چندی پیش روزنامه قدس گزارشی در خصوص ورود پساب شهرک صنعتی شماره یک قوچان به محیط زیست و گلایه اهالی چند روستای در محدوده خروج این پساب به چاپ رساند. در همین زمینه خبرنگار ما برای پیگیری این موضوع با معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت‌وگویی را انجام داده است.

کم‌کاری شرکت شهرک‌های صنعتی برای نظارت بردفع فاضلاب صنایع

محمد عرفانی معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: یکی از ماهیت‌های تأسیس شهرک‌های صنعتی، تمرکز واحدهای صنعتی و تولیدی است تا یک تصفیه خانه واحد بتواند فاضلاب این واحدها را مدیریت و تصفیه کند و واحدهای صنعتی که در شهرک‌های صنعتی مستقر می‌شوند با عقد قراردادی که با شرکت شهرک‌های صنعتی منعقد می‌کنند، باید با رعایت برخی استانداردها فاضلاب خود را به شبکه اگو شهرک متصل کنند.

وی ادامه داد: شرکت شهرک‌های صنعتی باید واحدهای صنعتی و تولیدی را رصد کند که آیا فاضلاب ورودی از واحدهای صنعتی و تولیدی با استانداردهای اعلام شده مطابقت دارد یا خیر؟ که اگر این استانداردها رعایت نشود، ابتدا اخطاریه اول سپس اخطاریه دوم و سرانجام جهت اقدامات قانونی به اداره محیط زیست معرفی می‌شود و تاکنون در این خصوص شاهد اقدامات شرکت شهرک‌های صنعتی نبوده‌ایم که این امر سبب می‌شود خروجی تصفیه خانه غیر استاندارد شود و براساس اطلاعات دریافتی خروجی تصفیه خانه بیش از ظرفیت آن است.

وی در خصوص نقش محیط زیست در این موضوع گفت: اقدام قضایی است که دولت علیه دولت نمی‌تواند اقدام کند و باید موضوع مناقشه در دفتر حقوقی و بازرسی استانداری رسیدگی شود.

 موضوع تصفیه‌خانه شهرک صنعتی شماره یک قوچان را در دفتر حقوقی و بازرسی استانداری منعکس کرده‌ایم و جلسه‌ای نیز در اوایل سال ۹۷ برگزار شد که مجموعه شرکت شهرک‌های صنعتی و واحدهای تولیدی اقداماتی را باید انجام دهند.

 

آبیاری فضای سبز شهرک با آب چاه

محمد عرفانی تصریح کرد: تصفیه خانه شهرک صنعتی شماره یک قوچان دارای نوسان است و فاضلاب غیر استانداردی که در محیط رها سازی می‌شود، بر اساس قانون متولیانی داریم و کشاورزانی که نسبت به کشت محصول خود با پساب اقدام کنند، باید با نظارت و محوریت استانداری، وزارت نیرو و دانشگاه علوم پزشکی نسبت به رصد موضوع و اعمال قانون اقدام کنند و حتی اگر پساب شهرک صنعتی استانداردهای محیط زیست را دارا باشد، باید استانداردهای ثانویه جهاد کشاورزی را نیز رعایت کند. کشاورزانی که در آن منطقه از این پساب برای کشاورزی استفاده می‌کنند، بعید می‌دانیم که این مسیر قانونی راطی کرده باشند و متولیان امر باید پیگیر این موضوع باشند.

معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: شرکت شهرک‌های صنعتی باید با پساب تصفیه خانه فضای سبز شهرک صنعتی را آبیاری کند و جای سؤال است که با پساب استاندارد تولیدی خود چرا فضای سبز شهرک را آبیاری نمی‌کند و از چاه‌های آب شهرک برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌کند؟ با یک راهبری می‌توانند با رعایت استاندارد این پساب را در داخل خود شهرک استفاده کنند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.