عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: مردم مشهد نقشی درخور توجه در انقلاب مشروطه داشتند و نه تنها نظاره گر منفعل انقلاب نبودند، بلکه مبارزات آن‌ها در دوران قبل از مشروطه زمینه ساز این انقلاب شد.

مردم مشهد نقش مؤثری در انقلاب مشروطه داشتند

به گزارش قدس آنلاین، همزمان با سالروز بزرگداشت مشروطه، سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، بیستمین ویژه برنامه سه شنبه‌های فرهنگی را با رونمایی و معرفی از قدیمی‌ترین نشریه‌های دوره مشروطه موجود در گنجینه رضوی برگزار کرد.

در این مراسم دکتر یوسف متولی حقیقی عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به نقش شهر مشهد در انقلاب مشروطه اظهار کرد: برخی از مورخان در نگاشتن تاریخ انقلاب مشروطه، معتقدند که به دلیل جو مذهبی حاکم بر مشهد و دوری از شهرهای اصلی مشروطه خواه، مردم شهر در مشروطه نقشی نداشتند و حتی در برابر آن ایستادگی کردند، اما برخی دیگر نیز نقش مردم مشهد را درخور توجه در انقلاب مشروطه می‌دانستند که نه تنها نظاره گر انقلاب نبودند، بلکه مبارزات آن‌ها زمینه ساز برخی از حرکت‌ها و مبارزاتی بود که منجر به انقلاب مشروطه شد.

وی تصریح کرد: این در حالی است که اسناد و مدارک و کتاب‌ها نشان می‌دهد که خراسانی‌ها به ویژه مردم مشهد نه تنها در انقلاب مشروطه نقش مؤثری داشتند بلکه از پیشگامان این انقلاب نیز بودند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: بسیاری از مبارزان شاخص مشروطیت، از جمله آخوند خراسانی رهبر بزرگ انقلاب مشروطیت که از نجف انقلاب را هدایت می‌کرد، متولد و بزرگ شده شهر مشهد بودند و نقش اثرگذاری در انقلاب مشروطه داشتند.

متولی حقیقی گفت: با توجه به سو عملکرد حکام خراسان در آستانه انقلاب مشروطه و شورش مردم مشهد در سال ۱۳۲۳ قمری بر علیه آصف الدوله شیرازی، همچنین وقایعی از قبیل به گلوله بستن گنبد رضوی به دستور آصف الدوله شاهسون، جنبش تنباکو و شورش مردم مشهد در ۵ روز و عقب نشینی ناصرالدین شاه، نشان از پیشگام بودن مردم مشهد در انقلاب مشروطیت دارد.

متولی حقیقی افزود: برگزاری انتخابات مجلس یکم، تشکیل انجمن ایالتی مشهد یا همان انجمن معدلت رضوی و در اختیار گرفتن اداره امور مشهد و چندین انجمن مشروطه خواهان از جمله نخستین کوشش‌های مشروطه خواهان مشهدی پس از صدور فرمان مشروطیت است.

گفتنی است؛ حسن ختام این مراسم نیز رونمایی از قدیمی‌ترین نشریه‌های دوره مشروطه موجود در گنجینه آستان قدس رضوی بود.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.