خراسان شمالی- مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: ۹۰درصد سیلاب های اخیر در استان مربوط به تصرفات غیزمجاز است که در این راستا تصرفات غیرمجاز حریم بستر رودخانه های استان آزاد شد.

۹۰درصد سیلاب های اخیر در خراسان شمالی مربوط به تصرفات غیرمجاز است
به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، مهندس سید عقیل مرتضوی در نشست خبری و بازدید از سد گلمنده اظهار داشت: سد گلمندره با ظرفیت ذخیره ۲۸ و ۷ میلیون متر مکعب اکنون ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که تاکنون برای احداث این سد ۱۲۰ میلیارد تومان هزینه شده و تا پایان این پروژه ۲۰۰ میلیارد تومان دیکر اعتبار نیاز داریم.
وی افزود: امیدواریم در سال ۹۹ شاهد آب گیری سد گلمندره باشیم.
مرتضوی گفت: شرکت آب منطقه ای وظیفه تامین آب پایدار برای اراضی کشاورزی، صنایع و شرب را دارد که اکنون ۸ سد در استان در حال بهره برداری هستند که وظیفه کنترل و مهار سیلاب های منطقه را برعهده دارند.
وی افزود: اکنون نیر ۴ سد در بند مانه و سملقان، گراتی اسفراین، بش قارداش و سد گلمندره در دست اجرا هستند.
۴۳ درصد مخازت سدهای خالی است
مدیر عامل این شرکت گفت: با توجه به بارندگی های اواخر سال گذشته و امسال در حال حاضر ۵۷ درصد مخازن سدهای استان پر و ۴۳ درصد مخازن سدها خالی است.
مرتضوی ادامه داد: در صورتی که در سال گذشته در همین بازه زمانی ۲۳ درصد مخازن شدهای استان پربود.
وی افزود: ظرفیت این ۸سد در استان ۲۳۴میلیون مترمکعب است و در حال حاضر ظرفیت سدهای استان از ۵۵ میلیون مترمکعب به ۱۳۳ میلیون مترمکعب رسیده است.
۸۸ درصد مصارف آب در بخش کشاورزی
مرتضوی در خصوص مصارف آب استان دربخش کشاورزی نیز گفت: اکنون ۸۸ درصد مصارف اب استان در بخش کشاورزی، آب شرب ۸درصد و صنایع استان ۴ درصد است.
وی افزود: از ابتدای تشکیل این شرکت در استان تاکنون هزار و ۵۰۰ حلقه چاه غیرمجاز مسدود و از برداشت آب آنها جلوگیری شده است.
۳۷۰۰ حلقه چاه غیرمجاز
مرتضوی اظهار داشت: در این استان هفت هزار حلقه چاه وجود دارد که از این تعداد سه هزار و ۷۰۰ حلقه غیرمجاز و سه هزار و ۲۰۰ حلقه مجاز است.
مدیرعامل آب منطقه ای خراسان شمالی افزود: سال گذشته ۱۰ میلیارد ریال برای مسدود کردن چاه های غیرمجاز اعتبار منظور شد و ۱۰۰ حلقه از این چاه ها مسلوب المنفعه شد و امسال هم مسدود کردن همین میزان چاه غیرمجاز برنامه ریزی شده است اما تلاش داریم تا این رقم دو برابر شود.
وی گفت: سالانه ۴۱۰ میلیون مترمکعب آب از چاه های مجاز و ۳۴ میلیون مترمکعب آب از منابع چاه های غیرمجاز برداشت می شود که البته میزان اضافه برداشت از چاه های مجاز بسیار بیشتر از میزان برداشت آب از چاه های غیرمجاز است.
۶۰ درصد خسارات سیلاب به استان تخصیص یافت
وی در ادامه از ابلاغ ۲۳۵ میلیارد ریالی به منظور جبران خسارت سیلاب های اخیر استان خبر داد و گفت: ۶۰ درصد این رقم به استان تخصیص یافته است.
وی در خصوص لایه روبی و ساماندهی رودخانه ها گفت: از ۶۶۰۰ کیلومتر رودخانه و مسیل های استان، ۲۱۰۰ کیلومتر لایروبی و ساماندهی نیاز دارند که برای انجام این مهم ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.