۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۵
کد خبر: 666227

اسحاق جهانگیری که مر ماه گذشته در یک سخنرانی گفته بود من تا این لحظه اجازه برکناری منشی خودم را نداشته‌ام، پس از من انتظار نداشته باشید که وکیل و وزیر را تغییر دهیم و با این جملات جنجالی به پا کرد، امروز در حاشیه جلسه دولت در پاسخ به سوالی درباره جایگاهش در دولت، گفت: از اختیارات خودم در دولت راضی هستم.

جهانگیری: از اختیاراتم راضی‌ام

قدس آنلاین: معاون اول رئیس جمهور امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت با حضور در میان خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره اختیارات و جایگاهش در دولت دوازدهم اظهار داشت: اختلافات کارشناسی ممکن است وجود داشته باشد، اما اختیارات من خوب است و راضی هستم. مسائل داخلی دولت از انسجام خوبی برخوردار است.

وی افزود: رابطه من با آقای روحانی بسیار خوب است و خوشبختانه اختلافی ندارم.

این در حالیست که مهر ماه سال گذشته اظهارات وی در جشن سالروز ملی صادرات در حضور شماری از وزرای کابینه در انتقاد از کمی اختیاراتش جنجال سیاسی و رسانه‌ای بزرگی را بپا کرد که تا مدتها محل مناقشه و بحث جریانهای سیاسی و به ویژه نقد اصلاح‌طلبان از دولت و روحانی بود.

او گفته بود  من مکررا گفته‌ام در شرایط فعلی مدیران ریسک‌پذیر را می‌خواهیم. در واکنش به این صحبت‌های من برخی می‌گویند چرا در این شرایط مدیران را برکنار نمی‌کنید؛ آنها فکر می‌کنند که در دستان من قلم و کاغذ است و راه که می‌روم می‌توانم مدیر را برکنار کنم. این در حالی است که من تا الان اجازه برکناری مدیرم را پیدا نکردم چه برسد به وکیل، وزیر و ... .

جهانگیری امروز در پاسخ به سوال دیگری درباره انتقاد اصلاح‌طلبان و فاصله گرفتن آنها از دولت به دلیل آنچه ضعف عملکرد اقتصادی دولت عنوان می‌کنند، هم  اظهار داشت: هر موضوعی را باید با توجه به شرایطی که در آن هستیم بررسی کنیم، گاهی برخی مسائل طوری تحلیل می‌شود که گویا ما در شرایط عادی قرار داریم و در همان فضا آن را تحلیل می‌کنند.

وی گفت:  مثلاً من در برخی سخنانم در سال‌های 95 و 96 گفته‌ام که "تورم را تک‌رقمی کردیم و اقتصاد را راه می‌اندازیم."، ما گفتیم این کارها را انجام دادیم، حالا اگر کسی تردیدی دارد دلیل بیاورد.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه بعداً شرایط دیگری برای کشور رقم خورد که به‌دلیل حساسیت دشمن نمی‌توانیم آن را خیلی باز کنیم تا بگوییم چطور در وضعیت ثبات اقتصادی، تلاطمی ایجاد شد.

تصریح کرد:  اقدامات دولت خوب بوده و قابل دفاع است، حامیان دولت نباید برای اینکه در جایی یک مشکلی می‌بینند نقش خود را نسبت به کاری که انجام دادند کم‌تأثیر بدانند.

وی اضافه کرد:  دولت می‌تواند با برنامه‌ریزی‌هایی که امسال انجام می‌دهد، شرایط بهتری نسبت به امروز را هم برای اقتصاد و هم برای سیاست داخلی و خارجی رقم بزند.

جهانگیری در پاسخ به سوال دیگری در مورد نقش دولت در انتخابات به ویژه انتخابات برای تحقق حضور حداکثری مردم با اشاره به اینکه در شرایط سیاسی بین‌المللی و داخلی موجود حضور مردم بسیار تعیین کننده است، تأکید کرد:  تفاوت این انتخابات با انتخابات گذشته در این است که ما در یک مقطع خاص قرار داریم.فشارهای بین المللی شدیدی بر روی ما اعمال شده است و ما با راهبرد مقاومت در برابر این فشارها از انسجام و وحدت داخلی برخورداریم.

وی گفت: انسجام به معنای آن است که همه گروه های سیاسی اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا که در فضای سیاسی کشور فعال هستند، یک محیط مناسب را رقم بزنند. وزیر کشور جلسات را با گروه‌های سیاسی داشتند که ادامه دار خواهد بود و باید با شورای نگهبان و سایر نهادها هم  نیز رایزنی صورت گیرد و  من امیدوارم زمینه یک انتخابات پرشور، که نیاز کشور است، فراهم شود.

معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر اینکه  یکی از راهبردهای مهم دولت در سال ۱۳۹۸ در کنار برنامه‌های اقتصادی و بین الملل در بخش سیاست داخلی، برگزاری یک انتخابات پرشور و مشارکت گسترده مردم است. خاطر نشان کرد: انتخابات با حضور گسترده مردم این است که باید زمینه و حضور همه جریانات به وجود بیاید.

وی گفت:معتقدم همه جریان‌ها باید کاندیدهای خودشان را داشته باشند و ما تلاش می‌کنیم چنین صحنه ای را در انتخابات کشور رقم بزنیم.

جهانگیری درباره حضور بانوان در ورزشگاه ها و نظر فدراسیون جهانی فوتبال در این زمینه هم گفت: دولت دغدغه متدینین و علما را در نظر می‌گیرد و  از وزارت کشور و وزارت ورزش و هم نیروی انتظامی خواسته ایم محل‌های مناسبی را به بانوان اختصاص دهند تا نگرانی متدینین در این زمینه برطرف شود و بانوان هم بتوانند در ورزشگاه ها حضور داشته باشند. 

معاون اول رئیس جمهور همچنین در واکنش به تحریم وزیر امور خارجه از سوی آمریکا با بیان اینکه آمریکایی ها اقدام بسیار عجیب و بدور از هرگونه عقلانیت و منطقی انجام دادند گفت: آقای ظریف یک شخصیت بسیار فعال،و تاثیرگذار در مجامع بین المللی است و خود ترامپ می گوید زمانی که دیدم وزیر امور خارجه ایران با منطق و استدلال در مذاکرات صحبت می کند گفتم نیروهای آمریکایی حریف او نمی شوند.

وی افزود:حتی وزیر امور خارجه آمریکا از آقای ظریف به عنوان شخصی متین، مودب و دانشمند نام می برد، اینها نشان دهنده منطق جمهوری اسلامی است و کسانی که به دنبال گفتگو با جمهوری اسلامی باشند از طریق وزارت خارجه و شخص وزیر باید اقدام کنند و تحریم کردن آقای ظریف اقدام بسیار اشتباهی بود که دولت آمریکا انجام داد و این اقدامات نمی تواند جایگاه یک کشور بزرگ و قدرتمند مانند ایران را در سازمان ملل تضعیف کند.

جهانگیری تاکید کرد: آنها مجبور هستند حتی اگر شده به صورت موردی با ورود آقای ظریف در آمریکا برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل موافقت کنند. امیدوارم هیچ اخلالی در کار اعزام هیئت‌هایمان برای شرکت در نشست سازمان ملل به ویژه وزیر خارجه به وجود نیاید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.