نخستین نشست تخصصی «حفظ و مرمت گنجینه معماری حرم مطهر رضوی؛ ضرورت و رویکردها» به همت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی برگزار شد.

نخستین نشست «حفظ و مرمت گنجینه معماری حرم مطهر رضوی» برگزار شد

به گزارش قدس آنلاین، در این نشست که در تالار مرکز اسناد و مطبوعات شیخ بهایی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی با حضور اساتید دانشگاه برگزار شد، موضوعاتی همچون «آستان قدس رضوی و راهبرد حفاظت از میراث فرهنگی»، «ملاحظاتی در باب مکرمت ابنیه تاریخی اماکن متبرکه رضوی و حفظ میراث معماری» و «تزیینات کالبدی حرم مطهر رضوی» تبیین و بررسی شد.
محمد هادی زاهدی مدیر اندیشگاه رضوی در ابتدای این نشست به چشم‌انداز اندیشگاه رضوی و جایگاه هنر در حرم مشهداارضا اشاره کرد و گفت: کنارنگیان تا سده‌های نخستین دوره‌های اسلامی حاکم طوس بوده و مقر آنان شهر طوس بود. آنان در منطقه ییلاقی سناباد، کاخی زیبا داشتند که به باغ حمیدبن قحطبه طایی مشهور بود.  
زاهدی تصریح کرد: روستای با صفای سناباد در چهار فرسخی شهر طوس(طابران) و نزدیک نوغان واقع بوده است، در اواخر قرن دهم هجری حمید بن قحطبه طائی، حاکم طوس در سناباد باغ و عماراتی داشته است و هارون‌الرشید خلیفه عباسی که در سناباد درگذشته، در آنجا دفن شده و به اراده پسرش عبدالله مأمون بقعه‌ای بر فراز قبر او ساخته‌اند که به بقعه هارونیه معروف شده است.  
وی خاطرنشان کرد: پس از مسموم شدن و شهادت امام رضا(ع) توسط مأمون وی دستور داد، امام(ع) را در بقعه هارونیه تقریباً بالای سر پدرش هارون‌الرشید دفن کنند.
مدیر اندیشگاه رضوی گفت: بارگاه منور رضوی تاریخی عینی در مقابل دیدگان ماست که وجود نورانی امام رضا(ع) به این مکان معنویت بخشیده و هنرهایی که در معماری این مکان مقدس به کار رفته بسیار شایان توجه است.
وی با بیان اینکه این بارگاه منور، موزه و اعتباری ارزشمند و همچنین نمایشگاهی عظیم را فرا روی مخاطبان قرار داده است و باید مراقبت کنیم به این بارگاه منور هیچ آسیبی نرسد، گفت: اندیشگاه رضوی تلاش دارد در راستای حفظ و مرمت حرم مطهر رضوی فعالیت کند و برگزاری این نشست تخصصی در جهت اهمیت معماری و مرمت این بنای مقدس عظیم تدارک دیده شده است.

حفظ و مرمت یکی از مأموریت‌های سازمان توسعه حریم حرم
سعید مهرپویا معاون طرح و برنامه سازمان توسعه حریم حرم مطهر رضوی نیز در این نشست به ارائه گزارشی از اقدامات کارگروه معماری و مرمت ابنیه تاریخی  پرداخت و عنوان کرد: یکی از مأموریت‌های سازمان توسعه حریم حرم، حفاظت و نگهداری و همچنین مرمت و نظارت بر حریم حرم است که این مهم پس از حکم رهبر معظم انقلاب به تولیت آستان قدس رضوی بیشتر مورد توجه این مجموعه قرار گرفته است.
وی ادامه داد: معماری در فرهنگ، سیاست و تاریخ هر سرزمینی نقش به‌سزایی ایفا می‌کند و آثار ارزشمند هنری نمودی از معناهای مستتر در جامعه و محفلی برای مفاهیم معنوی است.
این مقام مسئول تصریح کرد: ما برای مسئله مرمت و حفاظت در حرم مطهر رضوی با چند چالش مواجه هستیم؛ خاستگاه بسیاری از دستورالعمل‌ها خارج از ایران است و به لحاظ معنایی و ترجمه‌ای که از واژگان مرمت و حفاظت شده است گسستی وجود دارد.
وی افزود: این مکان مقدس میزبان آداب و رسوم و موقوفاتی است و همواره زنده و پویاست. این موضوع مهم دلیلی بر تشکیل کارگروهی با حضور پیش‌کسوتان حوزه مرمت و معماری شد تا ساز و کاری برای مرمت و حفاظت از ابنیه حرم تعریف شود.
مهرپویا بازنگری در مرمت و حفاظت، انشای مبانی بومی حفاظت و مرمت و شناسایی تغییراتی که طی سال‌های متمادی در این مکان مقدس انجام شده است را از فعالیت‌های در دستور کار این کارگروه برشمرد و ادامه داد: ما به دنبال این هستیم که کار را از مرحله نظر به عمل برسانیم.
وی بیان کرد: بخش زیادی از مرمت‌کاران خبره و مطرح، یا در قید حیات نیستند و یا کهولت سن دارند. از این رو ما باید اصول و روش‌های آنان را ضبط و ثبت کنیم و به آیندگان انتقال دهیم.

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.