حجت الاسلام والمسلمین معزی عملکرد هلال احمر در حوزه‌ مسائل اقتصادی را بسیار نابسامان و نیازمند امداد و نجات دانست و گفت:فعالیت‌های اقتصادی هلال به اعتبار عمومی و مردمی هلال احمر آسیب می‌رساند و باید در این حوزه بازنگری جدی صورت بگیرد.

هلال‌احمر خود نیازمند امداد و نجات است 

قدس آنلاین: حجت الاسلام والمسلمین معزی، نماینده‌ مقام معظم رهبری در جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در گردهمایی مدیرانِ عامل استانهای جمعیت هلال احمر، ضمن تبریک حلول ماه پربرکت ذی الحجه و هم‌چنین شهادت امام جواد(ع)، با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته توسط هلال احمر در جریان حادثه‌ی سیل اخیر و حضور شایسته و قابل‌ تقدیر همه‌ی استانها در این حادثه‌ی غم‌انگیز، افزود: متخصصان و دانشمندان این حوزه باید به بررسی اصولی و علمی این حادثه بپردازند تا کشور حادثه‌خیز ما در آینده ،از چنین مخاطراتی کمتر آسیب ببیند. 
 نماینده‌ی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر با اشاره به اهمیت و نقش نقد کردن به‌خصوص نقد منصفانه گفت: انتقاد و نقد کردن دیگران زمانی ارزش و اثر دارد که منصفانه باشد؛ یعنی به قصد بهبود اوضاع و شرایط گفته شود، نه به قصد اهانت و تخریب دیگری. باید سره از ناسره تشخیص داده شود؛ کاستی‌ها از فزونی‌ها و زشتی‌ها از زیبایی‌ها. جمعیت هلال احمر خود باید پیشتاز حوزه‌ی نقد در چگونگی ورود و پرداختن به حوادث این‌چنینی باشد. روایتی از امام جواد(ع) نقل شده‌است که مومن را محتاج و نیازمند سه صفت می‌دانند. اول توفیق از جانب خدا؛ دوم از درون برای خودش واعظی داشته باشد و سوم این‌که اگر خیرخواهان وی را نصیحت کردند بپذیرد و نصیحت پذیر باشد. همانطور که امیر مومنان علی(ع) همیشه از خدای بزرگ، که صاحب رحمت وسیع و قدرت برتر و لایزال است، می‌خواست که ایشان را در به‌دست آوردن رضایت خود موفق بدارد. صفت دوم موعظه‌است. انسان باید خودش واعظ خودش باشد. آدمی نیازمند وجدان، قلب و ذهن هوشیار و بیدار می‌باشد. مرگ بهترین واعظ انسان است. ببینیم دوستان و آشنایان و گذشتگان ما به کجا رفته‌اند. آن‌هایی که نامی جاودانه از خود به جای گذاشتند، چه کرده‌اند و چگونه زیسته‌اند؟ باید به این فکر کنیم که چگونه عاقبت به‌خیر شویم. موعظه زنده بودنِ دل است. امام باقر(ع) می‌فرمایند: اگر کسی وعظ درونی نداشته باشد، موعظه و نصیحت دیگران هیچ سود و فایده‌ای برایش ندارد. صفت سوم پذیرش نصیحت و نقد منصفانه و خیرخواهانه است صفت سوم پذیرش نصیحت و نقد منصفانه‌ی خیرخواهان است. مومن آینه مومن است. اگر کسی با خیرخواهی خواست مطلبی را به ما گوشزد کند، منطقی است که صحبت‌های او را شنیده و اگر خیرخواهی او مسجل شد، از او پند بگیریم. کسی که نصیحت را بپذیرد، از زشتی‌ها به دور خواهد بود. حجت الاسلام والمسلمین معزی در بخش دوم سخنرانی، به بیان دیدگاه‌های خود از وضعیت و شرایط کنونی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران پرداخت. وی افزود: باید پذیرفت فعالیت هلال احمر در حوزه‌ی اجتماعی واقعاً چشمگیر و امیدوار کننده است. اما نکته‌ای که قابل پیگیری است، به روز کردن ابزار و وسایل امدادرسانی است. با وسایل قدیمی نمی‌توان به نحو شایسته‌ای به نجات مردم حادثه‌دیده پرداخت. باید امکاناتمان متناسب با زمان و آگاهی و علم ما به‌روز باشد. 
وی با بیان مسئله‌ آسیب های اجتماعی که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز بوده است، یادآور شد: با دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی، شورایی در وزارت کشور با نام شورای اجتماعی تشکیل شد و اعضایی در این شورا عضو شدند که هلال احمر یکی از این اعضاست. هلال احمر می‌بایست با نقش‌آفرینی سازمان جوانان به مسائلی همچون اعتیاد، فروپاشی بنیان خانواده و ... توجه ویژه و حضور جدی و موثری در این شورا داشته باشد. 
حجت الاسلام والمسلمین معزی با اشاره به اهمیت و نقش موضوعات فرهنگی در پیشبرد اهداف جامعه خاطرنشان کرد: کار فرهنگی تنها برگزاری چند اردو در سال نیست. الگو و سرلوحه‌ی همه‌ی ما در حوزه‌ی فرهنگی در عمل، بیانیه‌ی مهم گام دوم انقلاب رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران می‌باشد. در شورای فرهنگی هلال احمر مصوب شد که سازمان‌ها و معاونت‌های مختلف این بیانیه را به عنوان خط مشی مسائل فرهنگی به کار برند و امیدوارم نتایج این مصوبه به زودی در جمعیت هلال احمر قابل ملاحظه باشد.  
وی با اشاره به کمک چشمگیر مردم و خیرین در حادثه‌ی سیل اخیر تاکید کرد: ارتباط با خیرین احتیاج به بازنگری دارد. این ارتباط باید پویا و سازنده باشد. اعتبار هلال احمر بسیار مهم است و باید روز به روز به این اعتبار افزوده شود تا همکاری با خیرین میسر شود. انتقاداتی به این ارتباط وجود دارد و باید بتوانیم این همکاری را موثرتر برقرار کنیم.  
حجت الاسلام والمسلمین معزی در پایان با غیرقابل قبول دانستن عملکرد هلال احمر در حوزه‌ی مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: عملکرد هلال احمر در حوزه‌ی مسائل اقتصادی بسیار نابسامان و نیازمند امداد و نجات است.فعالیت‌های اقتصادی هلال به اعتبار عمومی و مردمی هلال احمر آسیب می‌رساند. باید در این حوزه بازنگری جدی صورت بگیرد. ما نیازمند قوانین منسجم و پویاتری هستیم. نمی‌توان با این سرمایه ملی بر اساس تصمیم‌گیری‌های شتاب‌زده و انفرادی و مدیریت منفعلانه برخورد کرد.حوزه‌ نمایندگی ولی فقیه به دستور مقام معظم رهبری مأموریت نظارت بر امور جمعیت هلال احمر را دارد و صیانت از اعتبار و جایگاه آن را از وظایف ذاتی خود می‌داند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.