سخنگوی صدراعظم آلمان رسماً اعلام کردکه همه اعضای دولت برلین در زمینه عدم مشارکت در ائتلاف دریایی آمریکا در تنگه هرمز اتفاق نظر دارند.

آب پاکی مرکل روی دستان ترامپ: در ائتلاف دریاییِ تنگه هرمز شرکت نمی‌کنیم

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، دولت آلمان رسماً اعلام کرد در زمان حال و شریط فعلی به ائتلاف آمریکایی برای گشت زنی در تنگه هرمز نمی‌پیوندد.

به نوشته خبرگزاری«رویترز»‌، سخنگوی «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان روز دوشنبه گفت: «صدراعظم  [نیازی به] مشارکت در مأموریتی آمریکایی را در شریط فعلی و زمان حاضر نمی‌بیند و همه [مقامات] در دولت آلمان در این موضوع متفق هستند».

سفارت آمریکا در برلین روز سه‌شنبه از آلمان خواسته بود به فرانسه و انگلیس در ائتلاف واشنگتن برای «مبارزه با خشونت ایرانی‌ها» ملحق شود.

پیش‌تر «آندریاس نیک»، عضو کمیته روابط خارجی پارلمان و «اولاف شولتز» وزیر دارایی و معاون صدر اعظم آلمان از جمله مقاماتی بودند که صریحاً مخالفت خود با پیوستن به ائتلاف دریایی تحت رهبری آمریکا علیه ایران را اعلام کرده بودند.

روز چهارشنبه (۹ مرداد/۳۱ جولای)، سخنگوی دولت آلمان اعلام کرد که برلین در ماموریت دریایی مورد نظر آمریکا در تنگه هرمز مشارکت نخواهد کرد. «هایکو ماس»، وزیر امور خارجه آلمان نیز ضمن تأکید بر ضرورت تنش‌زدایی در منطقه غرب آسیا مخالفت برلین را با مشارکت در این ائتلاف اعلام کرد.

علیرغم تلاشهای چند هفته‌ای آمریکا برای ایجاد این ائتلاف، هنوز مشخص نیست که چند کشور به طور جدی در این طرح حضور خواهند یافت. انگلیس از متحدان نزدیک آمریکا ابتدا حضور در این ائتلاف را رد کرده بود اما بعد از توقیف نفتکش این کشور توسط نیروی دریایی سپاه خواستار تشکیل چنین ائتلافی شد. 

درخواست واشنگتن از برلین درحالی صورت گرفته است که روابط دو کشور بر سر پاره ای از مسائل از جمله اختلافات دو کشور درباره پناهجویان و برجام و هزینه‌های ناتو دچار تیرگی است. روابط میان دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و آنگلا مرکل به دلیل انتقادات ترامپ از وی چندان مطلوب نیست و برخی تحلیلگران علت عدم همراهی کامل برلین با آمریکا در مسائل مربوط به خلیج فارس را در همین چارچوب ارزیابی کرده‌اند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.