وزیر امور خارجه آلمان با تأکید بر اینکه کشورش به مأموریت دریایی به‌رهبری آمریکا در خلیج فارس نخواهد پیوست، با رد استراتژی فشار حداکثری واشنگتن بر تهران، بر لزوم حفظ برجام تأکید کرد.

 هایکو ماس: آلمان به مأموریت دریایی آمریکا نخواهد پیوست

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، "هایکو ماس"، وزیر امور خارجه آلمان در گفتگویی با سایت رادیو آلمان با اشاره به بحران در خلیج فارس اعلام کرد که آلمان هیچ سهمی را در تشدید تنش‌ها در این منطقه نخواهد داشت. آلمان به مأموریت دریایی آمریکا در منطقه خلیج فارس نخواهد پیوست.

وی افزود: استراتژی آمریکا این است که فشار حداکثری بر ایران اعمال کند؛ اما این استراتژی ما نیست.

به‌گفته وی این استراتژی آمریکا تا به حال موفقیتی در پی نداشته و تنها منجر به این شده است که ایران برنامه اتمی خود را دوباره آغاز کند. "ماس" از این رو مشارکت با آمریکا در مأموریت دریایی در خلیج فارس را هم بی‌نتیجه ارزیابی کرد.

وی در عین حال گفت: ما این مسئله را رد نمی‌کنیم که توسط آمریکا همچنان با این مسئله درگیر شویم؛ اما سیاست دولت فدرال آلمان همان سیاست اروپا در قبال ایران است. ما بر این توافق هسته‌ای تأکید داریم چرا که بر این باوریم تنها با این توافق ایران دیگر هیچ سلاح اتمی نخواهد داشت.

وی در بخش دیگری از این مصاحبه روسیه را مسئول پایان پیمان منع موشک‌های میان‌برد هسته‌ای دانسته در عین حال بر لزوم حفظ کانال گفتگوها با این کشور تأکید کرد.

"هایکو ماس"، وزیر امور خارجه آلمان با توجه به خروج رسمی آمریکا و روسیه از پیمان منع موشک‌های میان‌برد هسته‌ای همچنین اعلام کرد که این روز هیچ روز خوبی برای امنیت اروپا نیست. وی همچنین تأکید کرد که در دوران ریاست جمهوری اوباما هم نقض پیمان موشکی از طرف روسیه در دستور کار سیاسی قرار داشته و مسئله‌ای مربوط به دوران ترامپ نیست. به‌گفته وی دولت آلمان همه تلاش خود را به‌کار برد تا روسیه را به وفاداری نسبت به این پیمان وادارد و البته موفق نشد.

وزیر امور خارجه آلمان درباره یک مسابقه تسلیحاتی جدید هشدار داده مذاکرات جدید درباره پیمان موشکی دیگری را این بار بین همه کشورهای دارنده تسلیحات اتمی پیشنهاد داد.

وی به این ترتیب خواستار گفتگوهای خلع سلاح بین‌المللی جدید شده گفت: این مسئله مهم است که ما حالا این مذاکرات را با هم انجام دهیم. هدف باید این باشد که ما در یک جهان عاری از سلاح‌های اتمی زندگی کنیم. ما باید روزی بر این سیاست بازدارندگی غلبه کنیم.

مقامات برلین هم درباره پایان پیمان منع موشک‌های میان‌برد هسته‌ای ابراز تأسف کردند. اتحادیه احزاب متحد مسیحی در پارلمان آلمان از یک روز تیره‌وتار سخن به‌میان آورد.

سخنگوی سیاست دفاعی فراکسیون چپ‌ها در پارلمان آلمان هم در این باره گفته است: این مسئله ممکن است موجب شود که آمریکا سلاح‌های اتمی بیشتری در جمهوری فدرال آلمان مستقر کند، این می‌تواند به رقابت تسلیحاتی جدیدی منجر شود، این یک ایده وحشتناک است.

وی از دولت فدرال آلمان خواست که این مسئله را برای آمریکا روشن کند که برلین اجازه چنین کاری را به آمریکا نخواهد داد.

ینز استولنبرگ، دبیر کل ناتو هم روز جمعه با توجه به خروج رسمی روسیه و آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد یک رقابت تسلیحاتی جدید در این شرایط را بعید ندانسته در سخنانی در بروکسل گفت: ما خواهان هیچ گونه رقابت تسلیحاتی جدید نیستیم.

وی خواستار تغییر رفتارهای روسیه در این راستا شد.

وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانس سالانه سازمان کشورهای جنوب‌شرقی آسیا آسه‌آن، به‌طور رسمی اعلام کرد که آمریکا روند خروج رسمی خود از این پیمان را آغاز کرده است.

مقام‌های آمریکایی درست 6 ماه پیش تصمیم این کشور را برای خروج از این پیمان اعلام کرده بودند.

"مایک پامپئو"، وزیر امور خارجه آمریکا مسئولیت پایان یافتن این پیمان را تنها متوجه روسیه دانست و در توییتی اعلام کرد که آمریکا در تاریخ دوم فوریه 2019 به روسیه شش ماه فرصت داده بود تا تعهداتش را در مورد پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد انجام دهد. او همچنین مدعی شد که این پیمان در نتیجه سر باز زدن روسیه به پایان ‌رسید.

وزارت خارجه روسیه نیز روز جمعه اعلام کرد که در واکنش به اقدام آمریکا از امروز (دوم اوت) از پیمان نیروهای هسته‌ای میان‌برد خارج می‌شود و این رسماً به‌معنی خاتمه یافتن این پیمان است.

پیمان منع موشک‌های میان‌برد هسته‌ای در سال 1987 بین میخائیل گورباچف و رونالد ریگان رهبران شوروی و آمریکا امضاء شده بود و بر اساس آن تولید موشک‌های هسته‌ای با برد بین 500 تا 5 هزار و 500 کیلومتر منع شده بود، اما حالا با اعلام خروج دو کشور نگرانی‌ها درباره شروع یک رقابت تسلیحاتی جدید افرایش پیدا کرده است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.