۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۱
کد خبر: 665926

 دمل چرکین حملات مسلحانه در آمریکا دگر بار سر باز کرده و بیش از 30 شهروند این کشــور را به کام مرگ فرستاد.

حسن عابدینی، تحلیلگر مسائل بین الملل/

دمل چرکین حملات مسلحانه در آمریکا دگر بار سر باز کرده و بیش از 30 شهروند این کشــور را به کام مرگ فرستاد.

موضوع آزادی حمل سلاح در آمریکا امروز به چالش و بحرانی اجتماعی تبدیل شده است، به گونه‌ای که روزی نیست که شاهد تیراندازی کور و بی‌هدف در جامعه ایالات متحده و قربانی شدن شهروندان بی‌گناه نباشــیم.

 این معضل تا جایی پیش رفته که اکنون میزان جانباختگان حملات مسلحانه در ایالات متحده از میزان تلفات نظامیان این کشوردر جنگ های خارجی بیشتر شده و این به معنای آن است که ما شاهد جنگی پنهان در درون جامعه آمریکا هستیم.

 در تداوم این حملات و کشتار شهروندان آمریکایی توجه به چند نکته ضروری به نظر میرسد؛ نخست آنکه به دلیل ارتباط تنگاتنگ موجود میان رؤســای جمهور آمریکا و لابی‌های پرقدرت اسلحه سازی در این کشور هر زمان که فرد یا جریانی از مردم خواستار تغییر قانون حمل آزادی سالح شده‌اند، به سد این لابی قدرتمند و پرنفوذ برخورد کرده و راه به جایی نبرده‌اند.

 این دملی چرکین و معضلی مزمن اســت که سالیان ســال ایالات متحده را درگیر کرده و جامعه آمریکایی از آن رنج میبرد.

 اما نکته دوم که در افزایش این حملات مؤثر بوده رشــد گرایش‌های نژادپرستانه بویژه در چند سال اخیر است. این موج مهاجرستیزی در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ به اوج خود رسیده، به طوری که سیاست‌مداران و رسانه‌های حاکم نیز به طور مستمر به آن دامن زده‌اند.

وقتی فردی با تفکرات راست افراطی می‌بیند که شخص رئیس جمهور به عنوان فرد نخست حاکمیت دائماً اظهارات نژادپرستانه دارد، فرزندان مهاجران را از مادرانشــان جدا می‌کند، حقوق بشــر را به ســخره می‌گیرد، اقدام به ایجاد دیوار در مرز با همسایه جنوبی کرده و یا حتی نمایندگان کنگره را که رنگین پوست هستند، مورد توهین قرار داده و از آنها میخواهد که خاک آمریکا را ترک کنند، ما نباید از این موج مهاجرستیزی در آمریکا شگفت زده شویم.

 این دو علت اصلی است که به موج حملات مسلحانه در آمریکا دامن زده اســت. البته رسانه‌ها که به انتشار بی‌محابای اظهارات نژادپرستانه سیاستمداران میپردازند هم در این کشت و کشتارها نقش داشته و شریک هستند.

بنابراین باید کارتل ها و لابی اسلحه سازی، سیاستمداران و رسانه را به عنوان سه ضلع اصلی در این گونه اقدامات مقصر دانســت، اشخاص و نهادهایی که همه در ذیل نظام سرمایه‌داری غربی که در آن پول حرف اول را می‌زند، فعالیت دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.