مارشال بیلینگزلی که برای یک دوره یک ساله ریاست FATF را بر عهده داشت صراحتا از نقش FATF در موثر شدن نظام تحریم‌های آمریکا علیه ایران سخن می‌گوید.

چریک‌های کت‌وشلواری آمریکا/ مارشال بیلینگزلی مجری تحریم‌ها علیه ایران در قامت رئیس FATF

قدس آنلاین: ایالات متحده آمریکا سالهاست جنگ تمام عیار اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران به راه انداخته است و در این کارزار فشار حداکثری هسته مرکزی اقدامات آمریکا ، وزارت خزانه داری می باشد که در حکم اتاق جنگ آمریکا عمل می نماید. اتاق جنگی متشکل از کارشناسانی که وظیفه سلاح سازی از ابزار مالی اعم از استفاده از سلطه دلار بر جهان ، تحریم ها و امثالهم علیه مخالفان خود در سراسر جهان را دارند.

خبرگزاری رویترز طی گزارشی وزارت خزانه داری آمریکا را اینگونه توصیف می کند : «اتاق جنگ مدرن آمریکا چیزی شبیه به این است: ساعت‌های روی دیوار، زمان را در کابل، تهران و بوگوتا (پایتخت کلمبیا) نشان می‌دهد. افراد پشت میز، بیشترشان جوان هستند. صحبت بر سر اهداف مورد نظر است و در نیمه های شب ، تماس هایی با اروپا انجام می گیرد. اما این اتاق جنگ جدید، نه در وزارت دفاع آمریکا، بلکه در وزارت خزانه‌داری این کشور است. سلاح‌های مورد استفاده نیز نه پهپاد و موشک کروز، بلکه تحریم‌های اقتصادی است که با هدفی مشابه و به منظور ضربه زدن به منافع اقتصادی دشمنان آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرند.»

خوان زاراته معاون سابق اداره تروریسم و اطلاعات مالی وزارت خزانه داری آمریکا در کتاب خود تحت عنوان «جنگ خزانه‌داری» کارشناسان وزارت خانه داری را چریک های کت و شلواری می خواند و می‌ نویسد: «زرادخانه آمریکا شامل هواپیماهای بدون سرنشین، موشک‌های تام‌هاوک و چریک‌هایی با کت و شلوار خاکستری است. وظیفه این چریک‌ها تبدیل ابزار مالی و اقتصادی به سلاحی قوی، علیه دشمنان آمریکاست.»

 مارشال بیلینگزلی نقطه وصل نظام‌ تحریم‌های آمریکا با FATF

مارشال بیلینگزلی (Marshall Billingslea) در ژوئن ۲۰۱۷ توسط مجلس سنای آمریکا به عنوان دستیار معاون وزیر در دفتر امور تروریسم و اطلاعات مالی منصوب شد.

قبل از این مسئولیت، بیلینگزلی از ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷ مدیر عامل شرکت خدمات مشاوره مالی Deloitte بود و گروه خدمات فدرال تجارت اطلاعات را اداره می کرد. او همچنین به عنوان مشاور خارجی در تعدادی از شرکت های هوا فضا ، دفاع و امنیت مشغول به کار بود.

علاوه بر شغل دولتی بیلینگزلی در وزارت خزانه داری، او در چندین جایگاه دیگر در وزارت دفاع و سنای آمریکا نیز حضور داشته است. او به عنوان معاون وزیر نیروی دریایی مسئول سیاستگذاری و برنامه ریزی نیروی دریایی بود. در آن زمان، بیلینگزلی مشاور اصلی وزیر نیروی دریایی در امورسیاست خارجی و نظارت بر برنامه های اطلاعاتی و برنامه های حساس نیروی دریایی را در اختیار داشت. قبل از آن مارشال بیلینگزلی به عنوان مشاور دبیرکل ناتو برای سرمایه گذاری در امور دفاعی (ASG DI) خدمت می کرد.

او همچنین به عنوان مشاور وزیر دفاع آمریکا برای عملیات های ویژه و مناقشات شدید و معاون دستیار وزیردفاع برای خط مشی مذاکرات نیز فعالیت کرده است. مدال دفاع برای خدمات عمومی برجسته توسط وزیر دفاع و وزیر نیروی دریایی آمریکا نیز به او اهداء شده است.

بیلینگزلی پس از حوادث ۱۱ سپتامبر عهده دار نظارت بر عملیات‌های ویژه وزارت دفاع آمریکا علیه القاعده گردید و در این سِمت ضمن افزایش ۴۷ درصدی بودجه فرمان‌دهی عملیات‌های ویژه آمریکا و افزایش شمار نیروهای ویژه و نیروهای «سیل» (کماندوهای جنگ چریکی) ارتش، اقدام به مهندسی اقدامات جهانی وزارت دفاع علیه سازمان‌های تروریستی در قالب به‌اصطلاح «جنگ جهانی علیه تروریسم» نمود. بیلینگزلی مدرک کارشناسی خود را از کالج شناخته‌شده «دارتموث» و کارشناسی ارشد خود را از دانشکده حقوق و دیپلماسی «فلچر» دانشگاه «تافتس»  اخذ کرده  است.

نهایتا مارشال بیلینگزلی ، که هم اکنون در دفتر تروریسم و اطلاعات مالی وزارت خزانه داری آمریکا یا همان اتاق جنگ آمریکا به عنوان دستیار معاون تروریسم و اطلاعات مالی فعالیت می‌کند و با سفرهایی متعدد به کشورهای منطقه، به دنبال فشار تحریمی علیه ایران است، از ۱ ژوئن ۲۰۱۸ به مدت یکسال به عنوان رئیس کارگروه ویژه اقدام مالی FTAF نیز انتخاب شده است.

مارشال بیلینگزلی در شرایطی که تا چندی پیش ریاست FATF را نیز بر عهده داشت، سفرهای متعددی جهت ایجاد اجماع و فشارهای تحریمی به ایران داشته است. وی در سفری که ۳۰ تیر ۹۷ به ترکیه داشت در کنفراس خبری گفت: «مهمترین دلیل سفرم به ترکیه بحث درباره بدترین حامی تروریسم در جهان یعنی ایران است. آمریکا ارزیابی‌هایی درباره فعالیت‌های مختلف رژیم ایران انجام داده که تهدید مستقیمی علیه آمریکا، ترکیه و دیگر متحدان ناتو است.

مهمترین موضوع که میان مقامات ترکیه و آمریکا مورد بحث قرار گرفته عملیات مشترک علیه تأمین مالی تروریسم است. تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا بسیار فراگیر خواهد بود چون رفتار ایران بسیار نگران‌کننده شده و خطر آغاز یک بحران در سرتاسر خاورمیانه را به‌وجود آورده است.

اقدامات ایران جهان را مکانی بسیار خطرناک کرده است. چه اتفاقی خواهد افتاد اگر موشک‌های آنها در ریاض فرود آید و چه اتفاقی خواهد افتاد که گروه‌های مسلح مورد حمایت ایران یک اشتباه محاسباتی در سوریه در قبال اسرائیل مرتکب شوند. بنابراین ما احساس می‌کنیم که فشار اقتصادی شیوه مناسبی برای مقابله با این چالش بوده تا مانع از هرگونه محاسبات اشتباه شویم، بنابراین شما انتظار دارید که ما بسیار فعال تر از گذشته باشیم. شرکت‌های ترکیه‌ای باید بدانند که در صورتی که به تجارت با ایران بپردازند قادر نخواهند بود که در بازار آمریکا فعالیت کنند.»

وی در سفری که مردادماه ۹۷ به کشورهای واقع در آسیای جنوب شرقی از جمله اندونزی، مالزی و سنگاپور داشت، مارشال بیلینگزلی اینگونه از اهداف دیدار دو روزه از سنگاپور می‌گوید : «قطعا آن‌ها را به توجه به تحریم‌ها ترغیب می‌کنیم. این کشورها در صورت تجارت با ایران، دیگر با آمریکا  تجارتی نخواهند داشت. نباید ما به کشورها دیکته کنیم که چه کاری باید یا نباید انجام دهند، اما بسیار واضح می‌گوییم که شرکت‌های این کشورها  باید تصمیم تجاری آگاهانه اتخاذ کنند زیرا اگر آن‌ها تصمیم بگیرند که با ایران و در امور ممنوع شده کار کنند، دیگر قادر نخواهند بود با آمریکا یا نظام مالی آمریکا تجارت کنند. ما می‌خواهیم در این کشور درباره نحوه فعالیت ایرانی‌ها و تلاش آن‌ها در پنهان نگه داشتن مالکیت خود بر شرکت‌ها رایزنی کنیم.»

مارشال بیلینگزلی این عضو ارشد وزارت خزانه داری آمریکا که تا چندی پیش به مدت یکسال ریاست گروه ویژه اقدام مالی موسوم به FATF را برعهده داشت در اظهاراتی صریحا تصویب لوایح مرتبط با FATF را یکی از راه های حفظ فشار بر روی ایران ذکر می کند و می گوید :«در رابطه با حفظ فشارها بر روی حکومت ایران، یکی از کارهایی که آنها (ایرانی ها) باید انجام دهند این است که باید یک چارچوب قانونی ایجاد کنند و برای توقف تامین مالی تروریسم پاسخگو باشند. آنها به اندازه کافی قانون ندارند و من هم نمی دانم که آن قوانین را اگر داشتند رعایت می کردند یا نه؟ اما آنها این چارچوب قانونی را ندارند و ما آنقدر اصرار می کنیم تا قوانین مقابله با پولشویی را تصویب و اجرا کنند. باید علیه بخش مالی آنها اقدامات مقابله ای انجام دهیم.»

بیلینگزلی دقیقا در زمانیکه ریاست FATF را برعهده داشت، در جلسه استماع کنگره آمریکا در سپتامبر ۲۰۱۸ (شهریورماه ۱۳۹۷) یعنی همزمان با اوج گیری قیمت دلار در بازار آزاد و وضعیت بلاتکلیف لایحه الحاق ایران به کنوانسیون CFT در مجلس شورای اسلامی ، صراحتا اعلام کرد: «تلاش های ما همراه با سوء مدیریت و فساد در اقتصاد ایران هم اکنون به نتایجی دست یافته است و من امروز به کنگره یکی از مهمترین شاخص های اقتصادی این روزهای ایران را نشان می دهم و این شاخص، ارزش ریال نسبت به دلار آمریکاست. در طول تاریخ تحریم های ایران ما چنین افتی را در ارزش ریال ندیده ایم. ریال ایران اکنون به اندازه یک صد و چهل هزارم دلار معامله می شود {یک دلار معادل ۱۴۰ هزار ریال است}و دو سوم ارزش خود را از دست داده است.»

مارشال بیلینگزلی این عضو ارشد اتاق جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران در جلسه کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا به صراحت از نقشFATF  در اجرای تحریم‌ها علیه ایران و کره شمالی می‌گوید: «به قیاس مشابه، فعالیت‌های FATF  برای تقویت اجرای تحریم‌های سازمان ملل در سطح جهان و پاسخگو کردن کشورهای کم‌کار از طریق فرایند "لیست خاکستری" آن، به تضعیف تلاش‌های روسیه برای دور زدن ممنوعیت‌های بین‌المللی علیه معامله با ایران و کره شمالی یا سایر برنامه‌های تحریمی سازمان ملل، کمک می‌کند.»

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.