شاهرود- آب آشامیدنی ۱۶۰ هزارنفری شاهرود از طریق یک‌رشته قنات و ۲۳ حلقه چاه تأمین می‌شود اما ظاهراً با افزایش موج گرما این میزان چاه و قنات در برابر مصرف مردم کم می‌آورد.

۲۰ درصد صرفه جویی مشکل کمبود آب را رفع می کند

قدس آنلاین-گروه استان ها: با فرارسیدن فصل تابستان مصرف آب افزایش‌یافته و از طرفی تأمین آب با مشکلات بسیار همراه شده است.

قطعی‌های مکرر آب مناطق پایین از میدان آزادی، فردوسی و ۲۲ بهمن، نقاطی از کمربندی قدیمی شهر و تا ابتدای خیابان شهربانی از ابتدای تابستان امسال خود گواه این مدعاست.

بنا بر گفته مسئولان شاهرود ۱۵۰ لیتر در ثانیه کمبود آب دارد و باوجوداینکه سال‌هاست که این کمبود از طرف مسئولان رسانه‌ای می‌شود اما هنوز اقدامات مسئولان برای تأمین این میزان کسری به سرانجام نرسیده است.

راهکارهایی که به نتیجه نرسید

استفاده از آب سرچشمه‌های قطری و سد کالپوش ازجمله راهکارهایی است که سال‌ها درباره آن بحث می‌شود اما به دلایل نامعلوم هنوز به سرانجام نرسیده است.

سال‌ها پیش و بیش از دو دهه است که مسئولان تصمیم گرفتند تا بخشی از آب موردنیاز مردم شاهرود را از چشمه‌های موجود در ارتفاعات میان دو استان سمنان و گلستان تأمین کنند و حتی بودجه‌هایی را نیز برای آن تصویب کردند اما واقعیت این است که باوجود گذشت ۲۰ سال هنوز این طرح آب‌رسانی به سرانجامی نرسیده است!

این طرح که از سال ۱۳۸۳ آغاز شد و افزون بر ۴۵ کیلومتر نیز گفته می‌شود برای آن لوله‌گذاری انجام‌شده است اما سال‌هاست که رهاسازی شده و اراده‌ای برای پایان دادن به این پروژه نیست.

انتقال آب از سد کالپوش نیز در طی سال‌های گذشته یکی دیگر از راهکارهایی عنوان‌شده که می‌تواند مشکل کسری آب  مردم شاهرود را رفع کند اما این طرح نیز به مرحله اجرا نرسید زیرا بنا بر ادعای بسیاری از کارشناسان هزینه این اقدام بسیار زیاد  غیرقابل‌توجیه است.

در طی سال‌های گذشته انتقال آب از دریای خزر به سمنان توسط مسئولان توانست تا مدتی اذهان عموم را به خود درگیر کند اما واقعیت این است که هیچ‌یک از این راهکارها که درباره آن ساعت‌ها جلسه و سمینار پیرامون آن برگزارشده برای مردم شاهرود آب نشده است.

اقدامات کوتاه‌مدت

در همین رابطه مدیرعامل آب و فاضلاب استان سمنان در برابر تمامی پرسش‌هایی که در ذهن ما پیرامون تأمین آب شاهرود ایجادشده است پاسخ می‌دهد: در شرایط عادی کمبود آبی وجود ندارد اما با افزایش دمای هوا و مصرف آب برخی از مناطق دچار کمبود می‌شوند که با مدیریت صحیح  و البته همکاری مردم می‌توان این مشکل را حل کرد.

محمد طاهری می‌گوید: برای تأمین آب موردنیاز مصرف‌کنندگان علاوه بر راهکارهای فوری برای تأمین آب از دیگر منابع موجود شهرستان، باید راهکارهای میان‌مدت و درازمدت اندیشیده شود.

وی استحصال آب از چاه‌های زیرزمینی موجود و در اختیار برخی از دستگاه‌ها را یکی از راهکارهای فوری و کوتاه‌مدت نام‌برده و اذعان می‌کند: در همین رابطه مقررشده تا از چاه‌های آب  دانشگاه صنعتی و شرکت سیمان شاهرود  و هم‌چنین بیمارستان امام حسین (ع) برای تأمین کسری آب استفاده شود.

وی استفاده از آب سد مخزنی نعیم‌آباد شاهرود را یکی دیگر از راهکارهای کوتاه‌مدت عنوان می‌کند و می‌افزاید: استفاده از آب سرچشمه‌های قطری و سد کالپوش از برنامه‌های میان‌مدت است که نیاز به تأمین اعتبار برای ادامه و اتمام کار دارد.

درنهایت مدیرعامل آب و فاضلاب استان سمنان انتقال آب از خزر به استان سمنان را راه‌حل نهایی برای تأمین آب می‌داند و می‌گوید: با اجرای این طرح تمامی شهرستان‌های استان سیراب خواهند شد .

ضرورت صرفه‌جویی

به گفته مدیرعامل سازمان آب و فاضلاب استان سمنان برخی مشترکان در شهر شاهرود و روستاهای اطراف که از شبکه آب این شهر استفاده می‌کنند از آب آشامیدنی به‌صورت غیرقانونی برای آبیاری باغ و پر کردن استخرها استفاده می‌کنند.

طاهری در این راستا بیان می‌کند: اگر هر خانوار شاهرودی فقط ۲۰ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی کند همه مشکلات مربوط به کمبود آب برطرف می‌شود.

وی بابیان اینکه هر کولرآبی در شبانه‌روز ۳۵۰ لیتر آب مصرف می‌کند تصریح کرد: با خاموش شدن هشت‌ساعتی کولرها کمک مناسبی برای تأمین آب شرب می‌شود و همچنین استفاده از سایه‌بان ۲۸ درصد مصرف آب کولر را کم و سردی خانه را بیشتر می‌کند.

به گفته مدیرعامل آب و فاضلاب استان سمنان بخش گسترده‌ای از شبکه آب‌رسانی شاهرود نیازمند تعویض است، تعویض نشدن این شبکه موجب شده در شاهرود ۲۰ درصد آب هدر برود و در سطح استان سمنان ۲۵ درصد حیف‌ومیل می‌شود.

وی استفاده از پساب را برای آبیاری فضای و هم‌چنین شناسایی و قطع انشعاب غیرمجاز را یکی دیگر از عوامل سد راه تأمین آب مور نیاز شهروندان می‌داند و می‌گوید: مدیریت آب تنها متوجه آب و فاضلاب نیست و عزم همگانی در این راستا نیاز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.