کمتر از دو سال پیش، خبرگزاری «رویترز» گزارش جالبی درباره پشت پرده صنعت فروش جسد در آمریکا منتشر کرد.

جسدهایی که میلیون میلیون می‌ارزند!

به گزارش قدس آنلاین برای یادآوری، چند سطر از آن گزارش را بخوانید تا بعد برویم سراغ حرف اصلی: «سال‌هاست که مؤسسه‌ای به نام «مرکز منابع بیولوژیک» (BRC) در ایالت آریزونای آمریکا افرادی را که روزهای پایانی عمر خود را سپری می‌کنند، ترغیب می‌کند بدن خود را برای پیشبرد علم اهدا کنند... روزی که ما به این مرکز رفتیم، جسد یک کارگر بازنشسته به نام «کونراد پاتریک» در مقابل «سام» مسئول بسته‌بندی جسد قرار داشت. پاتریک اکنون فقط یک کالا بود که با کد شناسایی BRC۱۳۱۱۲۱۰۳ شناخته می‌شد. او بدنش را فروخته بود و هر عضو بدنش ممکن بود تا چند روز دیگر به همراه یک فاکتور به یک گوشه از آمریکا ارسال شود. سام جسد پاتریک را پس از قطعه قطعه کردن، در هفت بخش مختلف بسته‌بندی کرد. پای چپش باید به یک آزمایشگاه پزشکی در شیکاگو فرستاده می‌شد. شانه چپش را یک مؤسسه در لاس‌وگاس سفارش داده بود تا از آن در یک سمینار جراحی استفاده کند. سر و ستون فقرات پاتریک هم نصیب یک دانشگاه محلی در آریزونا شد. بقیه اندام‌های او از جمله پای راست و زانوی چپش نیز در فریزرهای بزرگ شرکت قرار گرفت تا بانک چند میلیون دلاری اعضای بدن آن را کامل‌تر کنند».

رویترز در گزارش خود به این نکته هم اشاره کرده بود که بسیاری از مردم آمریکا از مردم عادی گرفته تا خانواده افرادی که جسد خود را به این مراکز اهدا کرده‌اند، از این نکته غافلند که پدیده‌ای به نام تجارت جسد و اعضای بدن در کشورشان چه ابعاد گسترده‌ای دارد. دلالان بدن در آمریکا پس از ارتباط با یک اهداکننده یا خانواده او، رضایت‌نامه‌ای را برای امضاکردن به آن‌ها می‌دهند که به زبان فنی نوشته شده و درک آن برای بسیاری از آن‌ها که معمولاً از تحصیلات بالایی برخوردار نیستند، مشکل است. این رضایت‌نامه به دلالان و مراکز فروش اجساد این اجازه را می‌دهد که اجساد را تکه تکه کرده و هر بخش از آن را به قیمت‌های گزافی به مراکز مختلف بفروشند.

جالب آنکه در بسیاری از موارد به دلیل نبود نظارت دولت، اعضای بدن انسان‌هایی که جسدشان به این مراکز اهدا یا فروخته شده است، مجدد توسط دلالانِ بدن خریداری شده و در بازار سیاه به فروش می‌رسند. خبر اصلی اما این است که دیروز «پباشگاه خبرنگاران جوان» به نقل از وبسایت «ای .بی .سی» نوشت: «جیم استافر» یک جوان اهل آریزونا ۶ سال پیش با کلی خوش‌خیالی و در اقدامی انسان‌دوستانه، جسد مادر ۷۳ ساله‌اش را به امید اینکه تحقیقاتی روی مغز او انجام بگیرد تا به درمان بیماری آلزایمر کمک کند، به «مرکز منابع بیولوژیک» آمریکا اهدا کرده بود. این مرکز هم فرمی را برای امضا پیش روی جوان گذاشته که در آن قید شده بود از جسد اهدا شده به جز در تحقیقات پزشکی استفاده نشود. «جیم استافر» اما معلوم نیست چگونه متوجه می‌شود که مرکز بیولوژیک جسد مادرش را به ارتش آمریکا فروخته است. گویا جوان آمریکایی شکایت کرده و این را هم متوجه شده که فقط یکی از ده‌ها شاکی در این زمینه است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.