لرستان- با افزایش دما احتمال حریق در مراتع و هم‌چنین جنگل‌ها رو به افزایش می‌گذارد حال اگر بی‌احتیاطی برخی از گردشگران در برپایی آتش را به آن بیفزاییم لذا ضریب آتش‌سوزی شتاب چشمگیری به خود می‌گیرد.

«پل‌دختر» از کمبود تجهیزات اطفای حریق می‌سوزد و می‌سازد

قدس آنلاین-گروه استان ها: حریق جنگل‌ها و پوشش گیاهی ارتفاعات «پهنی» و «لیت انجاب» منطقه زیودار آن‌هم برای دومین بار در ماه گذشته هرچند با حضور همه‌جانبه مردم محلی مهارشده اما واقعیت این است که تداوم این آتش‌سوزی‌ها و مقابله با آن نیازمند برنامه‌ای منسجم و وجود تجهیزات اطفای حریق برای صیانت از جنگل‌های و منابع طبیعی است.

هفته گذشته نیز با آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع روستای «وره زرد» منطقه «طولکش» پل‌دختر بر میزان تخریب منابع طبیعی افزوده شد و لذا در همین رابطه برخی از دوستداران محیط‌زیست بر عمدی بودن این آتش‌سوزی‌ها اصرار دارند.

آن‌ها می‌گویند عده‌ای به طمع سوزاندن درختان و تهیه زغال از درختان بلوط دست به این  کار می‌زنند و عده‌ای معتقدند که برخی کشاورزان با این کاربر وسعت مزارع خود می‌افزایند و مسئولان نیز هنوز انگشت اتهام به‌سوی گردشگران سهل‌انگار دارند که برای تهیه یک سیخ جوجه‌کباب اما آتش آن‌ها دامن طبیعت را می‌گیرد و در این میان گرمای هوا و وجود علف‌های خشک در این جنگل‌ها را بی‌تأثیر نمی‌دانند.

کمبود تجهیزات

دلیل آتش‌سوزی‌ها هر چه باشد اما واقعیت این است که به دلیل کوهستانی و صعب‌العبور بودن منطقه و مسافت طولانی اطفای حریق تنها از طریق بالگرد از مرکز استان امکان‌پذیر است.

سال‌هاست که در هنگام حریق مردم محلی و هم‌چنین مسئولان با دست‌خالی و با در اختیار داشتن تعداد اندکی بیل و هم‌چنین شاخ و برگ درختان بر روی آتش می‌کوبند تا شاید از گسترش آن جلوگیری کنند.

 رئیس اداره منابع طبیعی پل‌دختر با گلایه از همین موضوع عنوان می‌کند: اداره منابع طبیعی شهرستان پل‌دختر باوجود بضاعت اندک و ناکافی تمام تلاش خود را  برای جلوگیری از وقوع آتش‌سوزی به‌ویژه  اطفای حریق خواهد کرد اما در راستا نیازمند حمایت ویژه مسئولان هستیم.

میر شهرام میر رضایی می‌گوید: شهرستان پل‌دختر جزو شهرستان‌های جنوبی استان لرستان کوهستانی ، صعب‌العبور و دارای گستردگی وسیعی از جنگل‌ها و مراتع است.

وی افزود: بر این اساس شهرستان پل‌دختر ازنظر آتش‌سوزی و حریق نسبت به سایر شهرستان‌های استان متمایز و بحرانی ازنظر حریق می‌باشد بااین‌وجود اداره منابع طبیعی شهرستان بضاعت  رویارویی و مقابله با گستردگی  آتش‌سوزی‌ها را ندارد.

رئیس اداره منابع طبیعی پل‌دختر به کمبود نیروی انسانی و امکانات و تجهیزات در این اداره اشاره کرد و گفت: این اداره با ۱۴ نیروی پرسنلی،۲ خودرو فرسوده و از رده خارج و پنج گروه دیده‌بان در حوزه پل‌دختر ازنظر امکانات و تجهیزات اطفای حریق با طرز قابل‌توجهی با کمبود مواجه است.

وی بابیان اینکه وضعیت این شهرستان ازنظر آتش‌سوزی و حریق در جنگل‌ها به دلیل نداشتن امکانات کافی مناسب نیست اظهار داشت ازاین‌رو تنها راه مناسب و رفع محدودیت‌های اداره منابع طبیعی پل‌دختر مشارکت اقشار مختلف مردم به‌ویژه عشایر و روستاییان  و همکاری همه ادارات می‌باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.