نشست تخصصی «انسجام ملی، چالش‌ها و فرصت‌ها» دیروز با حضور تنی چند از شخصیت‌های سیاسی و بین‌الملل به همت موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد.

دستیابی به همبستگی نیازمند توجه به نقش نخبگان است/ در جنگ رسانه‌ای باید قدرت آفندی داشته باشیم

قدس آنلاین: دکتر محمد اسحاقی معاون پژوهش و آموزش مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی اظهار داشت، در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مسیر رسیدن به تمدن نوین اسلامی از مسیر تقریب امت واحده اسلامی ترسیم شده ‌است و تمدن نوین ‌اسلامی طلیعه‌ای برای ظهور است.

در ادامه، دکتر داود عامری دبیرکل مجمع جهانی صلح با اشاره به ضرورت‌ها، چالش‌ها و الزامات انسجام ملی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: دستیابی به همبستگی و اتحاد ملی بدون وجود یک قاعده اساسی امکان‌پذیر نیست و شکل‌گیری زیرساخت‌های آن نیازمند توجه به نقش نخبگان است.

وی افزود: استحکام‌بخشی به نظام نکته‌ای است که رهبر معظم انقلاب اسلامی بر آن تأکید دارند و بارها اشاره به این تاکید داشته‌اند که ظهور وحدت و انسجام در سطح ملی دشمنان را مأیوس خواهد کرد و پیش‌برد اهداف نظام مستلزم یک وحدت ملی است.

عامری با تأکید بر اینکه رهبر انقلاب به چالش شکاف بین دولت و ملت اشاره کرده‌اند، تصریح کرد: مسئله نخبگان به عنوان گروه‌های مرجع، موضوع مهمی در حوزه وحدت ملی است ولی ما نقش نخبگان را در حوزه وحدت ملی جدی نگرفته‌ایم. در حالی که ساماندهی حوزه نخبگی می‌تواند اهمیت بسیار جدی داشته باشد.

عامری ضمن تاکید بر اینکه بهترین راهکارها برای تقویت وحدت ملی در جامعه متکثر ایران برقراری ارتباط میان خرده فرهنگ‌های گوناگون است که منجر به شکل‌گیری مدل وحدت در عین کثرت در جامعه ایران می‌شود، اظهار داشت: در آن مدل فرهنگ‌های گوناگون علیرغم حفظ هویت ملی خود، با تقویت پیوند و ارتباط خود با سایر خرده‌فرهنگ‌ها باعث شکل‌گیری و تقویت اتحاد ملی می‌شود .

ابراهیم متقی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: علت نبود یا کم بودن انسجام و وحدت این است که ما به مسئله عوام و خواص توجه نداریم. عوام رویکرد وحدت‌گرا دارد و مشکل ساختار سیاسی ایران عوام نیست و اگر حداقل‌های نیازهای عمومی جامعه تأمین شود، جامعه ایران سریع‌الرضاست. ولی مسئولین اینگونه نیستند.

وی با بیان اینکه بحث‌هایی را که رهبر معظم انقلاب اسلامی درمورد نفود داشتند، جامعه علمی و فرهنگی جدی نگرفتند، اظهار داشت: امروز بیش‌ترین شبکه‌های اطلاعاتی خارجی در کشور فعالیت می‌کنند و خیلی از مجموعه‌ها هم در پوشش فعالیت می‌کنند خیلی از مجموعه‌ها هم ایمنی دارند. اینجا جای بحث ها توصیه ای در حوزه ضرورت وحدت نیست بلکه سطح کار، سطح سلسله مراتبی نظام سیاسی است و نمی‌شود با حکومت و نظام سیاسی شوخی کرد.

وی با تأکید بر اینکه هنوز با واقعیت مربوط به اقتدار نظام، خود مسئولین وقوف ندارد و این مشکل اساسی کارمان است، ادامه داد: نفود سه وضعیت می‌تواند پیدا کند؛ یکی اینکه نیرویی وارد مجموعه‌ای برای جمع‌آوری اطلاعات می‌شود که منافقین و حزب توده این شیوه را در خصوص نظام سیاسی ما انجام دادند.

متقی افزود: سطح دیگری از نفوذ این است که فرد در داخل یک سازمان و ساختار قرار می‌گیرد و نیازمند یک‌سری امکانات است که  این نیازها و امکانات از طریق خود سازمان به او داده نمی‌شود و قدرت حل مشکلات فرد برای مسائل مختلف وجود ندارد و وقتی حس خلا در حوزه‌ای بکند و این مجموعه مورد شناسایی قرار گیرد و نیازهایش تامین شود، سطح دوم نفوذ حاصل می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه با بیان اینکه به سطح سوم نفوذ هم جدی فکر نمی‌کنیم و آن نرم‌افزار ذهن‌ها است، گفت: سوالی که وجود دارد اینکه معیارهای انقلاب و کنش انقلابی چیست و  ضریب انحراف تفکر و عمل‌مان در ارتباط با کنش انقلابی مربوط به نظام سیاسی کدام است که این بحث بسیار جدی است. این وظیفه سیستم‌های اطلاعاتی است که روی این مسائل کار کنند و درک کنند که در چه وضعیتی قرار داریم.

متقی با بیان اینکه یک گفتمان را رسانه‌های بی‌المللی در سطح آشکار تولید می‌کنند و این بر روی ذهن نیروی نسل اول انقلاب و مسئولین می‌نشیند و همان ادبیات بی‌بی‌سی تکرار می‌شود. بی‌بی‌سی و رسانه‌های بین‌المللی را تطهیر می‌کنیم، تصریح کرد: فکر می‌کنیم ارتباطی بین رسانه نهادهای اطلاعاتی وجود ندارد یا ارتباطش مستقیم است در صورتی که امروز رسانه‌ها از مجموعه‌های آتش به اختیاری‌اند که می‌توانند شبکه، گفتمان و ضدگفتمان بسازند و بر روی انباشت مشروعیت نظام سیاسی و قالب‌های هژمونیک نظام‌های سیاسی اثر بگذارند.

این عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به اینکه فضای ضد انسجام ملی امروز نرم است و ماهیت هیبریدی و ترکیبی دارد.

گسست در انقلاب‌ها امری اجتناب ناپذیر است

این کارشناس مسائل بین الملل با تاکید بر اینکه ما در درونمان این ویژگی را داریم که هم به جهان خارج عشق می‌ورزیم و هم از آن نفرت داریم، تصریح کرد: می‌خواهیم مقاله بنویسیم می‌گویند باید استناد به کتاب خارجی داشته باشد. هم در انتخابات سال92 و هم در 96 گفتمان در رسانه‌های غربی ساخته شد و در سطح فضای اجتماعی گسترش یافت و جالب اینکه بخشی از قالب‌های ذهنی و ادراکی منِ معلم در دانشگاه شده است.

وی افزود: شرایط به لحاظ ادراک نخبگان فرهنگی و فکری ویژه است، چون جامعه به صحبت‌های رسانه‌های بین‌المللی و مقامات اجرایی عالیه کشور نگاه می‌کند و می‌بیند که خیلی به هم شباهت دارند و در این شرایط وضعیتی پیش می‌آید که رهبر انقلاب می‌گویند مثل اینکه جای جلاد و شهید عوض شده است.

متقی با بیان اینکه این فرزندان انقلابند که نظام سیاسی را منهدم می‌کنند و انهدام آن فرسایشی است، تصریح کرد: گسست در انقلاب‌ها امری اجتناب‌ناپذیر است اما همان‌طور که در بیانیه گام دوم تاکید شده، کمترین هزینه گسست و تعارض نسل اولیه انقلاب‌ها در ایران بوده و این گسست ماهیت تراژیک ندارد و به همین دلیل یک گذار مسالمت‌آمیز شکل گرفته است.

کارشناس مسائل بین‌الملل ضمن تاکید بر اینکه نسل دوم انقلاب قوی تشکیل نشده است، خاطرنشان کرد: در وضعیت فرسایش‌ ضمنی قرار گرفته‌ایم و این گسست داخلی را غربی‌ها درک کرده اند، بنابراین درصدد گسترش شکاف از طریق قطبی شدن و دوگانه‌سازی هستند چون گسترش شکاف از طریق قطبی شدن شکل می‌گیرد.

وی با اشاره به میزان التزام عملی در این قالب که ما چه الگوی رفتاری درمورد نظام سیاسی داشته باشیم، گفت: التزام عملی تحت تاثیر قالب‌های گفتمانی رقیب شده و در فضای بی‌انتظامی و بی‌هنجاری قرار داریم و ما نیازمند سازمان و اقتدار هستیم.

اکبری مسئول دبیرخانه بیداری اسلامی در ادامه این نشست با تاکید بر اینکه گفتمان انقلاب اسلامی توانسته در حوزه بین‌الملل بک بازدارندگی ایجاد کند، اظهار داشت: قدرت گفتمان مقاومت در برابر نظام سلطه توانسته شرایط جدید را ایجاد کند و اگر بتوان دستاوردهای انقلاب اسلامی را در حوزه بیداری اسلامی منعکس کرد به تقویت انسجام ملی کمک می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه نقش رهبر انقلاب و تصمیم‌های تاریخی ایشان، تاریخی را در محیط بین‌الملل ساخته است که نتایجش را سال‌های سال خواهیم دید، بیان داشت: اگر قرار باشد منصفانه نگاه شود جایزه حقوق بشر باید به انقلاب اسلامی و تفکر رهبر انقلاب داده شود.

مسئول دبیرخانه بیداری اسلامی با تاکید بر اینکه امروز تمام تمرکز دشمن برای ایجاد شکاف داخلی است، اظهار داشت: دشمنان برنامه حمله نظامی ندارند و تحریم اقتصادی و تهاجم فرهنگی را انجام داداه‌اند و تنها راه باقی مانده همین است.

وی ضمن تاکید بر اینکه ما ابزارهای لازم را برای بیان حقایق نداریم، گفت: امروز به جایگاهی رسیده‌ایم که روس‌ها و چینی‌ها هم پشت سنگر ما اعتبار می‌گیرند ولی هنوز ابهام در مسئولین و عدم کارکرد نخبگان ما باعث شده که امروز مردم بیش از نخبگان به قدرت منطقه‌ای ما اشراف داشته باشند.

اکبری با تاکید بر عدم توجه نخبگان به مسئله مقاومت، تصریح کرد: هنوز منتظر این هستیم که غربی‌ها مقاومت را تئوریزه کنند تا رفرنس اصلی ما شود و بعد ما به آن استناد کنیم و بگوییم مقاومت به این معنی است در حالی که از دید آنها مقاومت مساوی با تروریست است.

باید قدرت آفندی داشته باشیم

علیرضا شیخ عطار معاون بین الملل دانشگاه آزاد در ادامه این نشست با بیان اینکه پایه‌ای‌ترین مطلب در اتحاد ملی هویت ملی است و مهم ترین نشانه هویت ملی ما دین است گفت: هرملتی که اقتصاد قوی دارد بر اساس آن هویت می‌گیرد و خیلی کشورهای مثل ژاپن،کره و آلمان از این دسته‌اند.

وی با بیان اینکه هند، چین و ایران تاریخ مستمر دارند و این حس هویت می‌دهد اظهار داشت. ایران هر دو عامل مادی و معنوی را دارد و این هویت ملی می‌تواند موجب انسجام ملی شود. در مشروطه هویت ملی تقویت و در انقلاب اسلامی بیشتر شد و هویت ملی‌مان رو به تزاید است.

شیخ عطار با تاکید بر اینکه هویت ملی هسته‌ سخت مثل سرزمین، زبان، دولت دارد، گفت: ایران همیشه دین‌دار بوده و این مهمترین سرمایه اجتماعی ما بوده است و اگر این را بفهمیم مشکل انسجام ملی‌مان حل می‌شود ولی ما سعی کرده‌ایم دین را بزداییم و از توسعه، اقتصاد و بانک دین‌زدایی شده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ضمن تأکید بر اینکه اگر می‌خواهیم این هویت دینی را به عنوان عامل وحدت به‌کار بگیریم باید ببینیم دین چه می‌گوید، خاطرنشان کرد: دین می‌خواهد مردم در سرنوشت‌شان مشارکت داشته باشند و نیاز به برابری و عدالت اقتصادی داریم و دین فرصت برابر برای همه می‌خواهد.

وی افزود: اگر پس از دوران وستفالیا تاریخ اروپا را با خودمان مقایسه کنیم، وضع ما بهتر بوده و ایران در چند صد سال اخیر ثبات خوبی داشته و جنگ و درگیری داخلی در آن نبوده است.

 دکتر احمد خادم المله پژوهشگر مسائل فرهنگ و رسانه در ادامه این نشست با بیان اینکه از ابتدای انقلاب با دشمن جنگ‌های متعددی داشتیم و تنها جنگی که پایان نیافته و در همه جنگ‌ها بوده، جنگ رسانه‌ای است و جالب اینکه کمتر از همه به آن توجه داشته ایم، تاکید کرد: ما در کشورمان رسانه را باور نداریم و هر چه می گوییم رسانه می تواند روی فکر مردم تاثیر منفی بگذراد، علی رغم اینکه همه قبول دارند و در کلام نیز تایید می‌کنند ولی در عمل کسی ساز و کاری برای آن نمی‌اندیشد.

وی افزود: کسی دنبال این نیست که جلوی هجمه رسانه‌های خارجی را بگیرد خود دولت می‌گوید که ما قربانی رسانه‌ها هستیم در حالی که امکانات و سازمان عریض و طویل در دست دولت است و نه تنها باید دولت قربانی باشد بلکه باید آفندی عمل کند.

خادم‌الملّه ضمن تاکید بر اینکه ما در حال گذار از عصر ارتباطات به عصر مفهوم ها هستیم تصریح کرد: این عصر مفهوم‌ها به صورت بنیادین روابط و مناسبات و سبک زندگی و ارتباطات داخلی و خارجی ما را به سرعت تغییر می‌دهد. 

وی ادامه داد: اگر قدرت آفندی داشته باشیم گسست امریکاییها، بین جمهوری خواه و دموکرات و سیاه پوست و سفیدپوست و رنگین پوست ها خیلی بالا است و باید این قدرت را داشته باشیم  و این، رسانه بین المللی می‌خواهد.

خادم المله ضمن بیان اینکه مردم را باید نگاه کنیم و اگر نگاه کنیم پای کار انقلاب می‌ایستند، بیان داشت: این همه قهرمان ملی داریم ولی هیچ کدام‌شان را معرفی نمی‌کنیم فقط یک حاج قاسم درست کرده‌ایم در حالی که باید خیلی از این حاج قاسم‌ها داشته باشیم و باید چهره بسازیم و شخصیت پردازی کنیم، چون دشمن این کار را می‌کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.