هرمزگان- استان هرمزگان را به دلیل قطب بنادر، معادن غنی، قطب صید و صیادی به‌عنوان پایتخت اقتصادی ایران می‌شناسند لذا وقتی آمار بیکاری بنا بر اعلام مرکز آمار ایران عددی افزایشی را نشان می‌دهد جای این پرسش مطرح می‌شود که چه دلایلی توانسته باوجوداین همه پتانسیل برافزایش آمار بیکاران تأثیرگذار باشد؟

«مهارت‌آموزی» کلید بازگشایی قفل بیکاری

قدس آنلاین-گروه استان ها: افزایش نرخ بیکاری در استان هرمزگان در بهار امسال به میزان ۴ و نه‌دهم درصد افزایش یافت و لذا این سوالی است که حتی استاندار هرمزگان در نشست شورای اشتغال به دنبال چرایی آن است.

بنا بر اعلام مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در این استان و در فصل بهار درحالی‌که شاخص کشور ۱۰ و هشت‌دهم درصد بوده اما در هرمزگان به میزان ۱۵ و ۹ دهم درصد اعلام‌شده است و این در حالی است که این استان در سال گذشته و در همین فصل آمار بیکاری‌اش ۱۱ و نیم درصد بوده است.

نبود مهارت

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیکاری را یکی از دلایل مهم برای بیکاری می‌داند و می‌گوید: امروزه ۵۰ تا ۶۰ هزار بیکار در هرمزگان وجود دارد که این‌ها بامهارت آموزی می‌توانند برای خود شغلی بیابند و یا خوداشتغالی کنند، البته افراد دارای مهارت دارند در هیچ کجای دنیا بیکار نمی‌مانند.   60 هزار بیکار در هرمزگان وجود دارد که این‌افراد بامهارت آموزی می‌توانند برای خود شغلی بیابند و یا خوداشتغالی کنند

بازوند با اشاره به این موضوع که اگر طی ۱۰ سال گذشته به سمت مهارت‌آموزی می‌رفتیم اکنون با آمار بیکاری روبرو نبودیم خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه در ایجاد شغل در روستاها ناتوان هستیم مردم به سمت حاشیه‌نشینی در شهرها سوق می‌یابند و از سوی دیگر هرمزگان هم ضعیف‌ترین استان در زمینه توسعه راه‌ها محسوب می‌شود.

اشاره کرد: اگر توسعه راه‌های روستایی را به‌خوبی انجام می‌دادیم حاشیه‌نشینی که امروزه به یکی از معضل‌های جامعه تبدیل‌شده کمتر می‌شد.

وی افزود: بر اساس آمار و اطلاعات هرمزگان در هم سنجی با چند استان جنوبی کشور عقب‌تر است و در حالی که برخی از استان ها مانند یزد بدون دارا بودن دریا توانسته بوم گردی خود را رونق بخشد، اما هرمزگان به اهداف سند توسعه گردشگری نرسیده است.

انحراف آمار

در این میان البته رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی هرمزگان آمار را دارای انحراف می‌داند و در توجیه این ادعا اظهار می‌کند: روش آمارگیری به‌طور حتم اشکال دارد زیرا هر طرحی دارای نواقص و مزیت‌های خاص خود است.

صالح دریانورد در این راستا اشاره‌ای به نحوه آمارگیری دارد و می‌گوید: آمارگیران کارمندان دولت نبوده و دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاهی و سایر اقشاری هستند که درازای دستمزد اندکی این کار را انجام می‌دهند.

وی اشاره می‌کند: بر همین اساس اطلاعاتی که به‌سختی توسط مرکز آمار ایران جمع‌آوری می‌شود دارای مخاطبان فراوانی است که می‌توان از نهادهای دولتی و عمومی، دانشجویان، پژوهشگران و رسانه‌ها نام برد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی هرمزگان یادآورمی شود: طرح نیروی کار یک نوع آمارگیری بر اساس نمونه‌گیری است به این صورت که با استفاده از پرسش بخشی از جامعه اندازه‌گیری می‌شود و به‌کل جامعه تعمیم داده خواهد شد.

وی با ذکر این نکته امکان دارد که در روش‌های آمارگیری خطا رخ دهد، ابراز داشت: باید بررسی شود که این خطاها چند درصد درنتیجه تأثیر داشته است تا در تصمیم‌گیری‌ها در نظر گرفته شود.

رابطه مهاجرت با بیکاری

دریانورد بیان می کند: در طول سنوات گذشته در فصل بهار همواره افزایش نرخ بیکاری وجود داشته است که یکی از دلایل آن مهاجرت سرریز نیروی انسانی استان‌های دیگر به هرمزگان است.  

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان هرمزگان می گوید: اصلاح شیوه‌های آمارگیری با همکاری دانشگاه هرمزگان را در دستور کار قرار خواهیم داد و در راستای نظارت دقیق بر آمارگیری طرح‌هایی ارائه خواهد شد.

وی با اشاره به این موضوع که دستگاه‌های اجرایی می بایست گزارشی از میزان جذب اعتبارات و فعالیت‌های خود ارائه کنند. می افزاید: این موضوع که چرا نرخ بیکاری استان هرمزگان از زمستان سال گذشته از رقم ۱۰ درصد در بهار امسال به ۱۵ و نه‌دهم درصد رسیده پرسشی است که استاندار هرمزگان نیز از مسئولان دانشگاه و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خواسته تا در خصوص آن تحقیق و نتیجه را اعلام کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.