عضو کمیسیون برنامه‌ ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی گفت: در سه ماهه اخیر ۲۹۹ هزار لیتر فرآورده‌های نفتی شامل بنزین، نفت سفید، نفت کوره و نفت گاز کشف شده که نسبت به سال گذشته ۱۷ درصد افزایش کشفیات داشته است.

افزایش ۱۷ درصدی کشفیات قاچاق فرآورده‌های نفتی

به گزارش قدس انلاین، سعید سبزه‌محمدی در خصوص میزان قاچاق در سه ماه سال جاری اظهار کرد: میزان کشفیات مظنون قاچاق حدود ۵۹۱ میلیارد ریال است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته حدود هفت درصد افزایش داشته است. سهم دستگاه‌ها در کشف قاچاق شامل، سهم پلیس ۷۴ درصد، مرزبانی ۶.۳ درصد، صنعت، معدن و تجارت ۸.۶ درصد و گمرکات ۱۱.۲ درصد از کل کشفیات بوده است.

وی افزود: در سه ماهه سال اخیر ۹۳۲ پرونده در تعزیرات حکومتی تشکیل شده که از این میان ۷۱۷ پرونده محکوم و ۱۱۸ پرونده تاکنون برائت شده و مابقی آن تحت بررسی است. همچنین ارزش کل جریمه تعیین شده برای پرونده‌های مذکور ۵۵ میلیارد ریال بوده که تاکنون ۱۶ میلیارد ریال وصول شده است.
کارشناس اقتصادی دبیرخانه کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی بیان کرد: در حوزه کالاهای ممنوعه ۴۹ هزار و ۳۶۱ بطری و قوطی انواع مشروبات الکلی کشف شده که ارزش آن ۳۱ میلیارد ریال است که از نظر تعداد شش درصد افزایش داشته ولی از نظر ارزشی حدود ۴۲ درصد کاهش داشته و علت آن نیز به دلیل نوع کشفیات است.
محمدی خاطرنشان کرد: تجهیزات دریافت از ماهواره، هشت هزار و ۶۹۰ عدد به ارزش پنج میلیارد ریال، آثار سمعی و بصری مبتذل و مستهجن ۱۲ هزار و ۶۲۸ قطعه به ارزش ۳۶۳ میلیون ریال، اموال تاریخی فرهنگی ۷۱ قطعه به ارزش ۳۳۰ میلیون ریال و مجموع کالاهای ممنوعه مکشوفه ۳۷ میلیارد ریال است که از نظر ارزشی نسبت به سال گذشته ۳۷ درصد کاهش داشته است.
وی اضافه کرد: دو هزار و ۲۰۷ نفر تعداد متهمین دستگیر شده و ۱۱ باند شناسایی و متلاشی شده‌اند، از نظر تعداد متهمین ۱۱ درصد افزایش و از نظر تعداد باندهای متلاشی شده ۱۵ درصد کاهش داشته‌ایم که این موضوع نشان‌دهنده این است که قاچاق به سمت خرد پیش‌رفته و علت آن تمرکز زیاد بر کارهای سازمان‌یافته در چند سال اخیر است.
کارشناس اقتصادی دبیرخانه کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی تصریح کرد: در سه ماهه اخیر ۲۹۹ هزار لیتر فرآورده‌های نفتی شامل بنزین، نفت سفید، نفت کوره و نفت گاز کشف شده  که نسبت به سال گذشته ۱۷ درصد افزایش کشفیات داشته است. از میان فرآورده‌های نفتی، نفت گاز سهم بیشتری در قاچاق دارد و تاکنون ۱۸۵ هزار لیتر نفت گاز کشف شده که هفت درصد کاهش داشته است.
محمدی عنوان کرد: علت کاهش میزان قاچاق نفت گاز، افزایش اقدامات کنترلی و اجرای طرح‌های پیش‌گیرانه است؛ اقدامات کنترلی شامل بازدید، هیات‌های بازرسی، گشت مشترک و بازدید از مجاری عرضه و مصرف‌کنندگان عمده است و طرح‌های پیش‌گیرانه نیز شامل فروش و صادرات قانونی نفت گاز به افغانستان است که در غالب چهار طرح فروش در بازرارچه‌های نفتی، فروش در  منطقه ویژه دوغارون، تعاونی‌های مرز نشینان و کنترل و عرضه سوخت حدود ۴۰ میلیون و ۴۰۰ هزار لیتر نفت گاز به فروش رسیده است.
  
وی ادامه داد: مجموع ارزش کالاهای هدف مکشوفه، ۲۴۲ میلیارد ریال است که سهم ارزش مواد غذایی ۵۸ میلیارد و ۳۵۸ میلیون ریال، لوازم آرایشی و بهداشتی ۴۲۳ میلیون ریال، برنج ۳۴ میلیارد و ۶۴۱ میلیون ریال و مصنوعات فلزات گرانبها ۲۷ میلیارد ریال است. علت جداسازی برنج از مواد غذایی به دلیل حجم بالا و ارزش ریالی بالای آن است.
کارشناس اقتصادی دبیرخانه کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی در خصوص میزان قاچاق در سال ۹۷ نیز اظهار کرد: ارزش ریالی کشفیات مظنون به قاچاق در سطح استان، دو هزار و ۸۹۴ میلیارد ریال بوده که نسبت به سال ۹۶ حدود ۵۴ درصد افزایش داشته است، سهم دستگاه‌ها در کشف قاچاق شامل، سهم پلیس ۸۴ درصد، مرزبانی ۶.۵ درصد، صنعت، معدن و تجارت پنج درصد و گمرکات ۴.۵ درصد از کشفیات کل است.
منبع: ایسنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.