درحالی راه‌اندازی رسمی بازار متشکل ارزی به تعویق افتاده که از روزهای قبل معاملات واقعی به صورت آزمایشی در این بازار از سوی صرافان درحال انجام است.

تازه‌های بازار متشکل ارزی/ معاملات آزمایشی آغاز شد؛  صرافی‌های متخلف نقره داغ شدند

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، بازار متشکل ارزی که بنا بود در آستانه عید قربان (شنبه هفته آینده) به صورت رسمی آغاز به کار کند به دلیل عدم تکمیل پرونده برخی از صراف‌های عضو و همچنین عدم آمادگی بانک‌های تعیین‌شده برای شرکت در عملیات بازار فعلاً افتتاح نمی شود.

بانک مرکزی و مدیران شرکت بازار متشکل ارزی قصد دارند بازار با حضور جمعی از صرافان و بانک ها آغاز به کار کند تا تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد؛ هم اکنون ۱۲۰ صرافی بانکی و آزاد با واریز حق عضویت رسماً عضو بازار متشکل ارزی شده اند.بنابراین ۴۰ درصد از مجموع صرافی های مجاز به عضویت بازار درآمده اند.

از ۱۲۰ صرافی عضو بازار متشکل ارزی، حدود ۱۹ صرافی بانکی و مابقی صرافی های آزاد کار هستند؛ از مجموع صرافی های عضو بازار، پرونده ۶۵ صرافی کامل شده و هیچ مشکلی ندارند اما ۵۵ صرافی نقص پرونده دارند که مهمترین علت آن تغییرات اعضای هیات مدیره شان بوده است؛ به دلیل تغییرات مدیریتی در این صرافی ها مراحل ثبت در اداره شرکت ها و روزنامه رسمی کمی زمان بر شده و به محض ثبت تغییرات، پرونده این گروه از صرافان نیز تکمیل خواهد شد.

بازار متشکل ارزی از چند روز قبل با آغاز عملیات تست گرم، میزبان ۳۵ صراف بوده که خرید و فروش واقعی اما در مبالغ خرد انجام می دهند؛ تست گرم با هدف راه افتادن دست صراف ها برای خرید و فروش های کلان بعد از افتتاح رسمی بازار، کماکان ادامه دارد.روز شنبه، ۶۷ تراکنش واقعی برای معاملات زیر ۱۰۰۰ دلار در این بازار ثبت شده است.

البته شرکت بازار متشکل ارزی، آموزش ۳۰۰ صراف را نیز از هفته های قبل آغاز کرده و همچنان کلاس های آموزشی این شرکت برجاست؛ از مجموع صرافی های عضو در بازار، ۲ صراف، به نمایندگی از صرافی، در کلاس های آموزشی شرکت می کنند. صرافی هایی که حق عضویت را به شرکت بازار متشکل ارزی واریز کنند، وارد دوره آموزشی می شوند.

هم اکنون بانک های ملی و رفاه وارد بازار متشکل ارزی شده اند ولی ۲ بانک نمی تواند پاسخگوی معاملات باشد و از همین رو بانک مرکزی منتظر است تا مراحل حضور بانک های دیگر نیز طی شود. هم اکنون ۵-۶ بانک دیگر در صف حضور به بازار متشکل هستند. بناست به زودی بانک های سپه، صادرات، مسکن، پارسیان، کشاورزی و ملت وارد این بازار شوند.

با راه اندازی بازار متشکل ارزی، صرافی های خصوصی و بانکی هیچ فرقی باهم در خرید و فروش ها و قیمت ها نخواهند داشت؛ هر صرافی می تواند هر ارزی که نیاز دارد را با قیمت بازار خریداری کند.

قیمت ها در بازار متشکل ارزی با ۳ درصد نوسان کم یا زیاد نسبت به روز قبل تعیین می شود؛ نوسان ۳ درصدی نیز به این جهت انتخاب شده که در سال ۹۷ به جز ۸ روز، نوسان روزانه قیمت ارز بین ۲ تا ۴ درصد بوده است.

هرچند مدیریت بازار متشکل ارزی مجاز است در صورت بروز هیجان خاص، اتفاقات سیاسی و ... درصد تعیین شده برای نوسان قیمتی را تغییر دهد؛ قیمت ها در سایت بازار به نشانی Ice.ir برای عموم مردم قابل نمایش خواهد بود. احتمالاً نوار قیمت ها در بازار متشکل ارزی در مقابل ساختمان بانک مرکزی یا بانک ملی در خیابان فردوسی نیز به صورت آنلاین به نمایش گذاشته می شود.

همچنین کف تعیین شده برای معاملات یورو و دلار در این بازار ۱۰۰ هزار دلار و ۱۰۰ هزار یورو است؛ صرافی هایی که این حجم ارز را خریداری کرده اند ظرف مدت ۱۰ روز باید نسبت به عرضه ی آن اقدام کنند.

فضای فعالیت بازار متشکل ارزی به نحوی خواهد بود که به محض خرید ارز از سوی صرافی‌ها، عملیات خرید در سامانه سنا ثبت می شود؛ بنابراین اداره نظارت بانک مرکزی بر روند خرید ارز از سوی صرافی ها نظارت دارد تا تخلفی صورت نگیرد. صرافی های خریدار بعد از ۱۰ روز باید ارز خریداری شده را بفروشند؛ در صورتی که فروشی نداشته باشند اداره نظارت بانک مرکزی وارد خواهد شد.

اگر صرافی از فرایند تعیین شده در بازار متشکل ارزی تخطی کند، اخراج خواهد شد؛ این روشی است برای نقره داغ کردن صرافی هایی که به مقررات بازار پایبند نیستند.

به گزارش تسنیم، بازار متشکل ارزی با هدف، کشف نرخ واقعی ارز، شفافیت معاملات ارزی، امنیت معاملات و ضمانت مطمئن در خرید و فروش های کلان بزودی رسماً آغاز به کار خواهد کرد.

این بازار برای ساماندهی معاملات نقدی ارز راه اندازی می شود؛ در گذشته نه چندان دور، هیجانات کف بازار فردوسی و سبزه میدان درحالی رخ میداد که تنها ۵ درصد معاملات نقد ارزی در این محل ها انجام می شد و ۹۵ درصد در حوالجات ارزی بود اما نکته مهم اینجاست که تعداد افرادی که در ۵ درصد معاملات ارزی حضور دارند خیلی بیشتر از افرادی است که در حوالجات ارزی فعالیت می کنند.

ساختمان این شرکت در محل ساختمان بانک مرکزی در خیابان فردوسی است و بناست در مرحله اول اسکناس در بازار متشکل ارزی مورد معامله قرار گیرد و بعد از آن حوالجات ارزی نیز اضافه خواهند شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.