۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۷
کد خبر: 665756

در آستانه انتخابات مجلس یازدهم شورای اسلامی گمانه‌زنی‌ها برای میزان مشارکت مردم در میان فعالان سیاســی آغاز شده اســت.

آنچه در این میان بر اهمیت مشارکت مردم در این انتخابات افزوده اســت، تأثیر حضور آنان بر افزایش قدرت نرم جمهوری اســلامی ایران در مقابله با جنگ روانی دشمن به منظور مشروعیت‌زدایی از نظام جمهوری اســلامی است؛ آن هم در شرایطی که کشور در تنگنای ترکیبی ملون از انواع فشارهای اقتصادی و سیاسی وجود دارد.

 برخی کارشناسان با توجه به وضعیت نامطلوب اقتصادی و چالش‌های جدی معیشــتی مردم، از احتمــال کاهش مشــارکت در انتخابات آتی می گویند. از لحاظ اقتصاد سیاســی، مشارکت مردمی بر مبنای ســود و زیان صورت می گیرد.

 تورم و گرانی که زندگی را بر مردم سخت کرده بر انگیزه حضور برخی از اقشار تأثیرگذار خواهد بود . آنها با این پرسش جدی مواجه شوند چرا باید درانتخابات حضور پیدا کنیم؟ گروه دیگری هم جدا از این نوسان‌های اقتصادی، با انگیزه شرعی و مذهبی و با نگرش تکلیف‌مدار به انتخابات در همه انتخابات‌ها حضور پیــدا می‌کنند.

 اما برای انگیزه‌بخشی به گروه نومید از حضور و مشارکت چه باید کرد؟ آیا ضروری است که بر حضور همه جانبه و پرشور در انتخابات تأکید شود؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت انتخابات در ایران یکی و شاید جدیترین نمود عینی حضور و مشارکت مردمی اســت. در حالی که نظام سیاســی نیز مشــروعیت خود را بر مبنای این مؤلفه تعریف کرده است، باید به آن بها داده شود و با امیدبخشی به جامعه و پالس‌هایی برای بهبود وضعیت موجود جامعه را از حالت روانی ســرخوردگی و نومیدی خارج کرد.

 این امر نیازمند یک برنامه ریزی جدی و کلان است. در ایــن میــان، پرســش اینجاســت کــه تصمیم‌گیری‌های ضربتی و عجولانه مانند حذف چهارصفــر از پول ملی چــه کمکی می تواند به بهبود وضعیت جامعه کند؟

این موضوع شــاید تنها اقدامی نمادیــن برای کاهش بار روانی تورم باشد، اما تجربه کشورهایی مانند ترکیه نشان داده است حذف صفر از پول ملی باید همراه با ارتقای دیگر متغیرهای اقتصادی در دستور کار قرار گیرد و صرفاً با یک اقدام نمادین، هیچ فرجی در اقتصاد حاصل نخواهد شد.

بنابراین، این اقدام نمی‌تواند نوش‌داروی اقتصاد بیمار کشور باشد. همچنین تصویب قانون بدون توجه به شرایط جامعه هدف، اعتبار و کارآمدی قوانین را به چالش میکشــد.

تصویــب حذف صفر از پول ملــی در زمانی که کاهــش ارزش پول ملی برای مردم به دغدغه‌ای جدی تبدیل شــده است و در شرایطی که مردم دغدغه‌های جدی معیشــتی دارند، میتواند بار روانی منفی ایجــاد کرده و بر تورم بیفزاید.

برای مثال در بازار رهن و اجاره مســکن که امسال با قیمت‌های سرسام آوری همراه بود، مالکان حذف پول ملی را به معنای کاهش ارزش پول ملی تلقی کرده و بر میزان اجاره بها بیفزایند. در حالی که حذف صفر از پول ملی نه تأثیری بر قدرت خرید مــردم و نه در افزایش یا کاهش پول ملی خواهد داشت، آیا دولت و متولیان امر پیش از این، افکار عمومی را برای این اقدام آماده کرده اند یا مردم باز هم با اقدامی دیگر غافلگیر خواهند شد؟

در راســتای این اقدام دولت، لازم اســت هرگونه تصمیم‌گیری به ویــژه در عرصه اقتصاد که تأثیر مستقیم و عینی بر زندگی مردم دارد، با تعمق و تأمل بیشتری صورت پذیرد؛ آن هم در شرایطی که تقریباً هفت ماه تا انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی مانده است و ضعف و قوت مشارکت مردمی به عنوان حربه‌ای در جنگ روانی، مدنظر مخالفان نظام است.

 مشارکت مردمی در انتخابات به ویژه در شرایط کنونی میتواند به مثابه وجهی از قدرت نرم نظام جمهوری اسلامی تلقی شود و بر قدرت کشور در عرصه دیپلماسی و تعاملات بین‌المللی بیفزاید. به شرط آنکه اسیر امواج متالطم اقدامات عجوالنه و بدون پشتوانه علمی از سوی دولت نشود.

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.