زنجان- باغشهرها ازجمله پدیده‌های جدیدی است که در بسیاری از استان‌های کشور به‌ویژه در مناطق سرسبز مانند ویروس به جان طبیعت و اراضی دولتی افتاده است تا آنجا که بنا بر گفته دادستان زنجان ۹۰ هکتار از اراضی باغشهرها متعلق به دولت و اراضی ملی است.

باغ ویلاهای غیر مجاز ریشه اراضی کشاورزی را می خشکانند

قدس آنلاین-گروه استان ها: روزانه در لابه‌لای آگهی رسانه‌ها و به‌ویژه فضای مجازی باغ‌هایی با متراژهای چشمگیر و قیمت‌های اغواکننده بسیاری از خریداران  را وسوسه می‌کند.

جالب اینجاست که در بسیاری از این آگهی قیدشده است که ملک فوق دارای تائیدید ‌های رسمی و هم‌چنین اسناد معتبر و نقشه واگذاری زمین است اما واقعیت این است که بسیاری از این زمین‌های تقسیم‌شده در حاشیه شهر که در قالب باغ به شهروندان فروخته می‌شوند وجاهت قانونی نداشته و در زمره اراضی ملی هستند.

باغشهرهای زنجان ازجمله علوم پزشکی، آبادگران اشراق و ارم سبز فدک برخلاف اینکه عناوین و وابستگی دولتی داشته و بسیاری از مردم بر این باورند که این باغ‌ها با رعایت نکات قانونی ایجادشده است اما واقعیت این است که در زمره تعرض به اراضی ملی محسوب می‌شوند.

بنا بر ادعای مقامات قضایی استان اکثر شرکت‌های تعاونی ادارات و سازمان‌ها و افراد ذی‌نفوذ و فرصت‌طلب اقدام به ساخت باغشهر کرده و به دلیل نبود نظارت کافی اطراف شهر زنجان را باغ شهرها احاطه کرده است  و این موضوع خود زمینه‌ساز بسیاری از تخلفات دیگر مانند چاه‌های غیرمجاز و مصرف بی‌رویه آب برای آبیاری این باغات است.

باغ شهر فرهنگیان به مساحت ۵۹ هکتار نیز ازجمله اراضی است که در سال ۸۸ با واگذاری سهام به فرهنگیان تمامی اراضی را که روزی در آن زراعت رونق داشت تبدیل به باغ کرده است.

زمین‌های زراعی زنجان متأسفانه از روستائیان به‌طور یکجا خریداری‌شده و پس از تقسیم‌بندی به قطعات یک هزار متری با هزینه‌های گزاف به افراد فروخته می‌شود.

نابودی اراضی کشاورزی

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان بابیان اینکه ۱۳۰۰ مورد تغییر کاربری تاکنون و در همین راستا شناسایی‌شده است اظهار می‌کند: تعداد ۵۳ مورد باغشهر در استان شناسایی‌شده که ۴۶ مورد از باغشهرها در شهرستان زنجان قرار دارد.

جمال انصاری بابیان اینکه ایجاد باغ شهر به قیمت نابودی و تخریب اراضی کشاورزی در استان و هم‌چنین شهرستان زنجان تمام‌شده است بیان می‌کند: متأسفانه در این روند زمین‌های زراعی و کشاورزی روستائیان به‌صورت یکجا خریداری و سپس در قالب شرکت‌های تعاونی قطعه‌بندی شده که کاملاً غیرمجاز بوده و لذا موجب تعطیلی کشت و کار می‌شود.

وی در این رابطه اظهار می‌کند: متأسفانه با از بین رفتن هر هکتار خاک کشاورزی، تأمین غذای ۲۰ نفر به چالش کشیده می‌شود.

وی با اشاره به این موضوع نسبت به راه‌اندازی یگان حفاظت از اراضی اقدام شده است بیان می‌کند: با کمک این یگان هم‌چنین فعال‌سازی سامانه ۱۳۱ در همین راستا از ساخت‌وسازهای جدید باغشهرها جلوگیری شده است.

تصرف ۹۰ هکتار اراضی ملی

رئیس‌کل دادگستری استان زنجان نیز بابیان اینکه افزون بر ۹۰ هکتار از اراضی ملی و دولتی توسط سودجویان در قالب احداث باغ شهر به تصرف درآمدهاست اظهار می‌کند: افراد سودجو۹۰ هکتار از اراضی ملی و دولتی را تصرف و در آن ویلا سازی کرده‌اند و در همین راستا  ۵۳ باغشهر بدون مجوز قانونی در استان ایجادشده است.

صادقی نیارکی از عزم جدی دستگاه قضا برای مقابله با زمین‌خواری و بازگرداندن بیت‌المال خبر داده و گفت: تاکنون حداکثر نسبت به ۳۰ درصد اراضی‌ها شکایت شده است.

وی بابیان اینکه هیچ عذری برای هیچ دستگاهی اعم از نظارت‌کننده و مجری در اجرای قانون پذیرفته نیست یادآور شد جامعه، رفتار تبعیض‌آمیز را نمی‌پذیرد و لذا در اجرای عدالت باید نگاه یکسان به جامعه هدف داشت.

نیارکی با اشاره به این موضوع بسیاری از متولیان امر در حوزه اجرا و نظارت در این حوزه دچار غفلت شدند افزود: شرایطی که در این استان پیرامون تغییر کاربری اراضی از گذشته پدید آمده متأسفانه نگران‌کننده است.

وی افزود: تصرف اراضی ملی نشان می‌دهد دست‌های پنهان، سودهای کلان و سهل‌انگاری مجموعه‌های حاکمیتی در کار است لذا هیچ اغماض و ملاحظه‌ای در تخلف اراضی منتسب به هر شخص و سازمانی نخواهیم داشت و قانون، فصل‌الخطاب است.

رئیس‌کل دادگستری استان زنجان وظیفه شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان را ابتدا جلوگیری از ادامه فعالیت سودجویان و سپس بازگردان اراضی تصرف‌شده عنوان کرد و گفت: در این راستا دستگاه قضا برای برخورد با مجرمان مصمم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.