کردستان-شهرستان مرزی بانه با ۱۵۸ هزار نفر جمعیت در ۲۷۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع‌شده و ازجمله شهرهای گردشگر و مسافر پذیر این استان در طول سال به‌ویژه فصول بهار و تابستان است.

طرح ساماندهی مسافر کش ها سر و سامان می‌گیرد

قدس آنلاین-گروه استان ها: این شهر به دلیل داشتن بازارها و مجتمع‌های تجاری و فروش کالاها و لوازم برقی مورد توجه مسافران و گردشگران از اقصی نقاط کشورمان است که به‌قصد خرید و تفریح به بانه سفر می‌کنند.

حضور این‌همه مسافر از اقصی نقاط کشور به این منطقه نخستین مشکلی را که بر سر راه مسافران قرار می‌دهد اسکان شبانه است که البته این موضع سال‌هاست مسئولان را نیز درگیر کرده است.

این شهر همانند بسیاری از شهرهای شمالی کشور جوانان کارتن به دستی در کنار خیابان‌ها و میادین اصلی دارد که مسافران را به اجاره خانه برای یک‌شب یا چند روز دعوت می‌کنند.

خانه‌های اجاره‌ای برای مسافران البته سابقه‌ای طولانی دارد و در طی سال‌های گذشته موجب شد تا بیش از ۱۰۰ خانه استیجاری با مجوز اقدام به اسکان مسافران شب خواب کنند اما این تعداد خانه استیجاری به دلیل عدم رعایت قوانین و مقررات تعیین‌شده در سال ۹۶ مجوزهای آن‌ها لغو شد.

گرانی مسکن

یکی از شهروندان در این رابطه اظهار می‌کند: در حال حاضر وجود خانه‌های استیجاری سبب شده که اجاره مسکن در بانه به‌صورت افسارگسیخته روزبه‌روز افزایش یابد که این امر تبعات منفی برای شهروندان در پیش داشته است.

زاهد کاکاوند ابراز می‌کند: به دلیل اینکه نرخ‌های اجاره به‌صورت روزانه و به‌ویژه در فصل تابستان به‌دلخواه و بدون نظارت است لذا صاحبان این منازل ترجیح می‌دهند تا واحدهای خود را به مسافران اجاره بدهند زیرا درآمد چند ماه آن با اجاره یک سال برابری می‌کند.

ضرر به هتلداران

هیوا امینی مدیر یکی از هتل‌های این شهر نیز می‌گوید: نه‌تنها رکود و افزایش ارزبر روی سفر گردشگری گذاشته است بلکه خانه‌های استیجاری غیرمجاز نیز مزید بر علت شده تا صنعت هتلداری در این شهر ضرر بدهد.

وی بابیان اینکه بسیاری از هتل‌ها نسبت به تعدیل نیرو اقدام کردند بیان می‌کند: کمبود درآمد ناشی از خالی ماندن اتاق‌ها حتی توان بازپرداخت تسهیلات را نیز از صاحبان هتل‌ها گرفته است.

وی ابراز می‌کند: ادارات دولتی مهمانسراهایی در بانه می‌سازند و هزینه‌های ساخت و نگهداری سالیانه این ساختمان‌ها را که بیش از اسکان مهمان‌ها در هتل است را تقبل می‌کنند که هم موجب کاهش مسافر هتل‌ها، مهمان‌پذیرها و مسافرخانه‌ها می‌شود و هم هزینه‌ای اضافه بر دولت تحمیل می‌کند.

نیاز به برنامه گردشگری

در این راستا یکی از شهروندان بابیان اینکه تمام گردشگری بانه به بازارهای آن منحصر شده است می‌گوید: فصل تابستان با هجوم گردشگران مواجه هستیم و باقی سال این روند رو به کاهش می‌گذارد لذا بهتر است که مسئولان با برنامه‌ریزی لازم نسبت به تشویق حضور گردشگران اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه بانه نیاز به تقویم گردشگری دارد می‌افزاید: این اقدام باید توسط میراث فرهنگی در دستور کار قرار بگیرد.

فعالیت فقط با مجوز قانونی

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بانه  بابیان اینکه اولویت اسکان مسافر با هتل‌ها، مهمان‌پذیرها و هتل‌آپارتمان‌ها است اظهار کرد: در این شهرستان ۴۲ واحد مسکونی استیجاری دارای مجوز به مسافران و گردشگران ارائه خدمت می‌کنند.

سعد الله رحیمی خواه افزود: این خانه‌ها باید ازنظر پایان کار و عدم سوءپیشینه و عدم اعتیاد مالک مشکلی نداشته و ما هم برای اطلاع‌رسانی مسافران کیوسکی را در وردی شهر تعبیه کرده تا هتل‌ها و همچنین خانه‌های مجوز دار را به مسافران معرفی کنند.

وی افزود با تمهیدات اندیشیده شده دیگر در این مسیر ویا داخل شهر به‌هیچ‌وجه شخصی به‌عنوان خانه مسافر حق اجاره دادن و یا ایستادن سر راه مسافران را ندارد.

وی با اشاره به اینکه هر شخصی که تمایل به اجاره خانه به مسافران را دارد می‌بایست درخواست خود را به این اداره تحویل دهد ابراز کرد: بعد از درخواست تأییدیه کارشناسان فنی گردشگری  مبنی بر دارا بودن استانداردسازی و ارائه مدارک مالکیت، عدم سوء پیشینه متقاضی، پایان کار ساختمان، تاییدیه بهداشت فردی و مکانی و تائید سازمان آتش‌نشانی بررسی و صادر می‌شود.

وی هم‌چنین از ممنوعیت اجاره خانه‌های استیجاری غیرمجاز به مسافران به دستور دادستان شهرستان خبر داد  و گفت: بنا بر دستور این مقام قضایی هر شخصی بدون مجوز میراث‌ فرهنگی خانه‌اش را به مسافران اجاره دهد بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون ریال جریمه خواهد شد بنابراین فعالیت افرادی که در ورودی شهر تابلوی منزل اجاره‌ای در دست دارند ممنوع است.

وی تأکید کرد: منازل استیجاری غیرمجاز پس از شناسایی به درخواست دستگاه متولی توسط اداره اماکن عمومی پلیس برایشان اخطاریه صادر می‌شود و در صورت تکرار منزل آن‌ها پلمپ خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.