۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۷
کد خبر: 666057

تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد تابستان نرسیده، گرمای طاقت‌فرسا آن پیش از خودش به ما می‌رسد. در چنین شرایطی کمتر کسی پیدا می‌شود که بتواند تحمل دمای بالای ۴۰ درجه یا حتی نزدیک به آن را داشته باشد. ناگزیر همه ما به استفاده از وسایل سرمایشی پناه می‌بریم تا دست‌کم ادامه حیات برایمان آسان‌تر شود.

برق مشهد روی خط قرمز

هجوم همه به سمت استفاده از کولر و سایر وسایل سرمایشی بی‌شک میزان بار مصرف انرژی برق را خواه ناخواه با افزایشی قابل‌توجه روبه‌رو می‌سازد که این میزان بار در پیک مصرف ممکن است در برخی مناطق مشکلاتی را برای تأمین برق ایجاد کند.

 وزارت نیرو با همکاری شرکت برق به منظور مدیریت میزان مصرف، نوعی سطح‌بندی در مصرف برای شهرهای مختلف کشور تعیین کرده است.

براساس این سطح‌بندی میزان برق مصرفی در یک شبانه روز برای شهرهای مورد هدف مشخص شده است، به گونه‌ای که اگر میزان مصرف هر شهری بیشتر از آن سطح باشد در منطقه قرمز سطح‌بندی قرار گرفته و مجاز به استفاده بیشتر از برق نیست. میزان مصرف برق در طول شبانه‌روز توسط دست‌اندرکاران این امر رصد و نتیجه آن به صورت روزانه اعلام می‌شود. در این شرایط وضعیت هر شهری طبق میزان مصرف برق آن شهر مشخص می‌شود و در سطح‌بندی سبز، زرد و قرمز قرار می‌گیرد.

سبز شرایط عادی است، زرد نزدیک به خطر و قرمز در منطقه خطر میزان مصرف برق قرار دارد. متأسفانه شهر مشهد برمبنای این سطح‌بندی در تابستان امسال کارنامه قابل قبولی نداشته و به گفته مسئولان مرتبط با این جریان، از ابتدای تابستان تاکنون که ۴۵ روز از آن سپری شده، تنها ۱۰ روز شرایط سبز را به خود دیده و در سایر روزها یا زرد بوده یا قرمز!

 یک میلیون و ۵۵۰ مشترک برق

علیرضا کاشی، مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق مشهد در خصوص آنچه سبب شده میزان مصرف برق مشهدی‌ها به منطقه قرمز برسد، گفت: در شهر مشهد چیزی در حدود یک میلیون و ۵۵۰ مشترک برق وجود دارد که در کنار زائرانی که به این شهر سفر می‌کنند، روزانه میزان قابل توجهی مصرف برق دارند. وی افزود: برای مدیریت مصرف، وزارت نیرو و شرکت توانیر سطح مصرف برق روزانه برای مشهد را هزار و ۵۰۰ تا هزار و ۵۵۰ مگاوات در نظر گرفته است که در حالت عادی و غیر پیک این میزان به هزار تا هزار و ۱۰۰مگاوات بیشتر نمی‌رسد. ما هنوز نمی‌دانیم گاه چه اتفاقی می‌افتد که مصرف برق مشهد حتی از سطح تعیین شده هم بالاتر می‌رود!

  افزایش ۱۰ درصدی مصرف برق

وی در پاسخ به این پرسش که از ابتدای تابستان تاکنون شرایط مصرف برق در مشهد چگونه بوده است، اظهار داشت: از ابتدای تیرماه تاکنون تنها ۱۰ روز مشهد در شرایط سبز قرار گرفته، سایر روزها یا زرد بوده و در خیلی مواقع قرمز شده است. در سال گذشته بیشترین بار مصرفی در یک روز مربوط به یکم مرداد با هزار و ۵۳۸ مگاوات بوده؛ این میزان در ۳۰ تیر به عنوان بیشترین بار مصرفی امسال تاکنون هزار و ۶۳۹ مگاوات شده است؛ این نشان می‌دهد ۱۰ درصد یا حتی بیشتر افزایش مصرف وجود داشته است.

 شناسایی ۱۰ متخلف در حوزه بیت کوین

کاشی تأکید کرد: آنچه مسلم است با وجود بیش از یک میلیون و ۵۰۰ مشترکی که در مشهد برق مصرف می‌کنند و ۸۲ درصد از این اشتراک در حوزه خانگی است، توجه به ضرورت مدیریت مصرف در مشترکان خانگی بیشتر از دیگران احساس می‌شود.

 اداره‌ها و جاهای دیگر کاملاً میزان مصرفشان تحت کنترل است و حتی در مورد بیت کوین هم  نگرانی وجود ندارد، چرا که بیشتر از ۱۰ مورد نبوده و آن‌ها را شناسایی کردیم و برخورد شده است. آنچه می‌تواند کمک حال ما باشد این است که مدیریت درستی در مصارف خانگی داشته باشیم. رعایت اصولی همچون استفاده نکردن از وسایل برقی پرمصرف در اوج مصرف، گذاشتن کولر آبی روی دور کند و درجه ۲۴ برای کولرهای گازی می‌تواند کمک زیادی در این راستا باشد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.