گرگان- آمار بیکاری و اشتغال در طی سال‌های گذشته همیشه مورد مناقشه بین نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و هم‌چنین مسئولان و متولیان ایجاد اشتغال در استان‌ها بوده است.

ضرورت راستی آزمایی در آمار اشتغال گلستان/برنامه ریزی برای ایجاد  ۳۳ هزار اشتغال

قدس آنلاین-گروه استان ها: آمار اشتغال در استان گلستان بنا بر اعلام مسئولان در  بهار امسال ۱۱ درصد اعلام‌شده است و این در حالی است که مسئولان سعی داشتند تا این آمار را تک‌رقمی کرده و به زیر ۱۰ درصد برسانند اما متأسفانه سیل فروردین‌ماه امسال اجازه نداد و بر موج بیکاری دامن زد.

البته تا پیش از جاری شدن سیل برخی از نمایندگان مردم بر نحوه محاسبه آمار بیکاران و یا اشتغال ایجادشده اعتراض‌های پراکنده‌ای داشتند و بر این باور هستند که پرداخت تسهیلات به‌منزله ایجاد اشتغال‌زایی نیست.

اشتغال نامحسوس

نماینده مینودشت، کلاله، گالیکش و مراوه‌تپه در همین رابطه اظهار می‌کند: استان گلستان باوجودآنکه قطب گردشگری است، و زمین‌های حاصلخیزی برای کشاورزی دارد اما هم چنان یکی از استان‌های درگیر با معضل بیکاری است.

شهرام کوسه غراوی می‌گوید: میزان بیکاری در گلستان بالاست و این اتفاق به‌اندازه‌ای برای مردم عذاب‌آور است که وقتی مسئولان خبر از اشتغال‌زایی در استان می‌دهند، به‌جای آنکه اثر مثبت داشته باشد، بار روانی مخرب بر جای می‌گذارد زیرا مردم می‌بینند که فرزندانشان بیکار در خیابان‌ها راه می‌روند.

وی با تأکید بر اینکه اگر اشتغال ایجاد شود، از میزان بیکاران نیز کاسته می‌شود و این امر رضایت مردم را رقم می‌زند ادامه می‌دهد: در تمام مدتی که نمایندگی مردم در این منطقه را داشتم، آن شادی و خوشحالی بابت اینکه خانواده‌ها نسبت به رفع بیکاری داشته باشند را مشاهده نکردم.

وی می‌افزاید : متأسفانه در این مسان سیل هم مزید بر علت شد و زمین‌های کشاورزی را نابود کرد و علاوه بر اینکه بسیاری از کارخانه‌های تولیدی را به تعطیلی کشاند در مهم‌ترین فصل سال و در ایام نوروز اجازه نداد گردشگری به این استان پا بگذارد.

اعطای تسهیلات اشتغال‌زایی

در این رابطه مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان البته دفاعی متفاوت دارد و اظهار می‌کند: ۳۲۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برای چهار هزار و ۱۴ پروژه و ایجاد ۶ هزار و ۶۰۴ فرصت شغلی در این استان پرداخت‌شده است که در این بخش عملکرد ۸۵ درصدی داشته‌ایم. ۳۰۱۳طرح  بررسی و راستی آزمایی شد که بر اساس آن دو هزار و ۷۳۸ طرح مورد تائید قرار گرفت و بقیه انحراف از هزینه در تخصیص تسهیلات داشت

سعید مازندرانی  هم‌چنین با اشاره به اینکه امسال تعهد استان ایجاد ۲۸ هزار و ۵۴۰ شغل است، خاطرنشان می‌کند: تاکنون دو هزار و ۸۵۳ شغل ایجادشده که ۱۰ درصد از تعهد بوده است.

وی  بابیان اینکه ۴۰ درصد طرح‌های اشتغال روستایی و عشایری استان توسعه‌ای بوده، گفت: ۵۳ درصد تسهیلات به واحدهای جدید در استان پرداخت‌شده و هفت درصد تسهیلات هم مربوط به طرح‌های سرمایه در گردش بوده است.

مازندرانی افزود: ۵۱.۸ درصد از تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری به بخش کشاورزی و ۳۴ درصد آن به بخش دامداری پرداخت‌شده است.

وی ادامه داد: کمیته امداد، بهزیستی و بنیاد شهید و امور ایثارگران، دستگاه‌هایی هستند که از تسهیلات حمایتی اعتبارات اشتغال روستایی و عشایری استفاده می‌کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان بابیان اینکه ۲۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار برای مشاغل خانگی در استان ابلاغ‌شده، گفت: دو هزار و ۹۸۱ طرح به بانک‌ها ارجاع شده که ۲۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان تسهیلات به دو هزار و ۱۰۷ طرح  پرداخت‌شده است.

نیاز به راست آزمایی داریم

درحالی‌که مسئولان اداره کل تعاون آمار اعطای تسهیلات را با ایجاد اشتغال‌زایی برابر دانسته اما استاندار گلستان این آمار را نیازمند راست آزمایی می‌داند.

 دکتر هادی حق‌شناس  در کارگروه اشتغال گلستان با انتقاد از وجود انحراف آماری در گزارش‌های ناظران اشتغال گلستان، گفت: بر اساس آمار ارائه‌شده تاکنون چهار هزار و ۱۴ طرح روستایی از تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری استفاده کرده‌اند که از این میزان سه هزار و ۱۳ موردبررسی و راستی آزمایی شد که بر اساس آن دو هزار و ۷۳۸ طرح مورد تائید قرار گرفت و بقیه انحراف از هزینه در تخصیص تسهیلات داشت.

استاندار گلستان تأکید کرد: از توضیحات ارائه‌شده کارشناسان قانع نشدم و نباید این انحراف آمار در گزارش‌های بعدی دیده شود.

حق‌شناس بابیان اینکه سال گذشته بیش از ۲۸ هزار و ۵۰۰ شغل تعهد شده در گلستان ایجاد شد، گفت: بااین‌وجود ظرفیت و پتانسیل استان بیش از این است بنابراین رسیدن به ۳۳ هزار شغل دست‌یافتنی است.

استاندار گلستان گفت: گلستان ۸۰ هزار بیکار دارد و نرخ بیکاری استان ۱۱ درصد است.

حق‌شناس ادامه داد: سال گذشته ۲۸ هزار و ۵۰۰ شغل در گلستان ایجاد شد و این استعداد وجود دارد که امسال ۳۳ هزار شغل ایجاد کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.