یک عکاس خبری گفت: بایستی فضای تعامل بین دستگاه‌های اجرایی و بدنه دولت و صنف رسانه‌ها و خبرنگاران به‌وجود آید و مسئولان دست خبرنگاران را در خبرنویسی و قلم‌فرسایی بیشتر باز بگذارند.

لزوم ایجاد فضای تعامل بین دستگاه‌ها و رسانه‌ها/ مسئولان دست خبرنگاران را باز بگذارند

به گزارش قدس آنلاین، سید حمید هاشمی ضمن تبریک روز خبرنگار در خصوص دلایل ضعف صنف خبرنگاران و ضعف آن‌ها در پیگیری مطالبات خودشان اظهار کرد: ضعف صنف خبرنگاران از دو بعد قابل ملاحظه است؛ یکی بعد کاری و دیگری بعد شخصی و زندگی‌شان. بعد کاری صنف خبرنگاران می‌تواند دلایل عمده‌ای داشته باشد که تاحدودی به سیاست‌گذاری‌های کلانی که در جامعه جاری است، برمی‌گردد و هم‌چنین به ضعف برخی از مدیرانی که در دستگاه‌های تصمیم‌گیرنده هستند. این بعد از حیطه قدرت و اختیار خبرنگاران خارج است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال اگر با دید اجتماعی بنگریم، گزارشی از یک منطقه محروم با تمام مشقات و سختی‌ها تهیه می‌شود و همه ادله و مستندات و قلم‌فرسایی‌های مطبوعاتی در آن رعایت می‌شود؛ ولی زمانی که می‌خواهد به مرحله تصمیم‌گیری و انجام اقدامی برای این گزارش منتهی شود و بازتاب‌هایش را داشته باشیم، متاسفانه اقدامی صورت نمی‌گیرد و در پیچ و خم دستگاه‌های اداری و نامه‌نگاری‌ها می‌ماند و بعضی دستگاه‌های دولتی معضل را به یکدیگر حواله می‌دهند. این مسائل از ید قدرت خبرنگاران خارج است و به دستگاه‌های تصمیم‌گیرنده برمی‌گردد.
قرار نیست خبرنگاران مشکلی بر مشکلات دولت‌ها اضافه کنند، قرار است که مشکلات را حل کنند
این عکاس خبری تصریح کرد: اگر از بعد سیاست‌های کلان و نگاه دولت‌ها به خبرنگاران بنگریم، مسئولان بایستی مقداری دست خبرنگاران را در نگارش اثر، خبر و گزارش باز بگذارند؛ یعنی این قضیه باید فرهنگ‌سازی شود که خبرنگاران بتوانند بنویسند، قلم‌فرسایی کنند و گزارش‌ها را منعکس کنند. قرار نیست خبرنگاران مشکلی بر مشکلات دولت‌ها اضافه کنند، قرار است که مشکلات را حل کنند؛ یعنی یک طرف بحث اطلاع‌رسانی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران است و طرف دیگر تصمیم‌گیرندگانی هستند که باید با کمک صنف خبرنگاران مشکلات را حل کنند.
خبرنگاران به عنوان جبهه مخالف مسئولین دیده می‌شوند
هاشمی خاطرنشان کرد: متاسفانه دست‌اندرکاران، خبرنگاران را در خیلی از صحنه‌ها و مقاطع، به عنوان جبهه مخالف خود می‌بینند؛ در حالی که اینگونه نیست و بسیاری از گزارش‌ها بوده که مسئولین امر مطلع نبودند و بر اساس نگارش‌ها و خبررسانی‌های اهالی رسانه مطلع شدند و گره از مشکلی باز شده، اما در نگاهی کلی، این قضیه همیشه جاری نیست؛ یعنی خبرنگاران خیلی مکان‌ها نمی‌توانند حضور داشته باشند که این از مشکلات حوزه کاری‌شان است.  
وی با بیان این‌که از حضور خبرنگاران در بعضی اماکن جلوگیری و ممانعت به عمل می‌آید، افزود: در مجموع خبرنگاران باید محرم باشند و به دید محرم بودن به آن‌ها نگاه شود که در همه زمان‌ها این اتفاق نمی‌افتد. بعضی اوقات مساعدت دارند و نگاهشان، مثبت و اثرگذار است و تعامل دارند.
این عکاس خبری عنوان کرد: به تازگی مطبوعات، جزو مشاغل سخت و زیان‌آور به‌صورت رسمی شناخته شده، در حالی که در گذشته، این قضیه خیلی از قوت محکمی برخوردار نبود. در قوانین اداره کار و بیمه مشاغل سخت و زیان‌آور شرایطی دارند و بعد از این‌که اصل قضیه به عنوان سخت و زیان‌آور شناخته شود، از لحاظ دستگاه متبوع کاری که شاغلین از جمله خبرنگاران آنجا هستند، بایستی مقداری از هزینه‌های درصدهای متعلقه بیمه بیکاری یا قوانینی که تابع اداره کار هست، پرداخت شود تا به‌صورت رسمی و قانونمند خبرنگاران بتوانند از سخت و زیان‌آور بودن شغلشان استفاده کنند.  
هاشمی بیان کرد: در خصوص قضیه مالی دستگاه‌های مربوطه، خبرگزاری‌ها و مطبوعات تاحدودی ممکن است با کمبود بودجه مواجه باشند و در این امر کوتاهی شود؛ ولی اصل قضیه این‌که، جزو مشاغل سخت و زیان‌آور است و اگر دولت بتواند مساعدتی کند و شرایطی را فراهم کند که اگر تاکنون جزو مشاغل سخت و زیان‌آور نبوده و بعد از این شناخته شود، مساعدت‌های مالی‌ای به دفاتر رسانه صورت گیرد تا بتوانند این هزینه‌ها را پرداخت کنند و شاغلین و خبرنگاران بتوانند از این مزایای قانونمند استفاده کنند. در مطبوعات استانی هم به همین شکل بوده و روزنامه‌هایی بوده‌اند که بعد از قضیه سخت و زیان‌آور بودن، هزینه‌ها را پرداخت کردند و پرسنل و خبرنگاران توانستند از این قضیه استفاده کنند؛ البته این یک بعد قضیه است.
وی اضافه کرد: مسئله دیگر این‌که روزنامه‌نگاری و خبرنگاری در فضای فعلی در ایران و کشورهای دیگر هم به همین صورت است؛ البته ممکن است در کشورهای دیگر این بحث خیلی انعکاس پیدا نکند. خبرنگاری شغل پراسترس و پرخطری است؛ به این لحاظ که خبرنگار باید امین باشد و آن چه را که واقعیت دارد و جاری و ساری هست را منعکس کند و اگر خلاف آن خواسته یا ناخواسته منعکس شود، درگیر مجازات‌های مربوطه خودش از طریق فضاهای دادگاهی اهالی رسانه و مطبوعات خواهد بود و پیگیری خواهد شد؛ لذا خیلی باید در این زمینه مراقبت کنند.
این عکاس خبری برجسته مشهدی عنوان کرد: مکان‌هایی هستند که خبرنگاران برای تهیه خبر و عکس آنجا حضور می‌یابند و بی‌دلیل دچار مشکل می‌شوند و تا مرحله بازداشت نیز پیش می‌روند. این‌ها مسائلی است که ممکن است عموم خیلی آگاهی نداشته باشند که یک خبرنگار با چه سختی‌ها و مشغله‌هایی ممکن است در حین انجام کار درگیر باشد. مواردی بوده که حتی خبرنگار مورد ضرب و شتم قرار گرفته و مجروح شده، ابزار خبرنگار مفقود شده است؛ چه خبرنگارانی در حوزه جنگ و چه در حوزه خبرهای اجتماعی، حوادث و ... که برایشان این اتفاقات افتاده و اگر برای عموم و دستگاه‌های دیگر اطلاع‌رسانی شود، به خوبی واقف خواهند بود که خبرنگاری جزو مشاغل سخت و زیان‌آور است.
فضای تعامل بین دستگاه‌های اجرایی و بدنه دولت و صنف رسانه‌ها و خبرنگاران به‌وجود آید
هاشمی در خصوص لزوم خبرنگاری در دنیای امروز بیان کرد: طبیعتا بایستی فضای تعامل بین دستگاه‌های اجرایی و بدنه دولت و صنف رسانه‌ها و خبرنگاران به‌وجود آید؛ خبرنگاران قرار نیست مشکلی بر مشکلات مملکت اضافه کنند، قرار نیست باری به ناحق بر دوش مسئولین دولت و مدیران دستگاه‌های اجرایی باشند؛ خبرنگاران در لایه‌های اجتماع قرار گرفتند که از طریق اطلاع‌رسانی‌هایشان باری از مشکلات برداشته شود.
وی عنوان کرد: پای صحبت هر کدام از خبرنگاران در کل مملکت بنشینید و از خاطرات آن‌ها گفته شود، گزارش‌هایی از عملکردشان خواهند فرستاد که نشان می‌دهد بسیاری از مشکلات را توانستند در طبقات مختلف جامعه حل کنند. به عنوان مثال من سال ۷۵ گزارشی از یکی از روستاهای محروم مرزی در استان‌های خراسان جنوبی داشتم؛ مردمانی که بسیار در مضیقه بودند و تمام اغذیه و محصولات آن‌ها از شیر بز و گوسفند تهیه می‌شد و آب و برق نداشتند و خانه‌هایشان در داخل زمین بود. سال ۷۵ فضای خیلی خاصی در رسانه حاکم بود و محدودیت‌های زیادی در نوشتار بود و خطوط قرمز خیلی زیاد بود؛ به نوعی می‌توان گفت که خودسانسوری ما در آن ایام بسیار زیاد بود. من از این منطقه گزارش تهیه کردم که طی این گزارش بعضی از دستگاه‌های اجرایی زیر سوال رفته بودند و در نهایت وضعیت آن روستا و روستاییان بسیار بهبود یافت؛ به نوعی بازتاب‌های یک گزارش و فرار کردن از خودسانسوری‌های بی‌دلیل منجر به آبادی یک منطقه شد.
اندیشه و قلم خبرنگاران و گزارشگران رسانه گره‌گشاست
این عکاس خبری ادامه داد: اگر مسئولین واهمه‌ای از قلم‌فرسایی‌های خبرنگاران نداشته باشند، خیلی از مشکلات حل می‌شود. ما خیلی از مسائل را خودمان بی‌دلیل سانسور می‌کنیم؛ درصورتی که هیچ ضربه‌ای به کشور ما، مدیران و دست‌اندرکاران ما وارد نمی‌کند. اندیشه و قلم عمده خبرنگاران و گزارشگران رسانه گره‌گشاست و باری را بر دوش مسئولین و مدیران و دولت نخواهد افزود؛ فقط مشکلات را برمی‌دارند و سعی در حل آن دارند.
هاشمی بیان کرد: باید بین دستگاه‌های اجرایی و صنف رسانه فضای تعامل و دوستی به‌وجود آید و به دید دوستی به هم بنگرند و نگاه مثبت با یکدیگر داشته باشند. این مهم‌ترین منظومه‌ای است که باید به‌وجود آید، البته نسبت به سال‌های قبل اکنون خیلی فضا بهتر شده و به مراتب هم بیشتر می‌شود.
در حال خروج از فضاهای خودسانسوری هستیم
هاشمی خاطرنشان کرد: در گذشته در زمینه نگارش‌ها و قلم زدن خبرنگاران خیلی محدودیت وجود داشت؛ ولی اکنون تاحدود بسیاری در حال خروج از این فضاهای خودسانسوری هستیم و ان‌شاءالله این مشکل حل شود و بتوان قدم مثبت‌تر و بهتری برداشت.
وی تصریح کرد: خبرنگاران سختی کار را می‌پذیرند و هیچ حرف و حدیث و گله‌ای هم نیست؛ منتها آن چیزی که به خبرنگاران انگیزه می‌دهد، این است که دستشان باز باشد و مسئولین به آنچه که مکتوب می‌شود و تراوشات ذهنی و خبر نوشتن‌ها و گزارش نوشتن‌های اهالی رسانه توجه کنند و به دید مثبت نگاه کنند. ‌
منبع: ایسنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.