رئیس اتحادیه صنایع دستی مشهد گفت: تورم متاسفانه بازار داخلی را به طور کامل از بین برده است بطوریکه زائر و مجاور هیچکدام توانایی خرید سوغات و صنایع دستی را ندارند.

زائران خارجی تنها مشتریان صنایع دستی وسوغات مشهد/تعطیلی درانتظارکارگاههای صنایع دستی خراسان رضوی

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: بیشتر از یکسالی از نوسانات ارزی و شوک به بازار و اقتصاد ایران می‌گذرد، نوساناتی که بازار ایران را تحت تاثیر قرار داد و باعث زانو زدن تولیدات کشور شد. در این میان بازار بومی و اصیل ترین تولیدات ایرانی یعنی صنایع دستی نیز آسیب زیادی دید. در این مدت صنایع دستی ایران با عنوان هنر صنعتی اصیل و متعلق به این مرز و بوم از نوسانات ارزی آسیب زیادی دیده است.

در همین خصوص صادق ابراهیم‌زاده فرشچی رئیس اتحادیه صنایع دستی مشهد ضمن ابراز نگرانی از وضعیت بازار صنایع دستی در مشهد گفت: متاسفانه بازار صنایع دستی در چند ماهه اخیر بدترین شرایط ممکن را داشته است و با توجه به نوسانات قیمت ارز وضعیت نابسامانی پیدا کرده است به شکلی که حداقل ۹۰ درصد از کل بازار را تحت تاثیر قرار داده و همین عامل باعث شده که خیلی از همکاران من مجبور شوند برای امرار معاششان دست به یکسری کارهای دیگر از جمله پیک متری یا حتی مسافر کشی بزنند . چون خیلی از این افراد فروش حداقل ۲۰۰ هزار تومان در روز را ندارند و گاهی برای پرداخت قبوضان نیز با مشکل مواجه می شوند.

وی ادامه داد: در واقع همین ده درصد فروشی هم که برای بازار صنایع دستی مانده است منوط به رفت و امد مسافران پاکستانی و عرب زبان است اگر همین تعداد مسافر عرب زبان هم نباشد عملا بازار صنایع دستی تعطیل است . متاسفانه صادرات ما با قدمتی بالغ بر ۱۵ سال در این ۱۸ ماهه اخیر به کمتر از ۱۰ درصد رسیده است.

ابراهیم زاده افزود: متاسفانه تورم ، بازار داخلی را به طور کامل از بین برده ، بطوری نه زائر و نه مجاور هیچکدام توانایی خرید سوغات و صنایع دستی را ندارند.  بازار راکد و گرانی و مواد اولیه از یک طرف و افزایش ۴۰۰ درصدی قیمت مواد اولیه  از طرف دیگر ، این بازار را با مشکلات نگران کننده ای مواجه ساخته است. ما یک زمانی ۲۵ یارد پارچه را به قیمت ۱۰۵ هزار تومان می خریدیم اما الان همان مقدار پارچه را ۴۵۰ هزار تومان خریداری می کنیم این تورم سرسام آور است.

رئیس اتحادیه صنایع دستی ادامه داد: متاسفانه الان ماه ها است که تقاضا برای خرید صنایع دستی به صفر رسیده است و این گرانی ها به جایی رسیده که  خیلی از همکاران ما مجبور شده اند کارگاه هایشان را تعطیل و عذرکارگرانشان را بخواهند و پروانه کسبشان را باطل کنند. یعنی ما عملا در هر ماه در مقابل صادر کردن ۱۰ پروانه کسب ۳۰ پروانه را باطل میکنیم.

وی گفت: در حال حاضر و با توجه به نزدیک شدن به ماه محرم فقط بازار دوخت و تولید پرچم هیات مذهبی اندکی رونق دارد هر چند همین بازار هم مدتی است رونق اولیه اش را از دست داده ولی باز هم چراغش کور سویی می زند که این جای امیدواری است.
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.