دبیر شورای سیاست گذاری چهارمین جشنواره ابوذر استان خراسان رضوی گفت: علی رغم اینکه داوری در ۹۰درصد جشنواره ها سفارشی صورت می گیرد اما جشنواره ابوذر بر محور بی طرفی و صداقت استوار است.

داوری در ۹۰درصد جشنواره ها سفارشی صورت می گیرد

به گزارش قدس آنلاین، عباس محمدیان دبیر شورای سیاست گذاری چهارمین جشنواره ابوذر استان خراسان رضوی در نشست خبری که در دفتر صداوسیمای این استان برگزار شد، اظهار داشت: تکریم خبرنگار نباید صرفا به یک هفته و یا روز خاص محدود شود بلکه این فرهنگ و ادراک باید در جامعه ترویج شود که خبرنگاران در تمام طول سال مورد تکریم و احترام قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه آزادی بیان و حفظ شان خبرنگار باید از سوی جامعه مورد توجه قرار بگیرد، تصریح کرد: استان خراسان رضوی بعد از تهران دومین قطب رسانه ای کشور است که در عرصه کمی و کیفی از جایگاه برجسته ای برخوردار می باشد. از طرفی سازمان بسیج رسانه با نگاه فراجناحی سعی بر رفع دغدغه ها و مشکلات عدیده ای که گریبانگیر جامعه خبرنگاران است دارد.

محمدیان افزود: جشنواره ابوذر وارد چهارمین سال شکوفایی خود شده است و این جشنواره دراستان خراسان رضوی روند صعودی را از حیث کمی و کیفی طی کرده است، به طوری که سطح جشنواره ابوذر در  استان خراسان رضوی از سطح کشور نیز بالاتر می باشد.

وی بیان داشت: شورای سیاست گذاری چهارمین جشنواره ابوذر خراسان رضوی از همه طیف ها و جریان های سیاسی در حوزه رسانه از جمله مدیران رسانه ها، آستان قدس رضوی، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، سپاه امام رضا(ع)، شهرداری و خانه مطبوعات تشکیل شده است و بنا به درخواست اعضای شورای سیاست گذاری ، مدیر کل صداو سیمای استان خراسان رضوی به عنوان رئیس و سازمان بسیج رسانه به عنوان دبیر شورای سیاست گذاری انتخاب شدند.

محمدیان با بیان اینکه ویژگی متمایز جشنواره ابوذر فراگیر بودن آن است، تصریح کرد: در سال گذشته نزدیک به ۲هزار اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد و ترکیب داوران که همگی از تهران بودند تا یک روز مانده به برگزاری مراسم اختتامیه ، داوری اثار را انجام می دادند.

وی با بیان اینکه جشنواره امسال تفاوت های زیادی نسبت به سال گذشته دارد و سعی ما بر کیفی سازی اثار است، اظهار داشت: شرکت کنندگان هیچ محدودیتی در ارسال اثار ندارند و درهر قالب و بر مبنای محورهای جشنواره می توانند آثار متعددی را ارسال کنند. از طرفی چون سال گذشته در بخش خبر، اثری برگزیده نشد کارگاه های آموزشی با موضوع خبر نویسی  به صورت رایگان از خرداد ماه در حال برگزاری است که علاقمندان می توانند در انها شرکت کنند.

محمدیان افزود: اهداف چهارمین جشنواره ابوذر استان خراسان رضوی که از سوی شورای سیاست گذاری این جشنواره به تصویب و تایید رسید شامل ۱-تببین، توسعه و نهادینه سازی مواضع گفتمان اصولی  انقلاب اسلامی در مواجهه با جنگ همه جانبه نرم و نفوذ دشمن ۲-بصیرت افزایی آحاد جامعه ۳-حمایت از تولیدات فاخررسانه ای  ارزشی و انقلابی ۴-تقویت روحیه خودباوری اصحاب رسانه۵-افزایش تولیدات متناسب با اهداف انقلاب اسلامی ۶-معرفی استعداد های جدید و نخبه در عرصه رسانه استان با توجه به اینکه استان خراسان رضوی در دو سال اینده بیشترین تعداد بازنشستگی در حوزه رسانه را خواهد داشت۷-ایجاد فضای رسانه ای سالم و در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و ۸-توجه به سبک زندگی اسلامی در جامعه می باشد.

وی ادامه داد:افراد علاقمند به شرکت در این جشنواره می توانند اثرهای خود را که در رسانه های رسمی و غیر رسمی منتشر شده و دارای سند انتشار می باشد را از بازه زمانی ۳۰آذر سال ۹۷ تا ۳۰آذر سال ۹۸ به دبیرخانه دائمی این جشنواره ارسال کنند وپس از داوری آثار،  مراسم اختتامیه در ۵ دی ماه سال جاری برگزار شود و سخنران مراسم اختتامیه به احتمال قوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود .

محمدیان با اشاره به اینکه مهلت ارسال اثار تمدید نخواهد شد، افزود: در بخش عکس،اصل اثر باید ارسال شود، همچنین در بخش اثار مشترک و گروهی باید مشخصات همه افراد قید شود. از طرفی اولین محور ارسال اثار عزم ملی برای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب  است که به بررسی  نقش رهبری انقلاب در عبور از پیچ های تاریخی، افزایش نشاط اجتماعی و روحیه امید در جامعه، جوان گرایی ، دستاوردهای انقلاب اسلامی در چهل سال گذشته ، مقاومت و دفاع مقدس و بصیرت و دشمن شناسی می پردازد.

وی افزود: دومین محور جشنواره شعار رونق تولید است که در قالب مفاهیمی نظیر اقتصاد مقاومتی، حمایت از کالای ایرانی ، راهکارهای رونق تولید وبرطرف ساختن چالش های این حوزه ،علاقمندان می توانند اثرات خود را ارسال کنند.

محمدیان بیان داشت: سومین محور جشنواره موضوع فرهنگ و زیارت، فرهنگ میزبانی و فرهنگ شهروندی است که مفاهیم زیارت و شبکه مسائل زائرین، فرهنگ میزبانی، فرهنگ شهروندی، فرصت های بین المللی زیارت در ان گنجانده می شوند.همچنین محور بعدی جشنواره پیشرفت اقتصادی و مشارکت سیاسی است که سرمایه اجتماعی، توسعه مشارکت های سیاسی و مسئولیت پذیری ، مثلث توسعه اقتصادی و الگوی پیشرفت اقتصادی با بهره گیری از معین های اقتصادی و بیان راه حل های مشکلات اقتصادی استان خراسان رضوی در این زمینه تعریف شده اند.

وی بااشاره به اینکه پنجمین محور جشنواره موضوع اسیب های اجتماعی است، افزود: علاقمندان به شرکت در جشنواره می توانند آثار خود را در قالب های خبر، مصاحبه، گزارش، یادداشت، عکس، نشریات دانشجویی، کاریکاتور، گزارش تصویری، گزارش رادیویی، پادکست  و آثار رادیویی، مستند، آثار نمایشی، موشن گرافی و انیمیشن تا ۳۰اذر ماه ارسال کنند.از طرفی کانال جشنواره ابوذر به آدرس aboozarfestival و همچنین دبیرخانه دائمی جشنواره به آدرس میدان هشتصد ، پارک لاله، فرهنگسرای رسانه طبقه همکف آماده پاسخگویی به سوالات می باشند و در صورتی که ۶ساعت پس از ارسال اثر، تاییدیه ای برای افراد ارسال نشد می توانند از طریق شماره تلفن ۰۹۳۶۱۳۵۰۰۴۰پیگیر وضعیت آثار ارسالی خود باشند.

محمدیان افزود: در هر قالب ، سه اثر به عنوان اثار برتر انتخاب خواهد شد که جایزه  اثر اول ۲میلیون تومان، اثر دوم ۱میلیون تومان و اثر سوم ۷۰۰هزار تومان می باشد.

محمدیان در پاسخ به سوال قدس آنلاین درباره نحوه داوری اثار جشنواره نیز اظهار داشت: علی رغم اینکه در ۹۰درصد جشنواره ها به داوران برای انتخاب آثار برتر سفارش صورت می گیرد اما در این جشنواره این موضوع رخ نمی دهد و حتی سال گذشته یکی از داوران پیشنهادی مبنی بر ترکیب بندی جوائز بین رسانه های استان مطرح کرد که با صراحت نسبت به ان پاسخ منفی ارائه شد و اعلام گردید که تنهابر مبنای شایستگی اثر ، انتخاب ها و جوائز پرداخت خواهد شد حتی اگر قسمت عمده ای از جوائز به یک رسانه تعلق بگیرد. از طرفی در اثرها اسم خبرنگار و رسانه ان نیز حذف می شود تا داوری بدون هیچ گونه جانبداری صورت بگیرد.  

وی در پاسخ به سوال دیگر قدس آنلاین مبنی بر تاریخ برگزاری چهارمین جشنواره کشوری ابوذر نیز  بیان داشت: اگرچه به جشنواره ابوذر در بخش کشوری نیز انتقادهایی فراوانی از حیث داوری و مسائل دیگری داریم  اما این جشنواره در دی ماه برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.