وزیر امور خارجه آمریکا در اظهاراتی درباره تحولات تنگه هرمز از همه کشورها خواست برای بازدارندگی و مقابله با ایران به ایالات متحده ملحق شوند.

درخواست آمریکا برای ملحق شدن کشورها به ائتلاف ضد ایرانی

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، وزیر امور خارجه آمریکا در اظهاراتی درباره تحولات تنگه هرمز از همه کشورها خواست برای بازدارندگی و مقابله با ایران (!) به ایالات متحده ملحق شوند.

مایک پمپئو که در استرالیا به سر می‌برد، در اظهاراتی درباره تحولات منطقه بخصوص تنگه هرمز و درخواست واشنگتن از کانبرا برای پیوستن به ائتلاف ادعایی آمریکا برای مقابله با آنچه رفتارهای خطرناک و تحریک‌کننده ایران در تنگه هرمز می‌خواند، گفت: «ما می‌خواهیم کالایی را از نقطه الف به نقطه ب برسانیم و اگر این کار در خاورمیانه باشد، شما باید این کار را از تنگه هرمز انجام دهید.»

وزیر خارجه آمریکا افزود: «از این رو ما از همه کشورها می‌خواهیم که به ما ملحق شوند. این نوعی بازدارندگی در برابر رفتار بد جمهوری اسلامی ایران است که صورت می‌گیرد. آن‌ها هم اکنون یک کشتی انگلیسی را گرفته‌اند، مین‌گذاری کرده‌اند (!) و ۶ کشتی دیگر از کشورهای مختلف را گرفته‌اند، یکی از آن‌ها یک کشتی اروپایی با پرچم نروژ است. ما از همه کشورها که نیاز انرژی دارند یا کالا و خدماتشان از این منطقه می‌گذرد می‌خواهیم در اقدامات ما نقش آفرینی کنند، اقداماتی که باعث بازدارندگی می‌شود و در تنگه هرمز ثبات ایجاد می‌کند.»

ادعای بی‌اساس پمپئو علیه کشورمان در حالی بیان می‌شود که کشتی‌های توقیف‌شده توسط ایران به وضوح از قوانین بین‌المللی دریانوردی تخطی کرده (مانند کشتی انگلیسی استنا ایمپرو) یا در قاچاق غیرقانونی سوخت مشارکت داشته‌اند.

با این حال، با وجود این درخواست‌ها و دوره‌گردی وزیر امور خارجه آمریکا در کشورهای مختلف، هنوز هیچ کشوری با درخواست واشنگتن برای مشارکت در ائتلاف دریایی موردنظر آن در تنگه هرمز و خلیج فارس موافقت نکرده است.

پس از پاسخ منفی متحدان اصلی واشنگتن مانند آلمان، ژاپن و اسپانیا به درخواست حضور در ائتلاف ادعایی «تضمین امنیت دریانوردی در خلیج فارس»، مقامات آمریکا برای فرار از این ائتلاف یک نفره همچنان تلاش دارند دیگر کشورها را به این ائتلاف دعوت کنند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هفته گذشته مدعی شد که واشنگتن از ۶۰ کشور برای حضور در این ائتلاف دریایی دعوت کرده است اما پایگاه خبری پولیتیکو در گزارشی (اینجا) با اشاره به امتناع کشورها از پیوستن به این ائتلاف، آن را «ائتلاف تک‌نفره ترامپ» توصیف کرده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.