرورت و نیاز به حفظ دست‌فروشان است اما متأسفانه باوجوداینکه مثلاً برخی از دست‌فروشان در این بازار ساماندهی شدند اما مشکلات بهداشتی فراوانی در آن موج می‌زند که باید شهرداری به‌عنوان متولی آن به آن رسیدگی کند.

وی ابراز می‌کند: در این بازار مواد خوراکی بدون رعایت بهداشت عرضه می‌شود و حتی مرغ و خروس زنده را در کنار سایر مواد خوراکی به فروش می‌رسانند.

این شهروند می افزاید: دست‌فروشان بازار حاشیه‌ای جمعه‌بازار بعثت در محوطه‌ای پر از خاک و گردوغبار فعالیت می‌کنند، در این محیط تعدادی نیز مواد غذایی غیرمجاز حتی فست فود بدون داشتن شرایط بهداشتی عرضه کرده و سلامت شهروندان را تهدید می‌کنند.

 وی ادامه می‌دهد: احداث یک بازار برای دست‌فروشان تجمع فروشندگان و خریداران را همان‌طور که در بازار بعثت مشاهده می‌کنید افزایش می‌دهد  لذا مشکلاتی مانند ترافیک و هر ج و مرج را شاهد هستیم که باید فکری به حال آن برداشت.

جاذبه توریستی

یاور محمدی نیز معتقد است برای اینکه دست‌فروشان مزاحمتی برای توریست‌های خارجی ایجاد نکنند بهتر است که مکانی نیز به آن‌ها و فروشندگان دور گرد صنایع‌دستی اختصاص داده شود.

وی ابراز می‌کند: دست‌فروشان نه‌تنها موجب کاهش گردشگران نمی‌شوند بلکه به‌واسطه رنگارنگ بودن فعالیتشان و ارائه کالاهای متفاوت و بعضاً کالاهای بومی جذاب که نمونه‌اش در همه جای دنیادیده نمی‌شود شاید به مناظر توریستی و جاذبه‌هایی برای عکاسی تبدیل شوند.

نمونه موفق ساماندهی

 مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری اصفهان  در این رابطه اظهار کرد: شهرداری اصفهان تأکید کرد: شهرداری اصفهان درصدد رفع ریشه‌ای مشکلات و ساماندهی دست‌فروشان در سطح شهر اصفهان است.

محمد مجیری با اشاره به اجرای طرح موفق ساماندهی دست‌فروشان در قالب بازار بعثت اظهار کرد: از اواسط سال گذشته ساماندهی این فضا آغاز شد و حجم زیادی از نخاله‌های ساختمانی که در طول ۱۵ سال در این مکان انباشته‌شده و بیماری‌ها و مشکلات مختلف را به دنبال داشت، انتقال پیدا کرد.  

وی بابیان اینکه در حال حاضر ۸۵۰ میلیون تومان صرف عملیات ساختمانی شده تا بازار مسقف و سکوهایی برای فروشندگان فراهم شود افزود:  بازارچه‌های دست‌فروشی اصفهان جمعه‌بازار بعثت است که بسیار مورد استقبال و علاقه شهروندان قرار می‌گیرد تا جایی که ۴ هزار نفر بازدیدکننده دارد.

رفع مشکلات بهداشتی بازار بعثت

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری اصفهان:هم‌چنین در خصوص مشکلات بازار بعثت نیز اظهار کرد: متأسفانه تعدادی فروشنده در کنار بازار اصلی، که تا حدودی ساماندهی شده، بازار فرعی در فضای خاکی ایجاد کرده‌اند و پرنده و مواد غذایی غیرمجاز می‌فروشند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه دست‌فروشان اطراف جمعه‌بازار خیابان بعثت مشکلاتی برای تردد و سلامت شهروندان ایجاد کرده‌اند، کارگروهی در محل بازار بعثت تشکیل و مسئولان چند دستگاه ذی‌ربط گرد هم آمدند تا از نزدیک مسائل و مشکلات بهداشتی، دامپزشکی، امنیتی را مشاهده و تصمیم‌گیری جامعی برای آن داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.