احتمال مرگ یک قلاده پلنگ که هفته پیش در پی حملات متعدد به گله های گوسفند در شمال خراسان رضوی، توسط نیروهای یگان حفاظت اداره کل محیط زیست خراسان رضوی زنده گیری شده بود بخاطر ابتلای این حیوان به عفونت حاد منتشره زیاد است.

احتمال مرگ پلنگ تندروه زیاد است

به گزار ش قدس آنلاین، دامپزشک حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: بدن این پلنگ که تحت درمان گروه مشترک محیط زیست و دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد قرار گرفته نسبت به آنتی بیوتیک و داروهای تجویزی پاسخ نمی دهد لذا وضعیت سلامتی حیوان رو به وخامت می رود.  

دکتر فربد هومن وزن این پلنگ را هنگام زنده گیری ۴۲ کیلوگرم اعلام و بیان کرد: چنین وزنی برای این گونه حیوانی تا ۲۰ کیلوگرم از حالت طبیعی کمتر و نشانگر عفونت حاد در بدنش حداقل از یک ماه پیش از زنده گیری است.

وی افزود: پیش از این پلنگ بیمار در حوزه خارج از قلمرو زیستی خود در پی مبارزه با یک راس گراز وحشی دچار صدمات شدید جسمی و عفونت شده بود. به همین خاطر حیوان که ناتوان از شکار طبیعی شده بود برای زنده ماندن به گوسفندان و سگهای گله روستاییان در حوالی پارک ملی تندوره واقع در شهرستان درگز حمله می کرد که نشاندهنده ضعف زیاد پلنگ و خروج او از چرخه زیست طبیعی اش است.  

این دامپزشک حیات وحش عملیات درمانی حیوانات وحشی را بسیار سخت توصیف و بیان کرد: وحوش مجال انجام معاینه دقیق و عکسبرداری پزشکی را نمی دهند لذا مجبوریم آنها را بیهوش نماییم و همین اقدام عوارضی در پی دارد. با توجه به همه این شرایط کادر درمانی پس از انجام معاینات و قرنظینه پلنگ بیمار تندوره اقدام به دارودرمانی کرد ولی شدت عفونت بالا در جسم این حیوان ارزشمند سبب وخامت وضعیتش شده و بر این اساس احتمال تلف شدن پلنگ بسیار زیاد است زیرا عفونت در تمام اندامهایش منتشر شده است.  

این پلنگ حدودا هشت ساله یکشنبه هفته پیش پس از چند بار حمله به سگهای گله های دامداران محلی در روستای درونگر واقع در حاشیه پارک ملی تندوره در حالی زنده گیری شد که آثار زخم بر جسم حیوان و عفونت محلهای فرورفتگی دندان نیش در قسمتهایی از بدنش گواه نزاع و درگیری با گراز وحشی بود.  

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.