عکاس عکس‌های مشهور نفتکش توقیف شده انگلیسی می‌گوید: در این عملیات رسانه ای از داخل نفتکش انگلیسی تلاش کردیم یک عملیات گسترده تهاجمی علیه غرب ساماندهی کنیم که نشانه دست برتر ایران باشد.

جزییات تازه درباره ورود به نفتکش انگلیسی از زبان عکاس عملیات

قدس آنلاین: انتشار تصاویر صحنه‌های توقیف نفتکش انگلیسی در آبهای خلیج فارس و پاسخ قاطع جمهوری اسلامی ایران به دزدی دریایی روباه پیر بازتاب گسترده‌ای در جهخان داشت. این اتفاق در حالی رخ داد که نیروهای ویژه انگلیسی در اقدامی از پیش طراحی شده تلاش کرده بودند با انتشار تصاویری از نحوه ورود خود به نفتکش ایران در تنگه جبل الطارق صحنه‌هایی تحقیر کننده را به نمایش بگذارند اما اقدام متقابل و با صلابت ایران این پروژه را نقش بر آب کرد.

به خیال انگلیسی ها که سال ها در ایران جنایت های مختلفی انجام دادند و همین اواخر هم پول جشن تولد ملکه سالخورده شان را از تجار و بازرگانان ایرانی طلب می کردند، باورش سخت بود که اقدام شان در توقیف یک نفتکش ایرانی با پاسخی مشابه مواجه شود و روزی برسد که رسانه های بین المللی برای انعکاس اخبار و تصاویر نفتکش انگلیسی ناگزیر به استناد اخبار رسانه های ایرانی شوند. اتفاقی که در دنیا علاوه بر به چالش کشیدن قدرت نظامی غربی ها، حاکمیت رسانه ای آنها را هم زیر سوال برده است.

کشتی نفتکش انگلیسی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در آب های خلیج فارس توقیف شد، به همین مناسبت گفت و گویی داشته ایم با سعید عبدلی زاده از عکاسان ساکن هرمزگان انجام داده است که عکس های او از داخل نفتکش توقیف شده انگلیسی این روزها یا در شبکه های اجتماعی ترند می شوند و یا در رسانه های بین المللی مورد استفاده قرار می گیرند.

* پیشنهاد فعالیت رسانه ای در مورد تحولات خلیج فارس را چه زمانی به فرماندهی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دادید؟

بعد از پخش مستند «دریابس» در بهمن ماه ۹۷ پیشنهاد کردیم که در چنین مواردی وارد عمل شویم.

البته آنچه که تا کنون در مورد فعالیت رسانه ای از داخل نفتکش توقیف شده انگلیس گفتم، بعد اجتماعی- سیاسی این قضیه بود. اجرای این عکاسی از داخل نفتکش برایم یک جنبه فردی هم داشت، من یک عکاس منظره هستم و عکس های از سواحل دریا دارم و می توانم بگویم یکی از بزرگترین مجموعه های عکس از سواحل خلیج فارس را تهیه کردم. یک دلبستگی شخصی به سواحل خلیج فارس دارم و عکاس تخصصی دریا به حساب می آیم و عکس هایی از سواحل مکران تا بوشهر را در یک پروژه مستند کرده ام و مدت سه سال است این فعالیت را دنبال می کنم.

بعد از اینکه نفتکش انگلیسی توقیف شد، دوستانی با من تماس گرفتند که عکاسی از آن را دنبال کنم، از قبل هم در تیمی که تشکیل داده بودیم آمادگی لازم را داشتیم. بنابراین در زمان خیلی کوتاهی بعد از توقیف نفتکش با روابط عمومی ندسا پیشنهاد فعالیت رسانه ای از داخل نفتکش را مطرح کردیم و بعد از یک جلسه سنگین دوطرفه بین تیم رسانه ای ما و نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نهایت برای شروع کار آماده شدیم.

هم زمان با فعالیت رسانه ای ما از داخل نفتکش انگلیسی، کشور انگلیس هم از داخل نفتکش ایرانی توقیف شده در جبل الطارق (توسط وزارت دفاع این کشور) فعالیت رسانه ای را ترتیب داده بود و عملیاتی را انگلیسی ها از توقیف نفتکش ایرانی به تصویر کشیده بودند که حاکی از تحقیر غرور ملی ایرانی ها بود. عملیات رسانه ای بزرگی را انگلیسی ها ترتیب داده بودند که حساسیت کارمان را بیشتر می کرد.

آنالیزی که از تصاویر انگلیسی ها انجام دادیم نشان می داد عکس های مخابره شده آنها با دوربین های حرفه ای گرفته شده است و تیم رسانه ای همراه با تکاوران انگلیسی وارد نفتکش ایرانی (در منطقه جبل الطارق) شده بودند تا هم زمان با این تعرض تصاویر را مخابره کنند. می توانم بگویم چنین حجم از فعالیت رسانه ای برای نمایش تحقیر ما در سال های اخیر بی سابقه بود و آخرین نمونه مشابه را می توان در تعرض به سکوهای نفتی ایران در سال ۶۷ مشاهده کرد.

غربی ها چند وقت پیش هم عکسی را منتشر کردند که نشان می داد چند سرباز در آب های خلیج فارس در حال شنا کردن هستند و به نظر می رسید در قالب یک عملیات رسانه ای- تبلیغاتی قصد داشتند حاکمیت جمهوری اسلامی ایران را به چالش بکشند. همه این اتفاقات و تحولاتی که در دنیا و منطقه در حال وقوع بود باعث می شد برای علمیات رسانه ای که قرار بود در داخل نفتکش انجام دهیم یک پیش طراحی داشته باشیم.

حتی برای فریم به فریم عکس هایی که قرار بود از داخل نفتکش توقیف شده انگلیس تهیه کنیم هم پیش طراحی داشتیم. اما اجرای این مأموریت یک هم زمانی پیدا کرد با فصل بد آب و هوایی در خلیج فارس، بادهایی موسوم به «مونسون» که از سمت هندوستان می وزد باعث می شود کیفیت تصویر در منطقه جنوب کشور مناسب نشود. با این حال ما اصرار داشتیم مأموریت مان را به سرانجام برسانیم و از داخل نفتکش تصویربرداری و عکاسی کنیم.

در تیمی که برای عملیات رسانه ای داخل نفتکش اعزام شدیم، تخصص های گوناگون حضور داشتند. از خبرنگار(عابد قاسمی خبرنگار خبرگزاری صداوسیما و فارس)، عکاس (آقایان احمدی و روح الله خسروی نژاد که سابقه ثبت عکس در سیل های اخیر کشور را داشت)، کارگردان مستند (محمود شهبازی که سابقه ساخت دریابس را داشت) و تصویربرداران حرفه ای و حتی گرافیست و... حاضر بودند. علت اینکه گرافیست همراه این تیم حضور داشت این بود که در آینده بعد خبری ماجرا تمام می شود و موضوع را با ابزار هنر می توان زنده نگه داشت و چنین متخصصی می توانست زمینه ساز فعالیت ها در آینده باشد.

*حال و هوای ورود به نفتکش چطور بود؟

در مراحل اولیه ورود مان به نفتکش برخورد با موج های آب باعث شد که به تجهیزات مان خسارت وارد شود، اما طی فرایند تصویربرداری مان اتفاق خوبی که افتاد این بود که با وجود مواج بودن خلیج فارس، برای چند ساعت آسمان صاف و آرام بود و این کمک کرد کیفیت تصویرهای مان خوب باشد.

ورود به نفتکش از چند جنبه برایم جالب بود، به ویژه آرامشی که در رفتار نیروهای مسلح سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به چشم می خورد و تلاش کردم در عکسی که یک پاسدار مشغول بستن بندهای پوتین خود است آن را به نمایش بگذارم که در انعکاس این خبر بارها دیده شد. البته پاسدران مشغول اقدامات تأمینی هم بودند که این موضوع را در عکس مشهور دیگری از این رویداد می بینیم.

داخل نفتکش یک موضوع جالب این بود که یک ایران کوچک را می توانستیم ملاحظه کنیم، بر روی عرشه از لهجه مازندارانی به گوشم می رسید تا لهجه های لرستان، فارس و هرمزگان و یک اقتدار کوچک ایرانی را در آن فضا احساس می کردیم.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.