۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۴
کد خبر: 666031

حضور رسانه ها در بستری مقدس به نام بسیج با تولید و توزیع حرفه ای محتوا، حمایت از خبرنگاران و انعکاس فعالیت های دستگاه های اجرایی در مسیر خدمت رسانی بویژه رشد سواد رسانه ای می تواند نقش بسزایی در تحقق بالندگی هرچه بیشتر نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.

بسیج رسانه بازوی خبرنگاران

قدس آنلاین: رحیم محمدی مدرس - مدیریت و علوم ارتباطات

۱۷ مرداد روز خبرنگار یادآور حماسه آفرینی های آنهایی است که بقای حقیقت را به بقای خود ترجیح دادند و همواره در عمق جامعه زندگی کردند.

سالروز شهادت شهید محمود صارمی، خبرنگار مجاهد و حماسه نگار ایران اسلامی، فرصتی گران‌بها برای قدردانی از خبرنگاران صدیقی است که با تلاش صادقانه و نهایت شفافیت باتفکر ارزشی به صورت جهادی ، خالصانه در این راه پر فراز و نشیب گام برمی دارند و در جهت حفظ انقلاب اسلامی و خدمت به مردم شریف و اعتلای هرچه بیشتر پرچم جمهوری اسلامی ایران از هیچ کوششی دریغ نخواهند کرد.

هر خبرنگاری که در جهت حفظ ارزشهای انقلاب اسلامی ایران گام بر می دارد بسیجی است زیرا که راهی را دنبال می کند که شهدای گرانقدر پیموده اند .آن زمان است که قلمش و تفکرش گره با اندیشه الهی خورده و با تعهد بر روی صفحه سفید می نگارد تا توانسته باشد خدمتی به مردم کرده باشد.

خبرنگاران با الگوگیری از شهدای خبرنگار در راستای آگاهی بخشی در جامعه گام برمی دارند زیراکه بدون شک سلامت فرهنگی و فکری هر جامعه ای مرهون تلاش های شبانه روزی این خبرنگاران در عرصه اطلاع رسانی ، آگاهی بخشی وخدمت به مردم است.

امروز باید خبرنگار همانند شهدا و ایثارگران لحظه های دفاع درجبهه نوین با تفکر بسیجی ورود نماید و با بصیرت افزایی، رسانه های دیداری و شنیداری را همسو و هم نوا باهم وارد جبهه جنگ نرم در مقابل ترفندهای غیرانسانی و شیطنت آلود دشمنان نظام کند.

حضور رسانه ها در بستری مقدس به نام بسیج با تولید و توزیع حرفه ای محتوا، حمایت از خبرنگاران و انعکاس فعالیت های دستگاه های اجرایی در مسیر خدمت رسانی بویژه رشد سواد رسانه ای میتواند نقش بسزایی در تحقق بالندگی هرچه بیشتر نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باشد.

رسانه یکی از مهمترین بخش هایی است که بسیج در آن پررنگ بوده، از همین رو بسیج رسانه، اصلی ترین وظیفه خود را تبیین ارزش های اسلام و نظام در رسانه ها و مقابله با توطئه های مختلف تعیین کرده است.

رسانه‌ها برای حضور آگاهانه مردم در صحنه باید فضاسازی مناسب و زمان بندی دقیق داشته باشند تا رسانه های بیگانه فرصت سوءاستفاده و خباثت آفرینی نداشته باشند .

حضور قاصدان امین (خبرنگار صادق) یکی از مهمترین مباحث در امر اطلاع رسانی تلقی میشود که باید با تعهد و دلسوزی به دنبال رشد و بالندگی هرچه بیشتر در زمینه های خدمت رسانی به مردم باشد.

صداقت در عرصه خبرنگاری از ضروریات است و اختلافات سلیقه‌ای نباید در خبرنویسی تاثیر بگذارد.

خبرنگاران سربازان عرصه اطلاع رسانی و تنویر افکار عمومی هستند که جامعه را با حقایق و واقعیت های موجود آشنا می کنند، انعکاس و بازتاب حقایق و واقعیتها در جامعه مرهون تلاشهای بی وقفه اصحاب رسانه است.

حضور بسیج رسانه در کنار اصحاب رسانه قطعا میتواند فرصت ارزشمندی در جهت ارتقاء نگرش حمایتی از خبرنگاران ساعی باشد تا با رشد این بستر گام مناسبی در حفظ و ارتقاء جایگاه خبرنگاران برداشته شود.

زیرا که حمایت و پشتیبانی از خبرنگاران در راستای ارتقای جایگاه آنان و تعامل همه قشرهای مختلف از قبیل ارگانها، دستگاهها و نهادها برای بازتاب حقایق به مردم و مخاطبان، وظیفه ایست که باید همواره مدنظرقرار گیرد.

در حقیقت بسیج رسانه با حضور خبرنگاران شجاع و آگاه و متعهد به دنبال بیان دستاوردهای انقلاب به دور از جناح بندی سیاسی است و تنها  به  بیان دستاوردهای انقلاب اسلامی و نظام می پردازد. از این رو باید به عملکرد خبرنگاران توجه جدی داشت. اطلاع رسانی دقیق و به موقع یکی از وظایف خبرنگاران است تا ضمن ارتباط با مسئولان و دستگاههای اجرایی، مسائل مطرح در سیاست گزاری ها و طرحهای مختلف را به آگاهی جامعه رسانده تا از حقوق تک تک افراد جامعه دفاع کرده و تلاش و فعالیتهای نهادها در معرض قضاوت عموم قرار گیرد.

به هر حال ارتباطات امروزه به قدری حائز اهمیت است که گاهی عدم اعتنا به این مقوله مهم و یا بهره برداری نادرست و ناقص از آن می تواند بر سرنوشت ملت تاثیر گذارده و آن را به بیراهه کشاند بنابراین خبرنگاران و روزنامه نگاران به عنوان عضوی از نظام ارتباطاتی می توانند سهم مهمی در این زمینه ایفا کنند.

به طور کلی خبرنگار در محل وقوع رویدادها، چشم و گوش رسانه و چشم و گوش مردم است. او باید با استفاده از ویژگی های خدادادی و نیز خصوصیاتی که در دوره های آموزشی دیده، به کشف حقیقت ها بپردازد و آن را در کمترین زمان به مخاطبان خود برساند. خبرنگار خوب، خبرنگاری است دارای این ویژگیها باشد:

۱-  ذوق و استعداد

یکی از مهم ترین ویژگی های خبرنگار، داشتن عشق و علاقه و قریحه خبرنگاری است. بر این اساس، کسی باید وارد عرصه جذّاب و در عین حال پر مخاطره خبرنگاری شود که ضمن داشتن این استعداد ذاتی، از هنر واژه گزینی، شمّ خبری، حوصله زیاد و نگاه موشکافانه و دقیق نیز برخوردار باشد و با پرهیز از احساسات، بکوشد رویدادها را همان طور که اتفاق افتاده منتشر کند، نه آن طور که خود می خواسته اتفاق بیفتد.

۲- سرعت

سرعت در تصمیم گیری و انتقال سریع خبر، از ویژگی های اساسی خبرنگاری است. حساسیت کار اطلاع رسانی، نیاز مخاطبان به دانستن سریع و به موقع خبرها برای اتخاذ تصمیم درست و نیز افزایش رسانه ها و رقابت میان آن ها، بر ضرورت «سرعت» در کار خبررسانی افزوده است. کمترین تعلل در انعکاس سریع رویدادها، به کاهش اعتبار رسانه و در ادامه، مرگ رسانه و بی خاصیت شدن آن می انجامد. البته باید توجه داشت که هیچ گاه نباید سرعت انتشار را جانشین صحت و درستی خبر کرد؛ زیرا دروغ پراکنی، در نهایت به ضرر کمپانی خبری خواهد بود و اعتماد مخاطبان را به رسانه کاهش خواهد داد.

۳- حق طلبی

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در حدیثی فرموده است: «حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس». ویژگی حق محوری، حق طلبی و حق گویی، از مهم ترین ویژگی های یک خبرنگار موفق و خداترس است. در مقابل، سخن چینی، بدگویی و به جان هم انداختن مردمان، از ویژگی های نکوهیده ای است که هر انسان عاقلی از آن ها بیزاری می جوید. پس چه نیکوست که صاحبان بنگاه های خبری و نیز خود خبرنگاران، همواره به دنبال واقعیت باشند و از جنجال آفرینی و بد کردن مردم با هم بپرهیزند.

امید است بتوانیم در کانون تفکرها (بسیج رسانه) بتوانیم با تشریک مساعی و همت در جهت حفظ هرچه بیشتر ارزشهای انقلاب اسلامی ایران و فرامین مقام معظم رهبری گام برداشته و خدمات دولت را به سمع و نظر مردم و مشکلات و نارسایی های موجود را به گوش مسئولین برسانیم تا شایسته و بایسته سرافراز در عرصه خدمت رسانی باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.