اهواز- تالاب «میانگران» یکی از دو تالاب شهرستان ایذه است که در سالیان نه‌چندان دور، علاوه بر ایفای نقش به‌عنوان زیستگاهی مناسب برای حیوانات، آبزیان و پرندگان مهاجر، قابلیت قایقرانی و ماهیگیری را برای ساکنین منطقه داشتند اما در حال حاضر وضعیت این تالاب به‌گونه‌ای است که مسئولان روستائیان را از نزدیک شدن به آن منع می‌کنند!

پناهگاه حیات‌وحش «میانگران» بی‌پناه مانده است

قدس آنلاین-گروه استان ها: تالاب میان گران یکی از پناهگاه‌های حیات‌وحش است که در استان خوزستان و در فاصله نیم کیلومتری شهر ایذه واقع‌شده است.

پوشش گیاهی این تالاب نوعی «نی» از تیره لوئی و گیاهان مرتعی و نیز انواع یونجه یک‌ساله و شنبلیله است و از همین رو بسیاری از روستائیان از این منبع برای تغذیه دام‌های خود بهره می‌برند.

از مهم‌ترین گونه‌های جانوری در تالاب میانگران می‌توان طنجه، آنقوت، اردک نوک‌پهن، سرسبز، خوتکا، فلامینگو، گاو چرانک، لک لک سفید، لک لکچک سیاه، باکلان و حواصیل خاکستری را نام برد.

هفته گذشته با گزارش تلف شدن تعدادی از دام های اهالی منطقه در روستاهای پرچستان گورویی، پرچستان اورک‌شالو، فارم، قلعه گژدم، خنگ اژدر، میانگران سفلی و راسفند موجی از نگرانی در بین اهالی ایجاد شد و در همین راستا مسئولان دامپزشکی شهرستان ایذه از روستائیان خواستند تا اطلاع ثانوی از بردم دام های خود به این تالاب خودداری کنند.

نامهربانی با تالاب

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست ایذه با اشاره به شرایط نامطلوب تالاب میانگران این شهرستان در خصوص مشکلاتی که این تالاب با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند بیان کرد: متأسفانه تالاب میانگران که به‌عنوان پناهگاه حیات‌وحش محسوب می‌شود در سال‌های اخیر با اقدامات غیر کارشناسی و خشک‌سالی رو به نابودی رفته است.

عباس سلطانی افزود: میانگران به‌عنوان یک تالاب دائمی شناخته می‌شد اما در چند سال اخیر با کاهش ریزش‌های جوی و افزایش حفر چاه در اطراف آن به یک تالاب فصلی مبدل شده است، در شش‌ماهه اول سال به‌جز فاضلاب و پسماند آب‌های روان شهری چیزی در تالاب مشاهده نمی‌شود.

ورود فاضلاب

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست ایذه عمده آب موجود در تالاب را فاضلاب می‌داند و می‌گوید: تنها منبع تغذیه‌کننده تالاب میانگران، آب بارندگی و فاضلاب شهری است  و متأسفانه  تخلیه فاضلاب در این تالاب باعث نابودی آن می‌شود.

وی علت تلف شدن تعداد ۱۲ رأس گاو روستائیان را نیز همین موضوع عنوان می‌کند و می‌افزاید: متأسفانه مدت‌زمانی طولانی است که فاضلاب‌های شهری در تالاب میانگران می‌ریزد.

کوتاهی ادارات

وی در پاسخ به این سؤال که چرا هیچ‌گونه پیگیری در این راستا و یا برخوردی صورت نگرفته می‌افزاید: در این راستا پیگیری‌های زیادی کردیم و مقررشده بود که شرکت آب و فاضلاب ایذه، شبکه جمع‌آوری فاضلاب و تصفیه‌خانه مرکزی احداث کند تا فاضلاب شهر جمع‌آوری و تصفیه شود و حدود دو سال پیش مجوز آن را اخذ کرد اما تاکنون حتی کلنگانی آن انجام‌نشده است.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست ایذه حتی از شکایت علیه شرکت آب و فاضلاب ایذه خبر می‌دهد ولی با تعجب اذعان می‌کند: باوجود گذشت دو سال هنوز روی دادگاه صادر نشده است.

وی بیان می‌کند: از طرف دیگر، شرکت آب و فاضلاب ایذه احداث کانال‌ها را به گردن شهرداری می‌اندازد و شهرداری نیز هدف خود از احداث کانال‌ها را برای هدایت آب ناشی از بارندگی عنوان کرده است.

مرگ تدریجی

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست ایذه با ابراز نگرانی از وضعیت تالاب می‌افزاید: متأسفانه در حال حاضر تقریباً هیچ موجود آبزی در تالاب میانگران وجود ندارد و تا حدی آلودگی در این تالاب بالا است که همه‌چیز را با خود از بین می‌برد.

سلطانی با اشاره به وضعیت آبگیری تالاب میانگران ایذه ادامه می‌دهد: ظرفیت آبگیری تالاب میانگران در زمستان تقریباً تکمیل‌شده بود اما به دلیل اینکه منبع تغذیه آن تنها بارندگی و فاضلاب شهری است تقریباً در شش‌ماهه نخست سال رو به خشکی می‌رود و به یک تالاب فصلی تبدیل می‌شود و به‌طورمعمول  در تابستان به‌جز فاضلاب‌های شهری، آبی در این تالاب وجود ندارد.

وی یادآور می‌شود: به دلیل تخلیه فاضلاب، پسماند و رسوبات در تالاب، عمق تالاب هر سال رو به کاهش است و در این شرایط تالاب به‌سرعت خشک می‌شود و این تالاب روزی پناهگاه حیات‌وحش بوده است در حال حاضر شرایط به‌گونه‌ای است که چرای احشام در آن ممنوع اعلام‌شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.