درحالی که بیشتر شرکت‌های واگن سازی کشور با کمتر از ۲۰ تا ۳۰ درصد ظرفیت اسمی خود فعال هستند و دلیل آنرا کمبود نقدینگی و عدم توانایی مالی خرید شرکت‌های بهره‌بردار عنوان می‌کنند، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی می‌گوید همه این شرکتها قراردادهای و سفارش‌های متعدد تولید دارند اما مشکلات ساختاری سبب عقب ماندن آنها از تعهداتشان شده است.

هیچ شرکتی بدون قرارداد و سفارش خرید نیست، مشکلات ساختاری را خودشان باید حل کنند

قدس آنلاین: در حالی که گفته می‌شود صنعت واگن سازی کشور این روزها با ۲۰ تا ۳۰ درصد ظرفیت اسمی و تعریف شده خود فعال است و از بحران نقدینگی رنج می‌برد، وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با قدس آنلاین می‌گوید همه شرکتهای واگن سازی داخل  امروز قراردادها و سفارش‌های خرید مناسبی از مشتری‌ها دارند اما اگر نمی‌توانند به آنها پاسخ دهند، ناشی از مشکلات ساختاری است که باید خودشان برطرف کنند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که پیش‌بینی‌های انجام شده در اسناد بالادستی جهت تعیین نیاز ناوگان حمل‌ونقل ریلی باید به صورت واقع‌بینانه و با توجه به تجربه‌های قبلی مورد بازنگری قرار گیرد.  در صورتی که نوسازی ناوگان فعلی در اولویت قرار گیرد، شرکت‌های داخلی توانمندی ساخت و تأمین نیاز داخل را دارند.

این در حالی است که سن ناوگان ریلی بین شهری در کشور بالا است و در سال‌های گذشته تأمین ناوگان جدید با مشکلات بسیار زیادی روبه‌رو بوده است تا حدی که برخی قراردادهای تأمین ناوگان بیش از ۱۰ سال تأخیر داشته و عمدتاً مشکل اصلی، نبود منابع مالی است.

با توجه به طراحی ناوگان برای عمر ۳۰ سال که با تعمیرات مناسب قابل افزایش تا ۴۰ سال است، بخشی از ناوگان موجود فرسوده محسوب می‌شوند و باید جایگزین شوند.  مطابق اسناد مقایسه‌ای راه‌آهن از نظر بهره‌برداری از واگن‌های مسافری بین‌شهری، بهره‌وری از ناوگان مسافری مناسب است ولی متأسفانه حمل‌ونقل مسافر ریلی بین‌شهری برای شرکت‌های خصوصی سودآور نیست و با وجود یارانه‌های دولتی، شرکت‌های ریلی مسافری رغبتی برای خرید ناوگان و به خصوص ناوگان نو ندارند.

طبق پژوهش مرکز پژوهش‌های مجلس در سال ۱۳۹۷ با بازگشت تحریم‌ها و افزایش یک‌باره قیمت ناوگان نو و تجهیزات، شرکت‌های ریلی مسافری برای تأمین تجهیزات مورد نیاز جاری خود نیز با مشکلات بسیاری مواجه شدند و احتمال زمینگیر شدن برخی ناوگان‌ها وجود دارد.

از سوی دیگر به گفته محمدرضا مختاری مدیرعامل شرکت واگن سازی پارس از یک سو قطع تسهیلات شرکتهای واگن سازی و از سوی دیگر افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت واگن تولیدی به دلیل تورم و مشکلات ارزی و بالارفتن قیمت مواد اولیه سبب کاهش رغبت شرکتهای حمل و نقل ریلی به خرید و نوسازی واگن شده است.

این در حالی است که برأوردها نشان می‌دهد برای تأمین حجم ناوگان ریلی مورد نیاز کشور طبق سند چشم انداز کشور برای سال ۱۴۰۰ حداقل ۵ میلیارد یورو سرمایه گذاری نیاز است.

 محمد اسلامی اما در گفت‌وگو با خبرنگار قدس انلاین درباره این مطالبه شرکتهای واگن ساز و فعالیت انها با یک پنجم ظرفیت اسمی اظهار داشت: ۹ شرکت معتبر  در صنعت واگن سازی کشور فعالند که در در سال جاری ما آنها را با ۱۶ شرکت حمل و نقل ریلی باری و مسافری روبهرو کردیم و همه آنها قراردادهایی منعقد کرده‌اند.

وزیر راه تأکید کرد: امروز  هیچ صنعت و شرکت ریلی نیست که قرارداد و سفارش نداشته باشد. نیاز به واگن بصورت قطعی در کشور زیاد است. هم واگن مسافری و هم واگن باری و این شرکتها باید تعهداتشان را انجام دهند.  

اسلامی با بیان اینکه شرکتهای واگن سازی هم اکنون هم به اندازه کافی سفارش دارند و از برنامه زمانبندی و تعهداتشان هم عقب هستند، گفت:این شرکتها اگر مشکلات مالی یا حقوقی و ساختاری دارند باید خودشان بروند و برطرف کنند. ما در وزارت راه و شهرسازی این تعهد را داریم و پایبندیم که از صنعت داخل حمایت کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که قراردادهای مذکور می‌تواند سرمایه مورد نیاز این شرکتها را برای خروج از بحران تأمین کند؟ اظهار داشت: آنها پول قراردادهایشان را که می‌گیرند. در وجود سفارش هم مشکلی ندارند و سفارش‌ها پول مناسبی دارد. کارخانه‌ها اگر دچار مشکلات ساختاری نباشند، دلیلی ندارد که دچار رکود یا کمبود ظرفیت تولید باشند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.