انگلیس روز دوشنبه از تشکیل ائتلافی مشترک با آمریکا با هدف ادعایی تأمین امنیت عبور و مرور کشتی‌ها در خلیج فارس خبر داده است.

انگلیس: به ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج فارس ملحق می‌شویم

به گزارش فارس، وزارت خارجه انگلیس امروز دوشنبه (14 مرداد/5 اوت) اعلام کرده به ائتلاف دریایی تحت رهبری آمریکا با هدف ادعایی تأمین امنیت عبور و مرور کشتی‌ها در خلیج فارس و تنگه هرمز خواهد پیوست.

«بن والاس»، وزیر دفاع انگلیس هم گفته دولت این کشور با نیروی دریایی آمریکا جهت تأمین امنیت کشتی‌های تجاری در تنگه هرمز همکاری خواهد کرد.

به نوشته رویترز، والاس گفت: «ما چشم به راه همکاری در کنار آمریکا و دیگران برای پیدا کردن راه بین‌المللی برای مشکلات در تنگه هرمز هستیم.»

در همین حال خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع امنیتی ادعا کرده‌اند موضع انگلیس در قبال ایران تغییر نکرده و این کشور علی‌رغم پیوستن به ائتلاف آمریکا با تحریم‌ها علیه ایران همراه نخواهد شد.

همراهی انگلیس با ائتلاف آمریکا در حالی اعلام شده که از میان سه کشور اصلی عضو اتحادیه اروپا دو کشور دیگر هنوز درخواست آمریکا برای پیوستن به ائتلاف دریایی این کشور را نپذیرفته‌اند. «هایکو ماس»، وزیر امور خارجه آلمان امروز دوشنبه یک بار دیگر اعلام کرد به ائتلاف دریایی آمریکا ملحق نخواهد شد.

سفارت آمریکا در برلین سه‌شنبه هفته گذشته (۸ مرداد) اعلام کرد واشنگتن رسماً از آلمان خواسته همراه با فرانسه و انگلیس در ائتلافی با هدف «ایمن‌سازی تنگه هرمز و مقابله با اقدامات ستیزه‌جویانه ایران» کمک کند.

مقام‌های آلمان چندین بار درخواست مشارکت در ائتلاف دریایی آمریکا علیه ایران را با این استدلال که ممکن است برلین را به درگیری دیگری در منطقه بکشاند رد کرده‌اند.

آمریکا طرح تشکیل یک ائتلاف دریایی برای محافظت از کشتیهای تجاری در خلیج فارس را از چند هفته پیش اعلام کرد. برخی از دیگر متحدان نزدیک این کشور از جمله ژاپن هم مشارکت در این طرح را کرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.