علی ربیعی در واکنش به نامه انتقادی شماری از اقتصاددانان اعتراض برخی از نمایندگان مجلس به برداشت از صندوق توسعه ملی و حساب ذخیره ارزی برای جبران کسری دولت در وضعیتی که کشور با جنگ اقتصادی و تحریم روبروست و باید ذخایر ارزی برای مواقع بحرانی حفظ شود به قدس آنلاین گفت: اگر امروز شرایط مان بحرانی نیست، پس چه زمانی این شرایط بحرانی خواهد بود؟ البته شخصا معتقد به بحرانی بودن شرایط نیستم.

اگر امروز شرایط بحرانی نیست پس کی بحرانی است؟

قدس آنلاین:سخنگوی دولت در پاسخ به  قدس آنلاین درباره توجیه و استدلال دولت برای برداشت از صندوق توسعه ملی، حساب ذخیره ارزی برای پوشش کسری بودجه خود با مجوز شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا، در شرایطی که کشور با تروریسم اقتصادی و تحریم های شدید آمریکا روبروست و منطق و مصلحت اقتضا می‌کند تا منابع ارزی کشور برای شرایط بحرانی حفظ شود؟ اظهار داشت: اگر امروز شرایط‌مان بحرانی نیست پس کی بحرانی است؟

وی افزود: اگرچه شخصا با توجه به اینکه تخصصم مدیریت بحران است معتقد نیستم که وضعیت ما امروز بحرانی است زیرا اگر ظرفیت‌های ما بتواند به مسائل پاسخ بدهد ما در وضعیت بحرانی نیستیم  بنابراین اگر به بحران اشاره کردم منظورم شرایط بسیار سخت اقتصادی است که پدید آمده.

سخنگوی دولت گفت: ما شرایط  بسیار سخت اقتصادی و کسری بودجه داریم اما آنچه که دولت عمل کرده دست اندازی به این منابع نیست و در سطح قوا هم بطور جزئی مطرح و مجوز داده شده است.

ربیعی خاطرنشان کرد: این اقدام در چارچوب استفاده از ظرفیت‌های خود بودجه است. طبق بند "ج" تبصره یک قانون بودجه 98 حساب برای زمانی ایجاد شده که اگر درآمدهای نفتی هر سال بیشتر از سقف بودجه بود، مازاد آن به حساب صندوق توسعه و ذخیره ارزی واریز شود، ولی اگر سقف درآمدهای نفتی مثل امسال کمتر از میزان تعیین شده در بودجه باشد، دولت از این حساب برداشت ‌کند.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه امسال ما کسری بودجه داشتیم و ناگزیر به برداشت از این حساب بودیم گفت: نکته دیگر اینست که بخشی از این برداشت از محل 12 درصد صرفه‌جویی در هزینه‌ها در سال گذشته بوده  که امسال انرا استفاده می‌کنیم. یعنی به هیچ عنوان چیزی بیش از مازاد درآمد نفتی پارسال و صرفه جویی صورت گرفته برداشت نکردیم.

ربیعی یادآوری شد: برای جبران کسری بودجه ما 10 هزار میلیارد تومان هم فروش اموال و دارایی دولت را در نظر گرفته‌ایم. همچنین عرضه اوراق در استفاده از بازار باز که در همه دنیا برای جبران کسری بودجه دولت ها معمول است و ما هم برای تامین منابع و مصارف اجتناب ناپذیر از آن استفاده می‌کنیم.

سخنگوی دولت اظهار داشت: اتفاقاً این اقدام به بانک مرکزی هم این امکان را می‌دهد که بتواند نرخ اوراق را کنترل کند.

ربیعی گفت: همه دلسوزام مطمئن باشند که همه راه‌ها بررسی می‌شود و استفاده از ذخایر آخرین راه است که بر اساس مواد قانونی صورت گرفته.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.