مترسک‌ها هم دنیایی از حرف و کلام دارند! حتی اگر عنوان نمایشگاهی عکسی، «سکوت قصه» باشد و ۲۰ قاب عکس رنگی از مترسک‌ها روی دیوار نمایشگاه رفته باشد، باز هم بیانگر این نکته است که مترسک‌ها دنیایی از حرف و کلام دارند.

   اینجا؛ مترسک‌ها حرف می‌زنند

«سکوت قصه» عنوان نمایشگاه عکسی است که از عصر جمعه گذشته در نگارخانه فرزاد مشهد مقدس گشایش یافته و تا روز چهارشنبه برقرار است. نوشین وفادار؛ خالق مجموعه عکس‌هایی از مترسک‌هاست تا با این بهانه از تله تنهایی آدم‌های امروزی به ویژه جوانان و نوجوانان با مجموعه‌اش سخن‌ها بگوید و تلنگری بزند بر سکوت نسلی که در سکوتش سخن می‌گوید و فریاد سر می‌کشد.

نوشین وفادار چهره نام آشنای جامعه هنری و عکاسی کشور و خراسان رضوی است. سه دهه فعالیت هنری و عکاسی وی موجب شده، تا از یکنواختی ظاهری ۲۰ قاب عکسی که نقطه فشارش مترسک‌ها هستند؛ نهراسد. شجاعانه دل به مزرعه می‌زند! مزرعه‌ای که نه در فنلاند، بلکه در همین نزدیکی‌های مشهد مقدس و در شهرستان نیشابور است. مزرعه شگفت‌انگیز و عجیب فنلاند که حالا تبدیل به یکی از جاذبه‌های گردشگری این کشور شده است را احتمالاً بشناسید. مزرعه‌ای با انبوه مترسک‌ها و البته داستان مترسک‌هایی که هر گردشگر باید با تماشای آن از سکوت مترسک رمزگشایی نماید.

وفادار خود می‌گوید: مزرعه پیرمرد نیشابوری مدل کوچک‌تری از آن مزرعه است. البته پیرمرد را چه به مزرعه مترسک‌های فنلاند! روحش هم بی‌خبر است و همین بر جذابیت مزرعه می‌افزاید.

 اینجا نیز مترسک‌های بسیاری جانمایی شده است. این مدرس هنر عکاسی در پاسخ به این پرسش که چرا تنهایی را دستمایه نمایشگاه و عکاسی کردید؛ بیان کرد: چون تنهایی یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های انسان‌های امروزی است. در زندگی شهرنشینی و مدرن امروزی تنهایی بیمارگونه تبدیل به چالش شده و بسیاری از جامعه‌شناسان و روان‌شناسان درباره این موضوع به تحقیق و پژوهش پرداخته‌اند. مترسک‌های مجموعه هر یک نشانی از آدم‌های این جامعه شهرنشین مدرن هستند که پشت نقابی مهر پوشش بر تنهایی خود زده‌اند.

 این نقاب به معنای نقاب تزویر نیست، بلکه یک نقاب خودآگاهی است که می‌تواند منجر به بیماری و افسردگی شود که از آن به عنوان تله تنهایی نام برده‌اند. از این تنهایی نه باید گریخت و نه در دام آن بیفتیم. پناه بردن به شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام حکایت همان نقاب است که انسان‌ها بر تنهایی خود زده اند، اما در واقع به خاطر تنهایی خود به صورت افراطی روی به شبکه‌های اجتماعی می‌آورند.

وی در ادامه با اشاره به تهدیدات فضای مجازی برای نسل جوان، افزود: نمی‌توان مانع حضور نسل جوان و پناه‌آوری آنان به فضای مجازی شد، اما می‌توان به نسل جوان آگاهی داد. این مهم بر عهده رسانه‌هاست. همه باید دست به دست هم دهند تا نسل جوان به ثبات و آگاهی در میزان استفاده از فضای مجازی برسد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.