مدیر مرکز قرآن کریم سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی از تلاش برای اجرایی شدن طرح تأسیس مرکز بین‌المللی تربیت نخبگان تلاوت قرآن در مشهد مقدس خبر داد.

تأسیس مرکز بین‌المللی تربیت نخبگان تلاوت قرآن در مشهد مقدس

محمدحسین مروج کاشانی/

مدیر مرکز قرآن کریم سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی از تلاش برای اجرایی شدن طرح تأسیس مرکز بین‌المللی تربیت نخبگان تلاوت قرآن در مشهد مقدس خبر داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمسعود میریان در گفت‌وگو با خبرنگار قدس افزود: یکی از مهم‌ترین طرح‌های سال 1398 که توسط مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی دنبال می‌شود، طرح تأسیس مرکز بین‌المللی تربیت نخبگان تلاوت قرآن در مشهد مقدس است که با توجه به مصوبه شورای عالی قرآن کشور، امیدواریم از بهمن ماه سال جاری، پذیرش داوطلبان تحصیل در این مرکز(فقط برادران) میسر شود.

وی ادامه داد: پیگیری مراحل تأسیس این مرکز توسط آستان قدس رضوی در حال انجام است و تحصیل در این مرکز به صورت شبانه‌روزی خواهد بود و برای استعدادهای برتر تلاوت قرآن کریم از سنین 18 تا 23 ساله (فقط ویژه آقایان) پذیرش داوطلب انجام خواهد شد.

این مقام مسئول اضافه کرد: عنوان بین‌المللی در این مرکز بیانگر این موضوع است که نخبگان تلاوت قرآن کریم از کشورهای اسلامی هم در صورت تمایل می‌توانند پس از پذیرش، در این مرکز تحصیل کنند.

حجت‌الاسلام میریان بیان داشت: طول مدت تحصیل در این مرکز چهار سال بوده و داوطلبان پذیرفته شده باید 20 درصد هزینه‌های تحصیل در این مرکز را پرداخت کنند و 80 درصد بقیه هزینه‌های تحصیل هم توسط آستان قدس رضوی تأمین خواهد شد.

تربیت مبلغین جامع و آشنا به هنرها و فنون تلاوت قرآن کریم

مدیر مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی گفت: هدف از تأسیس این مرکز، تربیت مبلغین جامع و آشنا به هنرها و فنون تلاوت قرآن کریم به عنوان قاریان ممتاز جهان اسلام و مذهب تشیع است و یکی از شروط تحصیل در این مرکز هم این است که داوطلب باید حافظ حداقل 10 جزء از قرآن کریم باشد و تلاش کند در مدت چهار سال تحصیل در این مرکز، حافظ کل قرآن کریم شود تا مدرک تحصیلی مربوط (معادل کارشناسی ارشد) در پایان دوره به وی اعطا شود.

وی در بیان دلیل تأکید بر حفظ کل قرآن توسط داوطلبان و پذیرفته‌شدگان در پایان چهار سال تحصیل در این مرکز افزود: در بیشتر کشورهای جهان اسلام، قاریان و حافظان قرآن کریم دو مفهوم جدا از یکدیگر در یادگیری قرآن نیستند و هر جا که سخن از قاری قرآن به میان می‌آید، حافظ کل قرآن هم هست و تجربه نشان داده که حضور قاریان در کشورهای مختلف جهان اسلام و قرائت آیات از حفظ، تأثیر بیشتری در جامعه مخاطب و ترویج و تحکیم اتحاد بین مسلمانان، تأثیر در زمینه جلوگیری از ترویج تفکر تحریف قرآن در مذاهب مختلف و پاسخ به بسیاری از شبهات مطرح شده از سوی معاندان و... خواهد داشت.

حجت‌الاسلام میریان تصریح کرد: کسانی که بتوانند دوره چهار ساله تربیت نخبگان تلاوت قرآن کریم را در این مرکز با موفقیت بگذرانند با همکاری شورای عالی قرآن کریم کشور موفق به دریافت مدرک درجه2 تخصصی تلاوت قرآن مورد تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی و معادل مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد خواهند شد.

نام‌نویسی در کلاس‌های مهدالرضا 27 مردادماه

این مقام مسئول در بیان فعالیت‌های مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی در سال جاری گفت: کلاس‌های مهدالرضا در دو سال گذشته گسترش کمی و کیفی قابل ملاحظه‌ای داشته‌اند، به گونه‌ای که در زمینه گسترش این کلاس‌ها از تعداد 47 شهر و روستا در سال 1395 به تعداد 152 شهر و روستا در سال 1397 رسید و در زمینه جذب نوآموزان قرآن کریم، شاهد افزایش حدود دو برابری در مدت سه سال اخیر بوده‌ایم.

وی ادامه داد: در این ارتباط از حدود 14 هزار قرآن‌آموز در سال تحصیلی 96-1395، حدود 20 هزار نفر در سال تحصیلی 98-1397 جذب این کلاس‌ها شدند و امیدواریم در سال تحصیلی پیش رو، بیش از 30 هزار قرآن‌آموز جذب این کلاس‌ها شوند.

حجت‌الاسلام میریان افزود: نام‌نویسی کلاس‌های مهدالرضا از 27 مرداد ماه جاری در سامانه جامع مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی برای عموم علاقه‌مندان آغاز و تا 31 مردادماه و به مدت پنج روز ادامه دارد.

وی در زمینه دیگر اقدام‌های این مرکز اضافه کرد: دوره تربیت مربی قرآن کریم در سطح کشور در رشته‌های مختلف مهدالرضا، شباب‌الرضا (ویژه کودکان و نوجوانان هفت تا چهارده ساله)، حفظ قرآن کریم بزرگسالان و... از دیگر اقدام‌های انجام شده توسط این مرکز است.

وی ادامه داد: آمار و ارقام نشان‌دهنده این مطلب است که از ابتدای تأسیس این مرکز (در خردادماه 96) تاکنون از تمام سابقه سال‌های گذشته موجود در آستان قدس رضوی، دوره‌های بیشتری توسط این مرکز در سراسر کشور برگزار شده و تاکنون 50 دوره مربیگری در سه مورد مهدالرضا، شباب‌الرضا و جلسات سنتی قرآن کریم در مدت دو سال برگزار شده است.

مهرماه، شروع طرح ملی شباب الرضا

طرح ملی شباب‌الرضا از دیگر مواردی بود که مدیر این مرکز در سخنانش به آن اشاره کرد و افزود: این طرح از مهرماه 98 در سراسر کشور آغاز می‌شود و ویژه کودکان و نوجوانان دختر و پسر 7 تا 14 سال بوده و در جلسات این طرح؛ قرائت قرآن کریم به روش کلیدی و روان‌خوانی شروع شده و به حفظ 10 جزء از قرآن پرداخته می‌شود تا این افراد با مفاهیم، ترجمه و معارف آیات قرآن آشنا شوند.

وی یادآور شد: این طرح در مدت 18 نیمسال اجرا می‌شود و هر نیمسال آن حدود دو ماه و نیم به طول می‌انجامد و در طول سال هم سه ترم از این طرح برگزار خواهد شد و در هر نیمسال هم 64 جلسه یکساعته برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام میریان اضافه کرد: البته ممکن است که این 10 جزء به ترتیب جزء‌های قرآن کریم نباشد و قرآن‌آموز در سن 7 تا 14 سال با شیوه فرازخوانی آیات و سوره‌های قرآن آشنا شده و سپس قرآن‌آموز، آن فراز را حفظ می‌کند و منظور از فراز، قطعه‌ای از سوره‌های مختلف قرآن کریم است که توسط قاریان و استادان مشهور و معروف جهان اسلام (همچون استادعبدالباسط و...) در طول عمر آنان قرائت شده است.

این مقام مسئول متذکر شد: در این طرح، قرآن‌آموز حداقل در سطح منطقه، شهر و استان محل سکونت خود از قاریان ممتاز و مطرح خواهد شد و آنانی که استعداد بیشتری داشته باشند با تمرین، ممارست و پشتکار افزون‌تر و طی کردن جلسات آموزشی بیشتر از قاریان بین‌المللی قرآن کریم در آینده خواهند شد.

وی همچنین به طرح شکوه تلاوت رضوی اشاره کرد و افزود: این طرح هم اکنون و در تابستان سال جاری در مشهد مقدس در حال برگزاری است.

حضور پررنگ بانوان در طرح‌های قرآنی

مدیر این مرکز با اشاره به فعالیت‌های انجام شده برای آقایان با همکاری معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مشابه همین طرح‌ها هم برای بانوان در زمینه تربیت قاریان، ترتیل‌خوانان(مرتلین) و حافظان برای دختران 7 تا 14 سال در سطح کشور برنامه‌ریزی شده و از مهرماه 98 اطلاع‌رسانی و تبلیغات برای نام‌نویسی در سامانه جامع مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی انجام و از آبان ماه سال جاری هم کلاس‌ها در سراسر کشور شروع می‌شود.

وی اضافه کرد: ضمناً در حال حاضر در طرح حافظون رضوی که اواخر سال 1399 به پایان می‌رسد، بیش از 80درصد شرکت‌کنندگان در مشهد مقدس، بانوان هستند.

حجت‌الاسلام میریان ادامه داد: در سال 1398 قصد داریم طرح ملی حفظ قرآن کریم ویژه اقشار مختلف جامعه (زن و مرد) و در سنین مختلف و با برنامه‌های متنوع راه‌اندازی شود و احتمالاً از مهرماه سال جاری این کار شروع خواهد شد.

این مقام مسئول تصریح کرد: در این طرح با همکاری مؤسسه‌ها و مراکز قرآنی سراسر کشور و ارائه درس‌نامه‌ها، آموزش، نظارت و ارزیابی مربیان به صورت مردمی و خودجوش انجام خواهد شد و هدف اصلی از اجرای این طرح، تشویق برای حفظ کل قرآن کریم و در کنار آن حفظ موضوعی قرآن است.

مدیر این مرکز خاطرنشان کرد: همچنین بیش از 70 درصد از جلساتی که در طرح آموزش و حمایت از جلسات سنتی قرائت قرآن کریم در کشور شرکت کرده‌اند، جلسات قرآنی ویژه بانوان(با بیش از 7 هزار جلسه در کشور) بوده است .

حجت‌الاسلام میریان یادآور شد: در این طرح سعی شده است قاریان و مربیان (خواهران و برادران) این جلسات ضمن آشنایی با مفاهیم قرآن در قالب چهار کتاب شامل: نسیم باران (شماره 1 و2)، گوهر احکام ویژه خواهران و گوهر احکام ویژه برادران، با شیوه خاصی از تلاوت قرآن و معنامحور هم آشنا شوند و در این طرح توسط قاریان قرآن (خواهران و برادران) مفاهیم یاد گرفته شده به دیگر اعضای جلسات قرآنی مربوط نیز منتقل می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.