سمنان- بر اساس آمار اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، سالانه بیش از ۲۲ میلیون مسافر از هشت هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه‌های استان سمنان عبور می‌کنند اما جالب اینجاست که این حجم مسافر و تردد خودروهای عبوری ظاهراً تأثیر قابل‌توجهی بر اقتصاد این استان نداشته است.

جاده‌های سمنان مملو از خودرو خالی از گردشگر

قدس آنلاین- گروه استان ها: باوجوداینکه بسیاری از کارشناسان بر این باورند که با اقتصادی کردن راه‌های این استان می‌توان چالش بیکاری را حل کرد در واقعیت چنین واقعیتی در عمل دیده نمی‌شود.

یکی از چندین استانی که برای ما ایرانی‌ها تجسمی از منطقه‌ای خشک و کویری را دارد، استان سمنان است، اما همین استان دارای شهر بسیار زیبا و سرسبزی به نام شاهرود است که علاوه برداشتن آبشار، رودخانه، چشمه و جنگل‌های سرسبز ازنظر تاریخی نیز دارای آثار ارزشمندی است به‌طوری‌که لقب «شهر عارفان» به خود اختصاص داده است.

اما باوجوداین قابلیت‌ها وقتی در خیابان‌های شهرهایی هم چون سمنان، دامغان و یا شاهرود قدم می‌زنیم ازدحامی از خودروهای گردشگران دیده نیم شود و یا وقتی با کسبه گفت‌وگو می‌کنیم از حضور پرشور کسبه و ماندگاری آن‌ها در این شهرها چندان راضی نیستند.

پتانسیل بالفعل

یکی از مسئولان بنگاه‌های اقتصادی در این استان بابیان اینکه در همه جای دنیا ابتدا با سرمایه‌گذاری و سپس با تبلیغات سنگین سعی می‌کنند تا بخشی از گردشگران را به مناطق دینی و سرمایه‌گذاری شده هدایت کنند می‌گوید: در سمنان روزانه شاهد تردد ده‌ها هزار خودرو هستیم که از استان‌های مازندران و یا تهران و یا خراسان به سمت یکدیگر در حال حرکت هستند اما باوجوداین پتانسیل بالقوه هیچ برنامه‌ای تاکنون برای استفاده از این حجم گردشگر عبوری نداشتیم.

علی مکرمی بابیان اینکه بخش اعظمی از مسیر ۹۵۰ کیلومتری محور تهران-مشهد در سمنان قرار دارد اظهار می‌کند: با رفع مسئله یکنواختی و کویری بودن این جاده‌ها و بازسازی ورودی شهرها می‌توان با جذب مسافر تا حدود زیادی مسیر توسعه اقتصادی در استان را هموار کرد.

وی بیان می‌کند: افزون بر ۶۰۰ کیلومتر جاده در مسیر تهران-مشهد از سوی دیگر مسیر ۱۳۰ کیلومتری جاده سمنان- ساری نیز یکی از محورهای ارتباطی مهم کشور برای اتصال استان‌های مرکزی به شمال کشور است که تاکنون از این ظرفیت نی بهره چندانی برده نشده است.

روستاهای ناشناخته

محب هادوی نیز بابیان اینکه استان سمنان دارای ۴۰ روستای گردشگری است اظهار می‌کند: بسیاری از مردم فکر می‌کنند که این استان یک استان کویری و خشک است و حتی برخی از مسافران هنوز اطلاعی ندارند که شاهرود جزو استان سمنان است و جنگل ابر را در زمره جغرافیایی این استان نمی‌دانند.

وی کم‌کاری برخی از دستگاه‌ها را در خصوص تبلیغ جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این استان را یکی از دلایل مهم کمبود گردشگر عنوان می‌کند و می‌گوید: باید برنامه چشم‌انداز میراث فرهنگی در این استان را موردبررسی و انتقاد قرارداد.

اقتصاد خفته

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان با ذکر مثالی ساده می‌گوید: ۲۰ میلیون مسافر سالانه از محورهای مواصلاتی استان سمنان عبور می‌کنند که اگر هرکدام فقط یک بطری آب خریداری کنند مشاهده می‌کنید که چه سودی نصیب این استان خواهد شد.

منوچهر فخری بابیان اینکه موقعیت جغرافیایی استان سمنان ظرفیتی برای رونق گردشگری است می‌افزاید: عبور ۲۰ میلیون مسافر از جاده‌های این استان به معنای این است که هر پنج سال یک‌بار همه مردم  ایران از این استان عبور می‌کنند.
وی با اشاره به این موضوع که باید از ظرفیت عبور مسافر برای ایجاد اشتغال استفاده شود می‌گوید: استان سمنان دارای ظرفیت و جاذبه‌های گردشگری زیادی است که شناسایی و معرفی نشده است.

وی هم‌چنین با اشاره به اینکه متأسفانه این استان از آمار بالای تصادفات نیز به دلیل یکنواختی جاده‌ها و کویری بودن رنج می‌برد می‌افزاید: با ایجاد مجتمع‌های بین‌راهی و سرمایه‌گذاری در ایجاد اماکن تفریحی و رفاهی و یا ایجاد بازارچه‌های محلی و صنایع‌دستی در طول این مسیر می‌توان علاوه بر بهره‌مندی از اقتصاد آمار تصادفات را نیز کاهش داد و مردم را برای گردش و توقف در شهرهای استان تشویق کرد.

جاده‌هایی که مسافران را منحرف می‌کنند

در همین رابطه شهردار شاهرود جاده‌های کمربندی را یکی از عوامل مهم در حاشیه راندن مسافران و دور کردن آن‌ها از جاذبه‌های شهری عنوان می‌کند و معتقد است: جاده‌های کمربندی به‌جای اینکه که زمینه هدایت مسافر به داخل شهر در راستای رونق گردشگری را فراهم کند اما موجب خروج مسافران می‌شود.

محسن احمدی جاده‌های کمربندی در محدوده شهری را مغایر با رویکرد رونق صنعت گردشگری می‌داند و می‌افزاید: جاده کمربندی در شهرستان‌هایی مانند سمنان، دامغان و شاهرود موجب خروج خیل عظیمی از مسافران بدون بازدید از جاذبه‌های گردشگری‌ می‌شود و لذا باید برای این موضوع فکری برداشت.

وی تصریح می‌کند: با ارتقای جاذبه‌های گردشگری و نصب تابلوهای راهنما برای مسافر می‌توان موجب توقف مسافران و رونق گردشگری شد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.