البرز- رئیس کل دادگستری استان البرز با اشاره به اینکه برنامه ویژه ای برای کاهش جمعیت کیفری در زندان‌ها داریم، گفت: طبق آنچه مورد تاکید قانون و تاکید ریاست محترم قوه قضائیه است باید از صدور قرار بازداشت‌های موقت غیرضروری اجتناب کرد.

برنامه ویژه‌ای برای کاهش جمعیت کیفری در زندان‌ها داریم

به گزارش قدس آنلاین وبه نقل از روابط عمومی دادگستری البرز، حسین فاضلی هریکندی اظهار کرد: یک از موارد مهم، کاهش جمعیت کیفری است که در این قالب برنامه‌هایی را با جدیت در سطح استان البرز پیگیری خواهیم کرد.  

عالی ترین مقام قضایی استان البرز با این توضیح که فلسفه زندان بصورت تئوری و عملیاتی هر دو باید مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: این رویکرد مهم مشتمل بر مباحث اصلاح و بازپروری شخص بزهکار است.

وی با تاکید بر اینکه هدف از زندان نگهداری شخص بزهکار در یک دوره زمانی برای اصلاح و بازگشت به جامعه است بیان کرد: جرم، انحراف از مسیر قانون است و در این راستا تصمیم نظام قضائی برای شخص بزهکار از ابتدا تا صدور حکم قطعی وی این است که طی دوره تعیین شده در زندان و تحت مجموعه اقدامات تامینی، تربیتی و اصلاحی قرار گیرد.

وی با اشاره به بحث اجرای احکام کیفری گفت: نیاز به عزم همه نهادهای حکومتی و دستگاه‌های اجرایی برای حل مشکل در شناسایی اموال محکومین است؛ در مسائلی مانند مهریه اعتقاد داریم که در دیون ابتدایی، اصل بر اعسار است و توانایی مالی محکوم علیه باید اثبات شود.

عالی‌ترین مقام قضایی استان البرز با تاکید بر اینکه در جرائم غیرعمدی نباید افراد به زندان فرستاده شوند، گفت: مجازات‌های جایگزین حبس و ظرفیت‌های قانونی دیگر در این خصوص می‌تواند راهگشا باشد.

رئیس شورای قضایی استان البرز با اشاره به برنامه ویژه برای کاهش جمعیت کیفری در زندان‌ها عنوان کرد: در سطح معاون رئیس کل، یک معاونت ویژه برای نظارت بر زندان‌ها، عفو و بخشودگی تعیین خواهد شد تا نظارت‌ها بیشتر شده و هماهنگی میان دادسراها افزایش یابد.

فاضلی در ادامه و در بخش دیگری در خصوص گزارش بازید قضات از ندامتگاه‌ها گفت:  در نظر داریم قضاتی که بیشترین میزان صدور مجازات حبس در دادگاه بدوی و یا تجدید نظر را دارند بصورت دوره‌ای از زندان‌های استان البرز بازدید داشته باشند تا با ملاحظه وضعیت زندان تا حد امکان از ظرفیت های قانونی موجود برای صدور مجارات های جایگزین حبس و یا نهادهای ارفاقی استفاده کنند.

وی با تاکید بر اینکه در بحث تعداد بازدید قضات از زندان‌ها، استان البرز از رتبه ۱۲ در مقیاس کشوری در سه ماهه اول سال ۹۷ به رتبه ۲۱ در سه ماهه چهارم همان سال رسیده تصریح کرد: این جایگاه بیانگر آمار خوبی نیست و باید در این زمینه و برنامه‌ها تجدیدنظر شود.

رئیس کل دادگستری استان البرز با اشاره به جرائمی که بیشترین آمار را در البرز به خود اختصاص داده‌اند، گفت: سرقت، مواد مخدر و محکومیت‌های مالی رتبه‌های نخست تا سوم را دارند؛ در این راستا باید توجه به فلسفه زندان که همان اصلاح و بازپروری برای بازگشت افراد به بطن جامعه است با جدیت پیگیری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.