مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: افزایش دمای هوا درفصل تابستان، خطر آتش سوزی را در عرصه های طبیعی خصوصا مراتع خشک استان مورد تهدید جدی قرار می دهد.

گرمای تابستان و خطر آتش سوزی درمراتع خشک

به گزارش قدس آنلاین، تورج همتی با بیان اینکه پوشش خاص گیاهی، خشک بودن مناطق و وزش باد، شرایط را برای گسترش دامنه آتش سوزی درعرصه های طبیعی مستعد می سازد، اظهار کرد:  پیش‌بینی می‌شود ظرفیت آتش‌سوزی به‌دلیل بارش‌های فراوان و رویش‌های مناسب مرتعی نسبت به سال گذشته بیشتر شود.

وی افزود: در زمان آتش سوزی علاوه براینکه  گونه‌های گیاهی ارزشمندی  همچون ارس، زرشک، درمنه و خانواده گندمیان درشعله های حریق می سوزند چنانچه آتش به موقع اطفا نشوند امکان تلفات حیات وحش را نیز به دنبال خواهد داشت.

وی ضمن اشاره به اینکه  در چند وقت گذشته بیشتر از  ۲۰۰ هکتار از عرصه‌های طبیعی در مناطق تحت مدیریت محیط زیست در شهرستان‌های سرخس و قوچان طعمه آتش شده است، گفت: مهار آتش سوزی درعرصه های تحت مدیریت محیط زیست استان  بیشتر اوقات از سوی ماموران یگان حفاظت محیط زیست و با همراهی یگان منابع طبیعی و آبخیز داری، جوامع محلی، نیروهای بسیج و علاقمندان به طبیعت و محیط زیست صورت می گیرد.

همتی افزود: در مواقعی که به‌دلیل صعب العبور بودن مسیر و کوهستانی بودن منطقه، دسترسی به آتش زمان بیشتری را طلب می کند، وسعت آتش سوزی و میزان خسارت بیشتر می شود.

وی با یادآوری شعار « ۸۰ میلیون محیطبان» و «هر ایرانی یک محیطبان» گفت: امروز همه مردم درکنار متولیان محیط زیست و منابع طبیعی قرار دارند و دربرخی مواقع که یک سهل انگاری کوچک از سوی گردشگران و طبیعت گردان، باعث رخ دادن آتش سوزی های گسترده درطبیعت رنجور می شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: و به همین  دلیل است که نقش جوامع محلی درحاشیه مناطق طبیعی و رعایت اقدامات ایمنی، در پیشگیری از وقوع آتش سوزی و کاهش خسارات وارده به طبیعت پر رنگ تر و حساس تر است.

وی درخصوص ورود جوامع محلی در موضوع پیشگیری از وقوع حریق در عرصه های طبیعی بر آموزش و فرهنگ سازی دراین خصوص تاکید کرد وافزود: رسانه ها و خصوصا صدا و سیما در آگاهی بخشی و کاهش بحران های ناشی از وقوع آتش سوزی در طبیعت جایگاه وِیژه ای دارند.

منبع: مهر

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.