قزوین_ سفرنامه ای متفاوت که با وجود سختی ها و بی مهری ها، زندگی همچنان در روستاها جریان دارد.

«قرار عاشقی» با قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه/ زندگی با تمام سختی ها جریان دارد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، سفرنامه ای از جنس رسانه به همراهی جمعی از اهالی رسانه و قلم طی سفر یک روزه در بازدید از طرح های عمرانی قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه استان قزوین در منطقه طارم برایم رقم خورد.

این سفر را شاید یکی از بهترین و پرخاطره ترین سفرهای رسانه ای دانست چراکه مردمانی از جنس سادگی و پاکی در این روستا حضور داشتند و مسئولان قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه استان قزوین نیز همراه ویژه این سفر بودند که ما را همراهی می کردند.

داستان سفرنامه از جایی شروع می شود که برای حضور در مناطق دهستان چوقور و بازدید از روستاهای اَردک، علی آباد، عباس آباد وو زرند از اوایل صبح مقابل درب بسیج رسانه راهی می شویم، بازدیدی که به همت سازمان بسیج رسانه استان تدارک دیده شده بود.

مینی بوس به سمت مقصد حرکت می کند و در مسیر، حال و هوای دلمان از طبیعت مسیر جان تازه ای به خود می گیرد و هوای مرداماهی نسبتا گرم از شیشه مینی بوس به داخل می وزد اما مشکلات روستائیان دلمان را می رنجاند؛ رهاسازی فاضلاب در سطح معابر روستا، کمبود آب شرب و کشاورزی، ضعف آنت دهی تلفن همراه، فقدان پوشش آنت دهی صداوسیمای مرکز استان، نبود امکانات مناسب برای توسعه آموزش و مشاغل دامپروری تنها بخشی از این مشکلات بود.

به مقصد می رسیم و پای صبحت های مردمانی می نشینیم که هزاران حرف ناگفته از مشکلاتشان و بی مِهری مسئولان دارند.

یکی از اهالی روستای عباس آباد در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین می گوید: با مشکلات بسیاری در این روستا مواجه هستیم؛ ما بیشترین مصرف نفت را در این منطقه داریم و هیچ گونه سیستم گرمایشی نداریم و مسئولان به وضعیت ما رسیدگی نمی کنند.

وی اظهار می کند: روستای عباس آباد به عنوان بهترین منطقه برای دامداری و کشاورزی است اما جای تاسف دارد که هیچ حمایتی از سوی مسئولان نیست و همین شرایط موجب مهاجرت از روستا به شهر شده است.

این روستایی ادامه می دهد: یکی دیگر از مشکلات اساسی، راه و جاده است که نیازمند توجه بیشتر و رسیدگی مسئولان می باشد بدون شک اگر این راه ها مرمت و بازسازی شود بخش قابل توجهی از مشکلات روستا حل می شود؛ البته قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه استان فعالیت های مناسبی را به صورت مشارکتی آغاز کرده است.

یکی از ساکنان روستا گویا حرف ها و درد دلهای تازه ای داشت و حضور اهالی رسانه را فرصتی دانست تا سفره دلش را بگشاید و از مشکلات و دغدغه های روستائیان و بی توجهی مسئولان بگوید.

وی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین می گوید: مشکلات بسیاری در روستا حاکم است و امیدواریم این مشکلات به خوبی برای مسئولان مطرح شود.

این روستایی می افزاید: نبود خانه بهداشت در روستا موجب شده است تا مشکلاتی برای ساکنان منطقه به وجود بیاید.

وی تصریح می کند: روستای ما مشکلات بسیاری دارد و از سال گذشته که قرارگاه سپاه و خیران در روستا حضور داشته، روستا جان دوباره ای به خود گرفته است.

شجاعی بیان می کند: مرمت بخشی از راه های دهستان چوقور و روستاهای آن از سال گذشته آغاز شده است که بخشی از مشکلات منطقه را حل می کند اما هنوز مشکل راه ما حل نشده است.

وی اضافه می کند: این منطقه جمعیت گسترده ای را به خود اختصاص می داد که کم لطفی های مسئولان دولتی باعث شد تا مهاجرت از روستا به شهر صورت بگیرد.

ساکن دهستان چغور بخش طارم سفلی استان قزوین ادامه می دهد: این دهستان به عنوان غنی ترین آب و هوا در منطقه محسوب می شود و تنها مشکل ما مشکل راه است.

به گزارش قدس، این تنها بخشی از مشکلات مردم مناطق دوردست قزوین است که خواستار رسیدگی جدی مسئولان به مشکلات آنها به ویژه موضوع راه هستند.

سرهنگ پاسدار حمزه برین که همراه ما در این سفر بود، عنوان می کند: یکی از مشکلات عمده مردم چوقورخش طارم سفلی شهرستان قزوین، نبود راه مناسب روستایی بوده که حمل و نقل و ساکنان این منطقه را با مشکل مواجه کرده است.

وی ادامه می دهد: یکی از نقاط خاص دهستان دکل مخابراتی است و چون امنیت خوب تامین نشده این دکل به خوبی برقرار نشده است و فقدان پوشش آنت دهی صداوسیمای مرکز استان در این منطقه مشهود است و در برخی موارد شاهد قطعی آنتن موبایل برای مدت زمان طولانی هستیم.

مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه صاحب الامر(عج) قزوین بیان می کند: اقدامات مشارکتی مختلفی از سوی قرارگاه در مناطق انجام شده است؛ برای نمونه احداث ۱۴ کیلومتر راه روستایی از روستای علی آباد به انجلین از جمله این اقدامات است که اعتبار ۶ میلیارد ریال (سپاه و راهداری هرکدام سه میلیارد ریال) با مشارکت مردم و دستگاه اجرایی را شامل می شود و تا یک ماه آینده به بهره برداری می رسد.

سرهنگ برین یادآور می شود: پروژه عمرانی قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه در راه علی آباد به انجلین یک پروژه ارزشمند است چراکه با اجرای این پروژه، مسیر علی آباد به قزوین را به مدت یک ساعت راه  کوتاهتر می شود.

وی ادامه می دهد: زیرساخت های مختلفی در دهستان چوقور و روستای ادک نیز قابل مشاهده است که از جمله آن می توان به رهاسازی فاضلاب به معابر اشاره کرد که امکان حفر چاه در آن وجود ندارد.

مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه صاحب الامر (عج) استان قزوین تصریح می کند: اعتبار لازم برای فاضلاب این روستا ۱۲ میلیارد ریال برآورد شده است که تامین چنین اعتباری تاکنون حاصل نشده است.

برین یادآور می شود: مشکلات دیگری از جمله مشکلات آب کشاورزی و راه روستایی در روستاهای زرند و  عباس آباد وجود دارد که احداث  آب بند با اعتباری معادل ۵۰۰ میلیون ریال از مشارکت مردمی و دستگاه اجرایی از جمله اقدامات سپاه در این مناطق است.

به گزارش قدس، شیرینی سفر و بازدید رسانه ای با مشکلات و دغدغه های مغفول مانده مردم روستایی اندکی تلخ می شود اما زیباتر از این مشکلات، جاری بودن زندگی است که با عزم و همت مردمان سختکوش آن، زندگی همچنان در روستاها جاری است؛ باشد که 

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.