کارگردان فیلم مستند"میدان جوانان سابق" گفت: هنوز مردم عادت نکردند فیلم مستند را مستقل ببینند چون جایی نبوده تا این عادت به وجود بیاید.

مردم هنوز عادت نکردند فیلم مستند را مستقل ببینند

به گزارش قدس آنلاین،مینا اکبری کارگردان در نشست نقد وبررسی فیلم مستند"میدان جوانان سابق" که اینروزها درگروه هنروتجربه اکران شده است در پاسخ به این پرسش سید حبیب قاآنی منتقد ومجری این نشست درباره تولید این فیلم مستند وعلت رفتن از کار روزنامه نگاری به فیلمسازی گفت:من هیچ گاه ازسینما دور نبودم چه بصورت نوشتاری در قالب یادداشت و نقد و چه در سمت دستیار کارگردانی درسینما کار کرده بودم ودرواقع این فیلم فقط براساس تقسیم بندی ها و به لحاظ اینکه اسم من در جایگاه کارگردان ثبت شده فیلم اول من محسوب می شود وآنچه که روشن است هیچ برنامه ریزی قبلی برای اینکه وارد این عرصه شوم نداشتم و بیشتر براساس شرایط پیش رفتیم.

وی با اشاره به اینکه این فیلم حاصل ۲۲ سال کار روزنامه نگاری است افزود: بیش از دو دهه زندگی من با این کار گره خورده و وقتی تصمیم گرفتم آن را کنار بگذارم چالش بزرگی را پشت سر گذاشتم. برای همین فیلم درباره این است که چرا از روزنامه‌نگاری فاصله گرفتم و برای همیشه آن را کنار گذاشتم. دلیل ساختن «میدان جوانان (سابق)» این نیست که جای چنین مستندی در سینما خالی بود یا نبود، بلکه مروری بر روزگار و شرایطی بود که به عنوان روزنامه‌نگار از سر گذرانده بودم. می‌خواستم روایت شخصی خودم را از این دوره ثبت کنم. چیزی که تا پیش از این یا گوشه ذهن، یا لای صفحات آلبوم‌های‌مان مانده و خاک خورده است. با خودم فکر کردم شاید این فیلم باعث شود باقی آدم‌ها هم وارد گود شوند و روایت خودشان را ثبت کنند. من در تمام این سال‌ها در حوزه فرهنگ و هنر خاصه در سینما کار کردم و این فیلم حاصل نگاه یک روزنامه‌نگار این حوزه است، مسلما اگر یک روزنامه‌نگار سیاسی یا حوادث بخواهد روایت شخصی خودش را بسازد با آنچه که من ساختم متفاوت خواهد بود اما مهم این است که این روایات ثبت شود.

وی در توضیح اینکه چرا رسانه خود را تغییر دادید افزود:وقتی یک دوره طولانی در روزنامه مشغول کار می شوی که تیراژ های بالایی داشتند و نوشته هایت تاثیرو بازتاب داشت مسلما با پایین آمدن تیراژ هیچ حس خوبی برای ادامه فعالیت نداری و به دنبال رسانه دیگری خواهی بود و من به همین خاطر فیلمسازی رو انتخاب کردم.

اکبری با بیان اینکه بیش از ۳ سال وقت صرف پژوهش و ساخت این فیلم شده، افزود:از ابتدا نقطه شروع کار و انتهای آن را می دانستم چه چیزی خواهد بود و دسته بندی آدمها را می دانستم چگونه خواهد بود و افرادی که قرار است نماینده جریانهای خودشان باشند.

وی در خصوص اینکه شرایط اکران هنر وتجربه برای فیلم خود افزود: این مستند نیاز به این دارد که مخاطب جستجوگرو پژوهشگر و علاقمند به جریان مطبوعات آن را دنبال کنند و من انتظار ندارم مخاطب فیلمهای کمدی دنبال این نوع فیلمها باشند.

وی افزود: با توجه به تعداد محدود سانس‌ها و سینماها از چرخه مناسب اقتصادی‌ای گروه هنر وتجربه برخوردار نیست اما من خوشحالم که این گروه پرتلاش، به فیلم «میدان جوانان سابق» که برای اولین‌بار در تاریخ مستند ایران به ثبت یک دوره بسیار مهم تاریخی در مطبوعات ایران پرداخته است، فرصت داد تا دیده شود و مورد قضاوت تماشاگران قراربگیرد .

این کارگردان درباره‌ی بحث سرمایه‌گذاری در سینمای مستند،گفت: متاسفانه بخش سرمایه‌گذاری در فیلم‌های مستند بلاتکلیف است. از نظر اقتصادی جایگاهش مشخص نیست. فیلم مستند همیشه در حاشیه اقتصاد سینما قرار داشته اما فیلمسازان همیشه تلاش کردند تا با روش‌های گوناگون منافذی به سرمایه‌های سینمایی ایجاد کرده و فیلم‌شان را بسازند.

وی ادامه داد: هنوز مردم عادت نکردند فیلم مستند را مستقل ببینند چون جایی نبوده تا این عادت به وجود بیاید. فیلم مستند در یک تقسیم‌بندی ساده آثار مستند از لحاظ ماهیت اقتصادی یا در بخش خصوص تهیه می‌شوند یا بخش دولتی. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.