کشورهای اسلامی در چارچوب سازمان کنفرانس اسلامی قوانین و مقرراتی را بر اساس جنبه‌های حقوق بشری بر اساس شریعت اسلام تدوین و تصویب کردند که از آن به عنوان حقوق بشر اسلامی یاد می‌شود. این اعلامیه تصریح می‌کند بر اساس شریعت اسلام، حقوق بشر ناشی از کرامت و ارزش ذاتی انسان است و امت اسلامی که خداوند آن را بهترین امت قرار داده، رسالتی جهانی دارد. حقوق بشر اسلامی به دلیل جامعیت و حاکمیت دین بر نگارش آن دست برتر را بر اعلامیه حقوق بشر غربی دارد.

مبلغان دین باید حقوق بشر اسلامی را به گوش جهانیان برسانند

امروز و در سالروز تصویب روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی با آیت‌الله سید محمد واعظ موسوی، نایب رئیس سابق کمیسیون سیاسی اجتماعی مجلس خبرگان رهبری و مدرس سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم گفت‌وگو کرده و  به این مفاهیم بیشتر پرداختیم.

بین حقوق بشر اسلامی و غربی تفاوت از زمین تا آسمان است

آیت الله سید محمد واعظ موسوی در ابتدای گفت‌وگو و با بیان اینکه دین اسلام کامل‌ترین دین‌هاست، می‌گوید: دین اسلام به عنوان آخرین و کامل‌ترین ادیان و پیامبر مکرم اسلام به عنوان خاتم پیامبران، کامل‌ترین و آخرین آموزه‌های وحیانی الهی را برای بشریت به ارمغان آورده است. اسلام همواره به حقوق و کرامت انسانی بها داده در آیات قرآن کریم نیز به تکریم انسانیت اشاره شده است آنجایی که آمده: و َلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ و به بزرگداشت مقام انسانیت به عنوان کامل‌ترین موجود هم توجه کرده، آنجا که گفته است: فَتَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ. انسان طبق آنچه در سوره حجر، آیه ۲۹ آمده دارای روح الهی و مسجود ملائکه و طبق آیه ۲۰ سوره بقره، خلیفة خدا در زمین است.

عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین اضافه می‌کند: انسان موجودی است که از دو بُعد مادی و معنوی تشکیل شده و همین دو بعدی بودن و به اوج رسیدن در تعارض بین مادیت و معنویت، می‌تواند او را به بالاترین کمالات انسانی برسد. انسان می‌تواند تا بالاترین نقطه پیشرفت رشد کرده و از نظر کرامت فرشته‌های الهی را که معنویت محض و تجرد خالص هستند را پشت سر بگذارد و به جایگاهی بالاتر از فرشته‌ها برسد.

او در ادامه توضیح می‌دهد: چنین موجود و آفریده‌ای وقتی مانند سایر نعمت‌های الهی به دست مکاتب الحادی و مادی بیفتد تا پایین‌ترین مرتبه سقوط کرده و ارزش و اعتبارش از بین می‌رود. اگر انسان را در دو مکتب توحیدی و اسلامی و مادی و غربی با هم مقایسه کنیم در می‌یابیم که در اسلام، انسان به عنوان کاملترین موجود که دارای ارزش و جایگاه ممتازی است در نظر گرفته شده اما از نظر حقوق بشر غربی انسان نیز کالایی مانند کالاهای دیگری است که در جهان خلقت وجود دارد. تفاوت بین حقوق بشر اسلامی با حقوق بشر غربی مانند تفاوت از زمین تا آسمان است.

اسلام به حقوق بشر نگاهی اخلاقی، تربیتی و دینی دارد

آیت‌الله واعظ موسوی یادآور می‌شود: حقوق بشر و حفظ کرامت انسانی یکی از دغدغه‌های مهم جهانی است که دین اسلام به آن نگاهی اخلاقی، تربیتی و دینی دارد. اما متاسفانه برخی جریان‌های انحرافی در اسلام مانند وهابیت و تکفیری‌ها چهره‌ای خشن از اسلام به جهانیان نشان داده‌اند در حالی‌که واقعیت اسلام این نیست و در اسلام  به تامین کوچکترین نیازها و حفظ کرامت انسان‌ها اهمیت داده می‌شود. در اسلام تحقیر کردن انسان‌ها، نادیده گرفتن حق حیات و تمام رذایل اخلاقی به شدت نهی شده و هیچ شخصی حق ندارد به هر طریقی این حق را از دیگری سلب کند.

او تاکید می‌کند: در حقوق بشر غربی انسان موجودی بی‌ارزش تلقی می‌شود که با داشتن مسائل مادی، مالی و جایگاه‌های ظاهری اجتماعی ارزش پیدا می‌کند و این دیدگاه با حقوق بشر اسلامی که انسان در بالاترین نقطه ابهت و ارزش قرار گرفته، کاملاً متفاوت است. در مکاتب غربی هر چه انسان از زور و ظلم و جنایت بیشتر حمایت کند، ارزش و جایگاه بالاتری پیدا می‌کند. دقیقاً بر عکس آنچه در مکاتب الهی به خصوص مکتب انسان ساز اسلام و علی‌الخصوص مکتب پویای تشیع برای انسان اعم از جنین، طفل، جوان، نوجوان، میانسال و کهنسال در نظر گرفته است.

باید مبلغان دین، پیام اسلام را به گوش جهانیان برسانند

عضو پیشین مجلس خبرگان رهبری عنوان می‌کند: اسلام حتی بعد از مرگ نیز برای انسان همانند یک موجود زنده ارزش و اعتبار قائل است. بر عکس حقوق بشر غربی که انسان در آن جوامع وسیله‌ای برای به دست آوردن منافع مادی است.

آیت‌الله واعظ موسوی تصریح می‌کند: متاسفانه بسیاری از مردم جهان با مبانی دینی و اخلاقی اسلام آشنا نیستند و این بر عهده مبلغان دین است که پیام اهل بیت(ع) و دین اسلام را برای حفظ کرامت انسان‌ها و آگاهی از حق و حقوقی که دارند به گوش جهانیان برسانند.

عضو دبیرخانه نشستِ دوره‌ای اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم در پایان بیان می‌کند: دولت‌های اسلامی باید طبق مبانی دینی و فکری پیرامون حقوق بشر و حفظ کرامت انسان، دیدگاه‌های خود را به جهانیان عرضه کرده و از ظرفیت‌های مهم دینی و اعتقادی در این مسیر بهره‌مند شوند. کرامت و ارزش بشر و حقوق بنیادین افراد، برادری و برابری و بسیاری مفاهیم دیگر از مضامین با ارزش در اسلام است که برای بسیاری از مردم حتی مسلمانان نیز شناخته شده نیست و بر عهده عالمان دینی و حوزه‌های علمیه است که تلاش کنند نگرش مردم دنیا را نسبت به دین اسلام تغییر دهند زیرا پیام اسلام، آزادگی و کرامت و صلح است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.