دیدگاه اسلام نسبت به موضوع خانواده، صرفاً همزیستی چند نفر در زیر یک سقف نیست. آموزه‌های اسلامی و قرآنی، خانواده را نظامی جامع و در مسیر کمال می‌بیند و برای آن اهدافی مقدس می‌شمارد. درک موقعیت و جایگاه خانواده از سوی اعضا، نخستین گام در تنظیم روابط بین زوجین است. هر یک از افراد باید به هدف اصلی خانواده توجه داشته و در جهت تأمین آن تلاش و خواسته‌ها و توقعات خود را به سمت آرامش، آسایش و رشد یکدیگر رهنمون سازند.

تحکیم خانواده در سایه آموزه‌های حضرت رضا (ع)

طرح آموزشی زندگی به سبک رضوی هم درست با همین هدف، شکل گرفته است. این طرح با هدف افزایش صیانت و اعتلای کارکرد خانواده و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های آستان قدس رضوی و مجموعه نهادها و تشکل‌های مردمی برای زائران و مجاوران به ویژه زوج‌های جوان که آغاز زندگی خود را با حضور در کنار مضجع حضرت علی بن موسی‌الرضا(ع) شروع می‌کنند به همت مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی به مرحله اجرا گذاشته است.

طرحی که حالا پس از سه سال، نخستین گروه از زوج‌های شرکت‌کننده در آن، اول همین هفته در مشهد، بدرقه شدند تا راهشان را در مسیر زندگی پیش بگیرند.

 کاهش نرخ طلاق به نیم درصد

سرپرست مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی می‌گوید: گردهمایی دوروزه زوج‌های جوان شرکت‌کننده در طرح ملی زندگی به سبک رضوی ۱۲ مردادماه همزمان با سالروز ازدواج امام علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) در سالن همایش‌های مجتمع فرهنگی آیه‌ها با حضور ۳۰۰ زوج جوان مشهدی و خانواده‌های ایشان برگزار شد.

فاطمه دژبرد با اشاره به اینکه این گردهمایی به مناسبت بدرقه زوجین جوان از طرح ملی زندگی به سبک رضوی در دو روز انجام شد، تأکید می‌کند: در این دوره به زوجین برتر در طول دوره، افراد برتر مسابقه کتابخوانی و خادمیاران فعال به رسم یادبود هدایا و تسهیلاتی ویژه اهدا شد، همچنین سونوگرافی رایگان برای زوج‌های شرکت‌کننده دراین طرح در آستانه بارداری در نظر گرفته شده است.

فاطمه دژبرد می‌گوید: طبق نظرسنجی و آمارگیری سال گذشته، آمار طلاق بین این زوجین در مشهد نیم درصد بوده است، این در حالی است که آمار طلاق در جامعه خارج از این طرح، متأسفانه بالای ۲۰درصد است.

 اجرای سراسری؛ گام دوم طرح زندگی به سبک رضوی

سرپرست مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی به اجرای سراسری طرح ملی زندگی به سبک رضوی در گام دوم اجرای آن هم اشاره می‌کند و می‌گوید: طرح زندگی به سبک رضوی سال گذشته، در دومین سال برگزاری در ۱۰ استان کشور اجرا شد و با توجه به اینکه در سال جاری کانون‌های این طرح در ۳۱ استان تشکیل‌ شده است، امسال در تمامی استان‌ها آغاز به کار کرده یا خواهد کرد.

دژبرد می‌گوید: همزمان با بدرقه نخستین زوج‌های شرکت‌کننده در این طرح، بیش از ۳هزار و ۷۰۰ زوج دیگر در ۲۵ استان کشور وارد این طرح شدند تا از خدمات مشاوره-آموزشی آستان قدس رضوی در همین چارچوب بهره گیرند.

دژبرد تأکید می‌کند: استان‌های باقیمانده هم  در دهه ولایت، طرح زندگی به سبک رضوی را آغاز می‌کنند و این شروع سراسری یک طرح ملی پس از سه سال اجرای اولیه است.

 تحکیم خانواده؛ هدف اصلی طرح

سرپرست مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی، تحکیم خانواده را هدف اصلی طرح ملی زندگی به سبک رضوی می‌داند. فاطمه دژبرد می‌گوید: این طرح ملی را ویژه زوج‌هایی که نهایتاً یک سال از ازدواج آن‌ها گذشته، برگزار می‌کنیم. این زوج‌ها در سراسر کشور می‌توانند با رجوع به سامانه زندگی به سبک رضوی، برای حضور در مشهد و برگزاری کلاس‌های آموزشی اقدام کنند.

فاطمه دژبرد تصریح می‌کند: پس از گذراندن کلاس‌ها و برگشتن زوج‌ها به محل زندگی خود، فهرست اسامی آن‌ها به کانون‌های خادمیاری خانواده در ۳۱ استان کشور داده می‌شود تا بر اساس هشت سرفصل ذیل واژه مودت و رحمت بسته‌های آموزشی نظیر کلاس‌های آموزشی، کارگاه‌ها و مشاوره‌ برای آن‌ها برگزار کنند.

دژبرد گفت: با توجه به اینکه عمده طلاق‌ها در سال‌های اول زندگی زوجین اتفاق می‌افتد، خدمات آموزشی مشورتی طرح زندگی به سبک رضوی تا سه سال پس از ازدواج افراد ادامه دارد.

 همکاری ۷ هزار خادمیار در سراسر کشور

سرپرست مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی به فعالیت کانون‌های خادمیاری هم اشاره می‌کند و می‌گوید: این کانون‌ها هم‌ اکنون با حضور بیش از ۷ هزار خادمیار در همه ‌استان‌های کشور فعال هستند. ‌در کانون خادمیاری خانواده‌ محور فعالیت تشکیل، تحکیم و تعالی خانواده است و در همین راستا طرح زندگی به سبک رضوی ‌به‌صورت فصلی برگزار می‌شود. خادمیاران پشتیبان زوجین؛ افرادی متخصص از حوزه‌های علمیه سراسر کشور هستند و در طول سه سال اجرای ‌این طرح مشورت‌های لازم را ارائه می‌کنند. ‌

دژبرد با بیان اینکه در طرح زندگی به سبک رضوی ۱۰ سرفصل آموزشی و پنج فعالیت اجتماعی مطرح می‌شود، می‌گوید: طرح زندگی به ‌سبک رضوی در سال ۹۷ در هفت استان کشور برگزار شده است و با مشارکت خادمیاران در سال ۹۸، همه استان‌های کشور زیر پوشش اجرای این ‌طرح قرار خواهند گرفت. وی ادامه می‌دهد: برنامه‌ریزی ‌شده است تا ۷درصد از ازدواج‌های سالانه استان‌ها را خادمیاران در طرح زندگی به سبک رضوی زیر ‌پوشش قرار دهند. ‌

دژبرد می‌گوید: به ازای هر ۳۰ تا ۵۰ زوج، یک خادمیار خانواده وجود دارد که به ‌عنوان پشتیبان زوجین فعالیت کرده و ضمن تماس با زوجین و پیگیری امور آموزشی طرح زندگی به سبک رضوی به مشاوره مسائل خانواده و حل مشکلات زندگی زوجین می‌پردازد و اگر مشکل آن‌ها توسط خادمیار حل نشد به مشاوره تلفنی و سپس به‌ صورت مشاوره حضوری ارجاع داده می‌شود.

 هشت سرفصل آموزشی برای ایجاد مودت

سرپرست مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی می‌گوید: تاکنون بیش از ۲۱ هزار زوج در این طرح شرکت کرده‌اند که بیش از ۵۰درصد آن‌ها حضور فعالی در برنامه‌های طرح زندگی به سبک رضوی دارند.

وی خاطرنشان می‌کند: آموزش‌های حضوری و غیرحضوری، فعالیت‌های اجتماعی، مشاوره حضوری و غیرحضوری و... از خدمات صورت گرفته در طرح زندگی به سبک رضوی است.

سرپرست مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه در این طرح سعی بر همراهی سه ساله با زوجین برای تحکیم و قوام بیشتر خانواده‌هاست، می‌گوید: این طرح شامل بخش‌های مختلفی در قالب آموزش‌های حضوری، غیرحضوری، فعالیت‌های اجتماعی، مشاوره‌های حضوری و تلفنی است که زوجین را پشتیبانی و همراهی میکند.

وی ادامه می‌دهد: در این طرح هشت سرفصل آموزشی شامل مسئولیتهای زوجین، مسائل تربیت فرزند، ارتباط با خویشاوندان و مباحث اخلاقی ناظر بر نقشها در خانواده مطرح می‌شود که زوجین در این هشت سرفصل با مؤلفههای مختلف مودت و رحمت که در قرآن از آن یاد شده و مایه آرامش و تمکین خانواده است، آشنا میشوند.

سرپرست مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه فعالیت‌هایی در عرصه تسهیل تشکیل خانواده نیز انجام داده‌ایم، می‌گوید:

رهبر معظم انقلاب یکی از آسیب‌های حوزه خانواده را کاهش نرخ ازدواج عنوان کردند و راهکار حل آن را احیای سنت واسطه‌گری و تسهیلگری ازدواج دانستند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.