براساس اطلاعاتی که در یکی از آگهی‌های فضای مجازی منشر شده، شرکتی که بیش از ۱۵ سال است در حوزه واردات دستگاه‌های انرژی پاک فعالیت می‌کند، حال به پیش فروش دستگاه‌های استخراج بیت کوین می‌پردازد که البته این مقوله در سایت رسمی این شرکت قید نشده است.

  استخراج بیت کوین؛ حاشیه‌هایی پررنگ‌تر از متن

«کابل ماینر با مهر استاندارد مناسب برای مصرف تمام ماینرها به‌خصوص ماینرهای بالای ۲ هزار وات ...»

«راه‌اندازی مزرعه‌های استخراج بیت کوین ... ساخت انواع کانکس ثابت و سیار و ساخت مزرعه...»

«بیت کوین شما رو به بهترین قیمت به‌صورت نقدی، حضوری و... خریداریم» و ... این‌ها بخشی از آگهی‌هایی است که در روزهای اخیر و به دنبال بالا گرفتن تب بازار ارزهای دیجیتال و جریان واکنش‌ها در سایت‌های بازاریابی می‌بینیم. بی‌شک این تبلیغات آن‌قدر وسوسه کننده هستند که افراد دارای حداقل امکانات اقتصادی را نیز به این بازار بکشاند. به گفته یکی از خبره‌های این حوزه، برخی تبلیغات و حواشی ارزهای یادشده، یادآور ترغیب پینوکیو به کاشتن درخت سکه است، درحالی که قضیه خیلی پیچیده است.

  رؤیای درخت سکه

براساس اطلاعاتی که در یکی از آگهی‌های فضای مجازی منشر شده، شرکتی که بیش از ۱۵ سال است در حوزه واردات دستگاه‌های انرژی پاک فعالیت می‌کند، حال به پیش فروش دستگاه‌های استخراج بیت کوین می‌پردازد که البته این مقوله در سایت رسمی این شرکت قید نشده است. برای آگاهی از وضعیت فروش دستگاه‌های یاد شده با این شرکت وارداتی که شعبه‌های متعددی در کشور دارد، تماس گرفتیم که چنین پاسخ می‌دهند: دستگاه‌هایی که قیمت آن‌ها کمتر از۱۰ تا۱۱ میلیون تومان قید می‌شوند به هیچ وجه مناسب نیستند و بیشتر دست دوم هستند.

  فقر قوانین شفاف

حسین قدمگاهی با اشاره به ظرفیت‌های بالقوه این حوزه می‌گوید: در کل دنیا این صنعت هنوز نوپا محسوب شده و کمتراز یک دهه است که به عنوان صنعت و یا کسب ‌وکار به آن توجه می‌شود. درنتیجه همواره در مقابل آن سیاست‌های متفاوتی دیده می‌شود، چنانکه برخی به محدود کردن توجه دارند و بخشی دیگر ورود به این عرصه را تشویق می‌کنند. می‌توان با اجرای آزمایشی این صنعت، نقاط ضعف و قوت آن را شناسایی کرد، چرا که این عرصه قابلیت‌هایی دارد که می‌توان از این فرصت بهره اقتصادی برد. امروزه در این زمینه با دو چالش روبه‌رو هستیم؛ نخست اینکه بیشتر دستگاه‌های استخراج بیت کوین به طور قاچاق وارد می‌شوند. همچنین برق از عناصر مؤثر در استخراج ارز دیجیتالی است که با وجود دستگاه‌های قاچاق که به وفور وارد شده و به کار گرفته می‌شوند، با گذشت زمان ممکن است مناطقی از کشور با کمبود برق مواجه شود. گفته می‌شود این دستگاه‌ها حدود ۲ هزار مگاوات برق مصرف می‌کنند که حدود ۳ درصد مصرف برق کل کشور بوده و رقم چشمگیری محسوب می‌شود. بنابراین انتظار می‌رود دولتمردان نگاهی عمیق به این قضیه داشته باشند.

  پدیده‌ای نوین و واکنش‌هایی هیجانی

رضا قربانی، فعال حوزه فناوری‌های مالی نیز با تأکید بر اینکه بهتر است عنوان «ارزهای رمزگذاری» گفته شود، ادامه می‌دهد : امروزه در دنیا بحث در این حوزه همراه با هیجان‌هایی است، چرا که برای نخستین بار صحبت از ارز و پولی است که بانک‌ها پشت آن نیستند. تا امروز عادت داشتیم مقوله‌ای که به عنوان پول می‌شناسیم، توسط دولت‌ها چاپ و منتشر شده و حتی اگر چاپ نشده و در قالب خدمات الکترونیکی عرضه می‌شود، با پشتوانه دولت‌ها باشد. ازهمین رو در انتقاد به ارزهای رمزنگاری شده به این قضیه اشاره می‌شود، حال آنکه شبکه آدم‌ها و گروه‌هایی که پذیرفتند از این ابزار به عنوان پول استفاده کنند، پشتوانه این گونه ارزها محسوب می‌شوند. قربانی با تأکید بر قابلیت‌های این صنعت ادامه می‌دهد: باید توجه داشت به طور کلی ظرفی داریم که حد مشخصی مظروف را در خود جا می‌دهد. عده ای در مواجهه با ابزارهای نوین انتظار دارند تمام امور به وسیله این گونه ابزارها تسهیل و حل شود، اما همیشه چنین نیست و این گونه تصورات، اصل قضیه را دچار مشکل می‌کند. ازهمین رو به افرادی که قصد ورود به عرصه ارزهای رمزگذاری را دارند توصیه می‌کنم تا زمانی که به آگاهی کامل در این حوزه نرسیده‌اید به هیچ وجه وارد نشده و فعالیت نکنید، زیرا وقتی بدون دانش و اطلاعات ورود پیدا می‌کنند دچارمشکل می‌شوند. امروزه حواشی این صنعت به شدت پررنگ‌تر از اصل قضیه است، چراکه این حوزه تغییرات فراگیری را رقم می‌زند که جدی‌ترین مسئله آن، کاهش تمرکزگرایی و تأکید بر افزایش توزیع شدگی در جهان است.

  فضای غبارآلود

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر، نماینده مردم مشهد درمجلس نیز می‌گوید: به طور کلی قضیه ارزهای دیجیتالی موضوعی گسترده است که باید از جنبه‌های گوناگون به آن توجه شود. امروزه بسیاری بدون دقت نظر در پی ورود به این مقوله هستند و استفاده از ارزهای دیجیتالی را فرصتی برای حل چالش‌های جامعه نظیر محدودیت مبادلات ارزی می‌دانند. این درحالی است که بهره‌گیری از ارزهای دیجیتالی درحال حاضر به دلیل وجود ابهاماتی پرشمار و فضای غبارآلود، چندان منطقی به نظر نمی‌رسد و نمی‌توان یقین داشت که این قضیه در کاهش چالش‌ها مؤثر باشد، چرا که هنوز مسائلی مانند مالکیت در این موضوع مبهم مانده و مشخص نیست در مقابل هزینه‌ها و مبادلاتی که صورت می‌گیرد چه ضمانتی وجود داشته و اگر اختلال و تخلفی روی دهد، قرار است چه کسانی پاسخگو باشند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.